Gå til innhold

Slik hindrer du at Facebok påvirker karrieren din


Anbefalte innlegg

Fatter ikke at det ikke kommer noen argumenter mot arbeidsgiverenen snoking i ansattes sosiale nettverk. Summa summarum er at arbeidsgivere (eller andre) har hverken rett eller lov å blande seg i ansattes privatliv, uansett hvor offentlig, "upassende" etc den måtte være. At man ikke skal røpe hemmelige opplysninger eller ta arbeidsrelatert skittentøyvask på sosiale nettverk er forståelig, mer eller mindre oppegående selskap har egne retningslinjer som dekker dette og der er ansatte forpliktet å følge de retningslinjene som er satt. Men hvis noen blir "tatt" av sjefen for å legge ut f.eks. fyllebilder tattt på fritiden - så er det bare å søke juridisk hjelp eller evt kontakte fagforeningen. Detter kalles "invasion of privacy" på engelsk, og evt oppsigelse/advarsel fra sjefen bør betraktes som lovbrudd, og må bekjempes med alle midler. Alt er "fun and games" for arbedsgiveren helt til de blir satt på plass av en søksmål.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første regel man må forstå er at Facebook profilen din er ikke for kun deg og dine venner om ikke du sitter på serveren med innholdet og kan garantere at ikke en "slip up" som plutselig ommerker private "poster" til offentlige vil skje.

Derimot burde du heller anse FB som noe som gud og hvermann på denne planeten kan stikke innom og lese, og kun poste deretter.

 

Og uansett, det skolen burde se å få inn i timeplanen tidlig, mer nå enn før er ett eget fag kallt: "Nettvett" og mye av det andre skvipet som er på timeplanen kan godt vike for dette, nynorsk og diktanalyse er ikke på langt nær like relevant som nettvett, noe som du får bruk for å kunne daglig fra første time til du mest sannsynlig sjekker ut for grava.

Lenke til kommentar

Altså dette er jo ikke rocket science.

  • Bruk sunn fornuft
  • Ikke bli venn med sjefen

Problem solved.

Vanskelig når min gode venn gjennom mange år plutselig ble min sjef... :)

Enig i sunn fornuft da. Bortsett fra at: som det står i artikkelen: "common sense is very uncommon". Som også er litt av grunnen til at jeg ikke bruker Facebook i veldig utstrakt grad.

 

Ok, back to work...

Når får vi en "Slik hindrer du at diskusjon.no påvirker karrieren din"?

Lenke til kommentar

Vanskelig når min gode venn gjennom mange år plutselig ble min sjef... :)

Enig i sunn fornuft da. Bortsett fra at: som det står i artikkelen: "common sense is very uncommon". Som også er litt av grunnen til at jeg ikke bruker Facebook i veldig utstrakt grad.

 

Ok, back to work...

Når får vi en "Slik hindrer du at diskusjon.no påvirker karrieren din"?

Joa ser den. Man får bruke sunn fornuft da og litt nett-vett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...