Gå til innhold

Tips/råd fotopakke til under 20k


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har nå fylt en handlekurv hos Japan photo med blant annet

- Nikon D600

- Nikkor 50mm 1.4G og B+W UV 010 MRC Nano 58mm filter

- Tripod; Induro Adventure m/ kulehode AKB2

 

Noen grunner for at jeg ikke skal kjøpe dette? Har sett på Canons 6D og 5Dmk3 men synes det blir aaalt for dyrt i forhold til hvordan de presterer i forhold til D600. Noen andre alternativer til ca samme pris?

 

På forhånd takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Har nå fylt en handlekurv hos Japan photo med blant annet

- Nikon D600

- Nikkor 50mm 1.4G og B+W UV 010 MRC Nano 58mm filter

- Tripod; Induro Adventure m/ kulehode AKB2

 

Noen grunner for at jeg ikke skal kjøpe dette? Har sett på Canons 6D og 5Dmk3 men synes det blir aaalt for dyrt i forhold til hvordan de presterer i forhold til D600. Noen andre alternativer til ca samme pris?

 

På forhånd takk for all hjelp.

Er det noe spesifikt du skal bruke dette til, eller er det generell bruk som er formålet?

Lenke til kommentar

Filter trenger du ikke. Det bare ødelegger bildekvaliteten og kan potensielt skade objektivet om det skulle gå i bakken. Bruk heller solblenderen som følger med objektivet hele tiden.

 

D600 er et knallkamera, og 50mm 1.4G er ikke noe dårlig objektiv, men det er omtrent ingen forskjell i bildekvaliteten du får fra 1.4G og det du får ut av 1.8G. 1.8G koster en tusenlapp mindre, har kjappere autofokus, og er omtrent like skarp. I praksis er det ikke spesielt stor forskjell på hvor mye lys de samler heller. Jeg ville heller kjøpt 50mm 1.8G og så vurdert en 85mm 1.8G i tillegg.

 

Det eneste problemet jeg selv har med D600 er at jeg synes grepet er direkte vondt å holde i, men det er jo helt forskjellig fra person til person. Anbefaler at du prøver å holde litt i det i en fysisk butikk om du har mulighet. Nå har jeg ikke hørt folk klage over dette ellers, så det er muligens meg som har litt sære hender :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal være et allroundkamera ja. Planen er å utvide objektivparken med tele og vidinkel etterhvert. Blir nok for det meste portretter og landskap.

 

Har du store hender? Jeg har ganske små. Har hørt mye forskjellig om ergonomien på D600, men mest positivt.

 

Skal lese litt mer om 1.8 på dpreview og kenrockwell.com først før jeg evt velger den istedet, takk for tips.

Lenke til kommentar

Ken bør du hoppe over.

Forslag

D600

24-85mm var som allround turobjektiv.

50mm f1.8 som normal.

Tamron 70-300 Di sp som tele.

Et par raske minne kort.

 

Fotovideo har tilbud på stativer om dagen på lagersalgs sidene deres.

 

Så ender du på ca 22000.

Mitt forslag til allround start oppsett.

 

 

Lenke til kommentar

Har du store hender? Jeg har ganske små. Har hørt mye forskjellig om ergonomien på D600, men mest positivt.

 

Skal lese litt mer om 1.8 på dpreview og kenrockwell.com først før jeg evt velger den istedet, takk for tips.

Jeg har middels store hender. Alle andre Nikon-kamera jeg har prøvd har ligget greit i hånda, men ikke dette her.

 

Ta en titt på photozone.de også. Ken Rockwell er en idiot som er helt på trynet, tøyser, ljuger og troller. Han må du for all del aldri stole på.

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg hadde anbefalt D600 for øyeblikket i med alt tullet med oljeflekker/gris på sensoren. Muligens kommer det en fix på et tidspunkt, men heller dette er noe offisielt.

 

Dog du kan få et eksemplar som ikke har dette problemet. Er en del av de som har kjøpt som ikke har dette. Muligens en av de siste produksjonene.

 

Hvist du går for dette så er huset og en 50mm en meget god start.

 

Ellers er det et knallbra FF som man er meget fornøyd med.

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

tow, trodde det sto 6-7k :p Er klar over oljesølet. Prata endel med FotoVideo om det, og flekkene fjernes helt med våtrens av sensoren, hvis ikke får jeg igjen på garantien. Etter det jeg har lest og sett er de heller ikke synlige ved høy blender.

 

Takk for tips om tripoden, sungun.

 

At Ken Rockwell er en klovn var helt nytt for meg, men det er notert nå!

Lenke til kommentar

tow, trodde det sto 6-7k :p Er klar over oljesølet. Prata endel med FotoVideo om det, og flekkene fjernes helt med våtrens av sensoren, hvis ikke får jeg igjen på garantien. Etter det jeg har lest og sett er de heller ikke synlige ved høy blender.

 

Takk for tips om tripoden, sungun.

 

At Ken Rockwell er en klovn var helt nytt for meg, men det er notert nå!

 

Det fjernes ja med våtrens, men dem kommer tilbake igjen etter noen shots raporteres det om på foruma, b.la dpreview, dog jeg skal ikke ta alle under en kam.

 

Ja stemmer du får vell byttet hvist du oppdager flekker som ikke er støvpartikkler, men vær obs på at etter 14 dager er det ikke mulig for retur av kameraet. Ihvertfall ikke hos Japanphoto. Angrefristloven er vell slik.

 

Men det er ikke verre enn at du går i høygir den første uka så ser du hvordan det er på f11 og oppåver, er det gale så bytt evnt et annet alterntiv.

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...