Gå til innhold

Vannkjølt skjerm mod


Anbefalte innlegg

(har dyseleksi så skrivefeil er det nok flust av)

Heisan, Har lenge kritisert noen av brukerne på forumet som kaster i en katode i chif`en og legger ut 50 bilder av det. Fått slengt i tryne " gjør no bedre du" og den utfordringen har jeg tatt.

Jeg har brukt altforlang tid på dette prosjektet som jeg håpet på skulle gå over en helt. jeg har møtt på problemer som: varme, dame, byggematriell som har tatt slutt, nye ideer ( så jeg måtte ha skrotet alt), lekasjer og ting som har tatt kvelden. Den er enda ikke ferdig så vær så snill og si hva dere syntes og hva dere ville ha gjort. legger ut noen bilder ( tatt med mobil telefon siden dama ødela mitt digicam).

Jeg vet det har blitt satt pc i skjermer før, oppdaget det desverre da jeg var i godt gang. men no vannkjølt vet jeg ennå ikke om.

Maskinen nå består av en p4 2.0 @ 2997mhz, kjølt ned av en Koolance kjøle blokk. har selv aldri sett en test ( ikke lett spesielt etter heller) av denne blokken så om den kjøler ræva så si i fra. Fått en sprekk i den så den tregs byttes ut men jeg ( som mange andre) venter stadig på den neste blokken som kommer ut fra en produsent i håp om noe bedre. cpu blokk er noe jeg ikke har fått helt til og lage selv. jeg har gjort en del forsøk men det har gått til det varme stedet langt der nede. Jeg har 2 hardisker ( wd 120 7k rpm) som jeg har pakket inn i liggeunderlag og tape. de er kjølt ned av en Koolance hd kjøleblokk så de ikke skal kvelde helt der di tusler og går. Jeg har laget en annen tråd i forumet hvor jeg spørr om tegninger/ideer til ny hd kjøler(som tar liten plass i høyden men hvor bredde har lite og si)

Skjermkortett er et radeon 9700pro som jeg har hatt en del problemer med, varme, drivere etc som har slått seg vrange til tider men ser nå ut til og være fikset. Skal ha et matrox kort i den senere eller no stort og flott fra nvidia så fort de kommer på banen igjen( tenker da på noe brukenes under 2k).Det er også vannkjølt av en Koolance blokk. denne er for amd cpuer og ser ut til og fungere utmerket.

Chip settet har jeg vannkjølt med en kobber blokk fra 3dfxcool som jeg egentlig hadde tenkt til og bruke på min gammle 1333 da den var ny.(jeg gikk dritt lei fobb vifta og skulle for første gang lage vannkjøling og det endte med svidd amd cpu og støyisolert kasse).

Min psu er en qtec ( er dte ikke en mobil som heter det?) som jeg kjøpte inn for en dag siden etter at min gammle tok kvelden, den blir vannkjølt de neste dagene, jeg venter på at en smart ide skal dukke opp.

Vannet blir trukket/dyttet av en Eheim`en pumpe ( husker ikke hvem modell men den gjør jobben godt nok).

Radiatoren er fra min gammle moped, en suzuki rmx som pluttselig ble borte en dag.

Som skrevet lenger opp har jeg sliti litt mer varme i dette kabinettet. kan være mulighet for at radiatoren ikke kjøler godt nok men en ny radiator skal plaserer i kabinettet snarest( så det blir 2 , mulig fler).

"kabinettet" er en gammel pacard bell skjerm som jeg valgte pga mikke mus ørene på siden. jeg har brukt litt plastikksparkel for og jevne ut noen kanter her og der men er ikke på langt nær ferdig med utseende enda.

Mitt "problem" nå er at jeg mulig må designe meg en liggende hd kjøler for 2hd`er og sammtidig støy isolere. Jeg hater støy.

Skjermen er en 17" lcd som jeg bestilte i sammenheng med Hw.no`s julekalender. en skjerm som jeg selv syntes er tipp topp for mitt bruk.

Det som nå skal skje med denne "kassa" er først hd kjøleren må på plass. som det kan ses på bildene er det stor plass under hk plata , og der skal hdene ligge. radiatoren skal ligge bakerst i skjermen, så man ser den, radiator nr2/3 skal være på siden eller toppen.

Jeg skal ha en liten rute i maskina, det skal være i toppen av kassa, ikke store vinduene men mulig 5*30-40cm stripe fra fronten til enden.

Sokelen har jeg tatt ut inholdet av ( var mye plastikk skit til justering av skjermhøyde og vinkel) og plasert inn en plexwriter 40*. som det kan ses på av bildene er heller ikke den pussa ned og det mangler betydelig med plastikk på den.

Justering av skjerm vinkel justeres nå av 2 bolder som jeg har en mutter justere på. Jeg har planer om og lage no elektrisk der etter hvert men da tregs det en god ide ( eller en tur til mor og finne frem no tecnic lego , hvis det er plass).

Sokelen skal igjen stå på en 3-4mm tykk plexi plate som skal pusses med 800-1200 sandpapir så den blir matt. det er 4 laser led som står lyser ned fra plexstor brenneren (se bilde fra sokelen).

Jeg har fått tak i en del kobber rør ( tatt fra en lampe som stod forlatt nede i en kjeller i blokka hvor jeg bor, stått der i 2 dager så gåtr ut fra ingen skulle ha den) som jeg har tenkt til og bytte ut fra plastik slangene jeg har nå. slangene lager litt rot i et mellom stort kabinett.

Mere info om dette prosjektet kommer som jeg jobber, denne helgen skal jeg bruke på psu og eventuelt nye radiatorer.

Si hva dere syntes om ideen og om dere har noen nye ideer. men som sakt er ikke utseende prioritert enda.

http://www.hellesangels.com/genialt/mac/ <- der er hvertfall bildene, som sakt beklager jeg kvaliteten men kommer med bedre snart. rotette og ille men driver test kjøring av nye psu nå og vært våken i 24 timer så bruker ikke tia på rydde i kabler nå.

Edit: kan jo slenge på en ting mens jeg husker på det, jeg har ingen vanntank så lenge jeg har den radiatoren der, det trengs ikke så lenge radiatoren står oppreist. men når denne legges ned vil jeg få et problem, jeg liker ikke det bleed systemet de har på mp så må nok lage no selv.

Bruker en 120mm vifte til kjøling av radiatoren nå men de vil bli byttet ut med 2stk 92mm innen for kassa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå lakt ut flere bilder ( dårlig kvalitet).

Fikk nå også tatt bilde av "skallet" , som dere ser er det fult av hull som har vært laget under testing og ideer. disse skal tettes eller man skal få gjort no annet ut av de.

Har planer om og ta vekk lufte hullene i toppen og dekke med alu og en "stripe" plexi over der. men tror jeg vil slite litt mtp det er buet.

en annen ide er lage et slags akvarium som sender bobler oppover. men da må man til bondelandet for og hente plexi først.

 

http://www.hellesangels.com/genialt/mac/

Lenke til kommentar

Nytteverdien? Trenger jeg egentlig forklare at det tar mindre plass?

Nytteverdien er enorm.

En sekk på rykken og skjermen på armen neste lan.

Husker tg, gå 2 turer. fy ****** lang den hallen pluttselig blei. neste gang er det kun en tur.

Stillheten, hvem liker bråkete maskiner? maskina var stille før og men skal da ha plass på skrivebordet og hvor teit er det ikke med en stygg maskinståenede på gulvet?

Vekta på maskinen er mye mindre.

Trenger jeg nevne mere da?

Skrytefaktor er vell bygge en et kabinett i treværk av laminat og legge det ut på forum :lol: . stykt blei resultatet og :D

Erfaringen er det ikke så nøye med, hva er så vanskelig untatt finne tid?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I dag får jeg byttet den ene wd disken min mot en raskere og mere stille gående samsung disk, jeg hentet en ny radiator for noen dager sia. bare sove noen timer så skal jeg legge ut noen bilder av hvordan maskina ser ut nå.

Jeg er på jakt etter en ny skjerm , fordi denne gjorde jeg noen gråve feil på for en stund siden desverre. Men man lærer av sine feil.

Så hvis noen her har en ødelakt 17-21" skjerm og bor i oslo området så si i fra. Hvis det blir så jeg må bruke denne skjermen så skal jeg flytte termometeret opp inder sound kontrollen, og jeg skal ha et rødt eller grøndt lcd disiplay som viser temp etc i fronten, virderer 2stk. Hvis bildene jeg tok er tydlige nok til at dere ser tempraturen ( 35c) så er det faktisk det den pleier ligge på. kjører på 2997mhz og det er absolutt INGEN luft sirkulasjon i kassa, kun en radiator som blir brukt nå. Radiatoren jeg har fått tak i nå fikk jeg av den lokale bilopphuggeren, Aner ikke hvordan bil den satt i. den ser jævelig ut men dette prosjektet skal ikke koste meg mye( jobber med no gocart styr som desverre kommer til og koste skjorta). Men si i fra hvis dere har no herpa skjermer etc

Lenke til kommentar
haha ! DRITRÅTT !  :woot: Hva er tempsa her ?  :roll:

totalt lukka kasse er tempen på ca 35 -55 , spørs på load.

Det er ikke dårlig mtp alt er lokka i en nesten tett kasse uten _noen_ for for luft utenifra og inn.

Nå ( som dekselet er av) ligger tempen på cpuen på 28 og vanntemp på 28. da med en 120mm vifte bare liggenes.

hmm nå har jeg tilgang på et annet kammera. tar noen bilder nå. legger ut om noen strakser. så får dere se litt tydligere hvorfor jeg trenger ny skjerm og hvordan det ser ut nå. Jeg "tror" jeg har funnet den perfekte løsningen men krever ny skjerm så si i fra hvis noen har no 17-21" ligganes

Lenke til kommentar

Som dere ser er dekselet kutta for mye i, det er 4 "hull" som er blitt etter 4 "gode" ideer. det fæle på sia var et desperat forsøk på rekke et lan. Mye rot bak der nå men er temp kjøring + at jeg skal teste den nye radiatoren.

Ikke bry dere om den fæle sofaen i bakgrunn, den fulgte med leiligheten kan man si. ( lang historie kort, jentene som bodde her før skulle ha 500kr for den, Da får de bære den 7etg ned :) )

Det er en 120mm vifte som ligger på den nå. vurderer og sette 4stk 80mm vifter på 7v på den, plass til 8stk totalt. eneste er son dere ser rørene, de er store, mulighet for og lage noe morsomt men man får se, er skeptisk til og varme opp og bøye men hva skal man på overklokking.no hvis man ikke tør og prøve?

Ny bilder på http://www.hellesangels.com/genialt/mac/ nå hvertfall

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...