Gå til innhold

zyxel p2812 vil ikke koble seg til pc, kun tablet og tlf.


Ares

Anbefalte innlegg

Hei. Har fått installert en ny router idag fra altibox, det er en zyxel p2812. Routeren kobler seg til og fungerer som den skal med alt av tlf og tablets i huset. Men ikke med de bærbare og stasjonære pcene. Er det en forklaring på dette?

Mvh

Njål

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville heller sjekket hva slags nettverksdriver pcene har.

Det kan du gjøre ved å gå inn på start --> høyreklikk på "datamaskin" --> behandle --> velg "enhetsbehandling --> nettverksadaptere --> velg den som her enten 802.11, trådløs kort, eller lignende --> Høyreklikk --> velg "egenskaper" --> velg "Drivere". Sjekk hva som er driverdatoen. Prøv å oppdatere driver.

 

Kommer du på nett nå? Hvis ja, veldig bra. Hvis ikke; reset ved hjelp av knappen bakpå. Hold den inne i 10-11 sek.

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, jeg har samme ruter. Jeg har koblet til en Mac mini og en Apple TV med kabel, og på disse får jeg god hastighet. Jeg har også en MacBook Pro, en Powerbook og to iPhones koblet til trådløst, som også får god hastighet. Når jeg imidlertid kobler til en HP ProBook trådløst får den suppetreg forbindelse, speedof.me gir meg under 1 Mb/s (mot 12-13 Mb/s for de andre enhetene). Jeg har prøvd å endre kanal på trådløsnettet, samt restarte ruter og PC. Noen tips?

Endret av jaknudsen
Lenke til kommentar

Kan det være at du har static ip satt på pc-en din? Gå inn her og slett alle gamle nettverk:

http://i49.tinypic.com/t0jlp3.png

 

t0jlp3.png

 

Ble litt feil, for å fjerne static ip gå inn her og sett alt til automatic: http://i50.tinypic.com/2gy0p6u.png

2gy0p6u.png

 

Har mest sannsynligvis ingenting å gjøre med driverne dersom det fungerte fin med den gamle routeren, men med ip-adressene å gjøre.

Endret av Vebb
Lenke til kommentar

Hei, jeg har samme ruter. Jeg har koblet til en Mac mini og en Apple TV med kabel, og på disse får jeg god hastighet. Jeg har også en MacBook Pro, en Powerbook og to iPhones koblet til trådløst, som også får god hastighet. Når jeg imidlertid kobler til en HP ProBook trådløst får den suppetreg forbindelse, speedof.me gir meg under 1 Mb/s (mot 12-13 Mb/s for de andre enhetene). Jeg har prøvd å endre kanal på trådløsnettet, samt restarte ruter og PC. Noen tips?

 

Det er ikke sikkert denne hp pcen støtter samme nye nettverksteknologi som de andre pcene, og da er det ikke noe annet å gjøre enn å bytte nettverkskort i pcen.

Lenke til kommentar
Det er ikke sikkert denne hp pcen støtter samme nye nettverksteknologi som de andre pcene, og da er det ikke noe annet å gjøre enn å bytte nettverkskort i pcen.

 

HP-en er fire måneder gammel, Powerbooken jeg også bruker er ti ÅR gammel :) Forøvrig er HP-en normalt rask på trådløsnettet på jobben.

Lenke til kommentar

HP-en er fire måneder gammel, Powerbooken jeg også bruker er ti ÅR gammel :) Forøvrig er HP-en normalt rask på trådløsnettet på jobben.

 

Du kan jo prøve å bare ha HP-ene alene på nettet, dersom hastigheten øker da er det routeren som er flaskehalsen i oppsettet.

 

En ting som kan hjelpe dersom dette er tilfelle, er å gi alle de forskjellige pc-ene static ip-adresse i routeren, lykke til. :)

 

 

Du finner de under Network Setting -> Home Networking-> Static DCHP

 

For å komme inn på routeren går du til 10.0.0.138 i nettleseren og så logger du på med

 

admin

passord (Kan være at det står på boksen)

Endret av Vebb
Lenke til kommentar

Dersom du går til Kontrollpanel/"Nettverks og delingssenter", og klikker på det som står bak Tilkoblinger under "Vis aktive nettverk", vil du kunne se hastigheten på tilkoblingen mellom din PC og routeren.

 

Sjekk dette på jobben også. Det kan jo være at du har 5 GHz nett på jobben, og at dette funker som det skal, men at du har problemer med 2,4 GHz, som er det eneste som støttes av 2812.

 

Kan også være at du har mange naboer som forstyrrer hjemme, og at dette merkes mer på enkelte enheter enn andre. Installer inSSIDer fra metageeks og sjekk hvilke andre nett som finnes i nærheten. Et tips dersom du har mange sterke nett i nærheten er å kjøpe en ny router med 5 GHz, koble denne til en av LAN-portene på 2812 og sette denne opp i Access Point-mode, da har du som regel mye mer plass for deg selv. Alternativt kan du sette 2812 i Bridge mode og kjøre alt på ny router. Behold 2,4 GHz også, da 5 har kortere rekkevidde.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Takk for alle svar :)

 

Du kan jo prøve å bare ha HP-ene alene på nettet, dersom hastigheten øker da er det routeren som er flaskehalsen i oppsettet.

 

Jeg har prøvd å ha HP-en som eneste trådløse enhet (ethernet-enhetene stod fortsatt på), det hjalp ikke. Har forøvrig aldri satt opp statisk IP på den.

 

Dersom du går til Kontrollpanel/"Nettverks og delingssenter", og klikker på det som står bak Tilkoblinger under "Vis aktive nettverk", vil du kunne se hastigheten på tilkoblingen mellom din PC og routeren.

 

Når jeg går inn der her på jobben får jeg dette (kan prøve hjemmefra senere):

 

zyPjkSQ.png

 

Kan også være at du har mange naboer som forstyrrer hjemme, og at dette merkes mer på enkelte enheter enn andre.

 

Jeg prøvde å dele internett fra iPhone via WiFi til HP-en mens jeg var hjemme, da fikk jeg bra hastighet. Dette utelukker kanskje at problemet skyldes forstyrrelser fra andre nettverk?

Lenke til kommentar

Har denne routeren selv, for meg hjalp det med static ip-er når det var flere enheter på nettet. Du kan jo også forsøke å igjenopprette den til "fabrikkinnstillinger" du finner en lite rundt hull på baksiden som du kan stikke en liten utbøyd binders inni, hold den inne til routeren blinker og sett den opp på nytt, krever gjerne 20 min

Lenke til kommentar

Problemet (i tillegg til kompabilitet med router) er driver til et crappy nettverkskort i maskinene. Prøv denne driveren om dere har Win7: http://www.notebooke...it_146176.shtml

 

Hvis problemet fortsetter, så ville jeg vurdert å bytte nettverkskort fra Broadcom sitt 150Mbit kort til et mer moderne Intel 300 eller 450. Men husk at det krever at man bruker mer enn en antenne (300=2, 450=3).

Mulig at laptopen har to antenner innebygd, men bare bruker en stk på Broadcom 4313. En annen sak er at det er mulig man kjøpe nettverkskort fra HP pga "whitelist" i bios. Det handler om noen gamle regler fra FCC som gjelder for amerikanske PC-produsenter. En omvei er å bytte bios til en som har fjernet denne sperren. Just f... google it.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...