Gå til innhold

Oppgradere OS-HDD til SSD - Noe jeg må tenke på først?


E_B84

Anbefalte innlegg

Vurderer om jeg skal oppgradere OS-disken min til en SSD.

 

Oppsettet per idag er:

ASUS P5KC hovedkort

Intel Q6600 cpu

8 GB ram

GeForce 8800GT

WD Black 500GB som OS-disk

2 stk WD Green som lagringsdisker

 

Har lest litt om SSDer og fortstått at jeg må velge at det skal kjøres i AHCI-mode og ikke IDE som sikkert var standard den gangen jeg bygde pcen i 2008.

 

MEN, hva skjer med lagringsdiskene mine dersom jeg nå skifter til AHCI?

Hvis jeg kobler til disse etter innstallasjon er gjort med kun SSD i maskinen, vil de dukke opp som normalt, eller vil jeg få noe problem siden disse per idag er satt opp til å kjøre noe annet enn AHCI?

 

Takker for hjelp på veien :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du installerer ferskt på SSDen i AHCI mode og HUSKER å nappe ut SATA kablene til de andre diskene under installasjonen så er det bare tut og kjør.

Endring fra IDE til AHCI og kloning uten tukling i registret vil bli belønnet med blåskjerm av Microsoft.

 

Og napper du ikke ut de andre diskene så har Windows en stygg uvane og legge bootloaderen sin på en annen disk, det vil si at tar du ut disken en gang i fremtiden så starter ikke maskinen din.

Derfor tvinger vi MS til å legge bootloaderen på en disk.

Lenke til kommentar

Da ser det ut til at jeg ikke har mulighet til å velge AHCI på mitt hovedkort.

Fant det ikke selv i bios, og ved litt bruk av google er det mange som har slitt med det samme.

 

Leser om at det kan fungere å flashe ny biosoppdatering, men i mange tilfeller har heller ikke dette gitt mulighet for å velge AHCI.

 

Siden jeg da må kjøre på IDE-modus uansett, så er det kanskje ikke så mye å hente på en SSD kontra min Western Digital Black harddisk?

Lenke til kommentar

En SSD har null søketid, så den bør være litt raskere bare av den grunn.

Ellers så er SSD helt stille, mens en WD Black er ganske hørbar.

Når det gjelder lyd så er det vel grafikkortet og cpu-vifta som synder mest, men noe kan det kanskje være å hente.

Men null søketid hadde sikkert hjulpet - får gå litt i tenkeboksen :)

Lenke til kommentar

Skulle formatere pcen i går og da viser det seg at jeg plutselig får opp AHCI som et valg.

Valgte dette i stedet for IDE før jeg formaterte og la inn Windows 7 på nytt.

 

Så ifølge BIOS nå så kjører min WD Black i AHCI-modus.

 

MEN, så var det en siste ting, og det er at hovedkortet mitt kun har 3Gbs sata-kontakter og ingen 6Gbs.

 

Hvilke begrensninger legger dette på lesehastighet og oppstart av programmer?

Lenke til kommentar

Se her for hastigheter på de ulike revisjonene av Serial ATA.

 

For å spare deg litt tid. Dersom du kun har Serial ATA rev. 2 (3 Gbit/s) vil du maks kunne overføre data i en hastighet av 300 MB/s. Dette vil da bli en flaskehals om du skal bruke en SSD. Du vil uansett merke stor forskjell fra en HDD, men dersom du vil ha full utnyttelse av SSD HK.

Lenke til kommentar

Du kan ikke se blindt på SATA hastigheter heller.

Faktisk finnes det kontrollere på hovedkort som er SATA 6 Gbps men blir rundbanket av Intel's integrerte 3 Gbps kontroller.

Årsaken til dette er responstiden på disse andre kontrollere er skyhøy kontra Intel sin sørbro.

Takker for svar. Nå er det sjelden jeg kopierer eller flytter mye data, og uansett ville dette blitt over til mine WD Green disker så da ville jo hastigheten på disse begrenset hastigheten uansett.

 

Men finnes det noen rimelige kontrollerkort med sata 6gbps da?

Har et ledig pci-express x4-spor til rådighet dersom det garanterer bedre ytelse..

Lenke til kommentar

Takker for svar. Nå er det sjelden jeg kopierer eller flytter mye data, og uansett ville dette blitt over til mine WD Green disker så da ville jo hastigheten på disse begrenset hastigheten uansett.

 

Men finnes det noen rimelige kontrollerkort med sata 6gbps da?

Har et ledig pci-express x4-spor til rådighet dersom det garanterer bedre ytelse..

 

 

har lite å si i vanlig bruk. har en leieboer med asus p8z77 pro og i7 3770k @4.8ghz og samsung 840 pro

og jeg har asrock x58 extreme6 i7 980@4ghz med marvel sata og intel 520

og en asu p5q med sata2 med corsair force 3 og når vi spiller bf3 f eks loader alle maskinene ca like fort. eneste er oppstarten på z77 er ca 40% raskere (noe som er awesome)

men så klart kommer vell an på bruken å jeg buker maskin mest til spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...