Gå til innhold

Android tapper batteriet på 3t / gjør mobilen varm


Anbefalte innlegg

Har googlet meg ihjel, men har egentlig ikke funnet noen løsning på dette problemet. Det ser ut til å være et problem med ANDROID, og ikke selve mobilen min (fordi når jeg googler så er det så mange forskjellige mobilmerker dette skjer med).

 

For 2 dager siden begynte mobilen min å oppføre seg rart. Det som skjer er at den ble glovarm, og batteriet ble tomt utrolig raskt. Når jeg koblet mobilen til PCen med USB kabel, klarte jeg faktisk ikke å lade mobilen engang (Fordi strømmen ble brukt opp så fort).

 

Når mobilen er fullt ladet, er den tom etter ca. 3 timer.

 

Mobilen blir til tider glovarm.

 

Siden mobilen tømmer seg kan jeg heller ikke høre mye på musikk via spotify, men når jeg først hører på spotify, så begynner sangene å hakke til slutt, og så ender det med å stå at minnekortet ikke står i..

 

Jeg fant ut et "triks" for å faktisk klare å høre på musikk i 1 times tid (jeg må ha musikk til trening), og det var å sette mobilen i flymodus. Da hakket den i det minste ikke i spotify.

 

CPU programmer viser at CPUen hopper fra 0%, til 50%, til 100%, som en jo-jo.

 

Batteri innstillinger viser: Celle Standby 33%, android-system 50% (Igår var Celle standby på 5-6%, og Android-system på 80%).

 

 

 

For de som ikke gidder å lese alt har jeg en kort versjon her:

 

- Batteriet tømmer seg raskt (Fullt ladet, varer det i 3 timer, maks)

- Mobilen blir varm

- CPU programmer viser at CPUen hopper fra 0%, til 50%, til 100%, som en jo-jo

- Batteri innstillinger viser: Celle Standby 33%, android-system 50% (Igår var Celle standby mye lavere, men Android system var på 80%).

 

 

 

Til slutt kan jeg nevne at jeg har ikke installert noen nye apps før dette skjedde. Jeg har tatt en "Factory reset" på telefonen, til ingen nytte.

 

Jeg bruker en Huawei U8860, med Android 4.0.

 

 

Noen som har peiling på hva jeg kan gjøre?

 

 

Jeg har bestilt nytt batteri til den, men jeg tror ikke det er problemet. Har faktisk aldri opplevd at batteriet har klikket mongo på noen av mine tidligere telefoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Det virker jo som om det er en bug, enten hardwaremessig eller softwaremessig, som gjør at ting krasjer, cpu jobber 100% og blir varm. Her må du enten se når det skjer, for å spore opp konflikten, eller sende den på service.

 

Tviler på at det er selve android som er feil, men mulig det er noe kompabilitetsgreier som tlf ikke liker.

 

Varmen kommer vel fra cpu/gpu som er de to som jobber hardt og utvikler varme. Du har jo allerede sett at CPU jobber/stanger mot noe med programmene.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Generelt:

 

Android: Om det var en feil på det, ville det rammet ALLE, og siden det går greit for de fleste er nok problemet i telefonen.

 

Batteri: Om det er skadet eller defekt, så ville det sannsynligvis kokt eller eksplodert, uansett bruken. Det har sikkerhetsfunksjoner som skal hindre overlading og overutlading, men selvsagt, de kan også svikte. 1900 mAh på tre timer, tilsvarer 633 mAh pr time, og med 3,7 v snakker man 2,3 watt i forbruk.

(usikker på om batteriet er på 3,7 v)

 

CPU: Om den jobber hardt eller det oppstår en konflikt/inkompabilitet som gjør at den stanger mot noe, vil den bli varm. Kjenner ikke til strømforbruket til en CPU som jobber 100% men det burde ikke vært mulig å tømme et batteri på 1900 mAh så raskt kun fordi CPU peaker.

 

Oppsett: Vet ikke om feil oppsett kan forårsake noe slikt, men om telefonen jobber voldsomt med å hente epost med feil innstillinger, sjekke oppdateringer, og har en høy belastning så jobber CPU hardere.

 

Telefon: Her kan jo både fukt og slag skade den, men jeg aner ikke hvordan den er brukt.

 

Totalt tilbakestilling: God ide, siden man da utelukker at problemet skyldes ukompatible apper.

 

Jeg ville levert den inn på service, mulig du får ny. U8860 får man for 1700,- og oppover nå, og de bruker neppe titusenvis av kroner for å feilsøke. Den har 5 års reklamasjon.

Lenke til kommentar

Hei, har du et minnekort i telefonen? Dersom en eller flere filer på minnekortet er blitt korrupt kan dette føre til problemer tilsvarende det du opplever. Opplevde dette selv på en Huawei U8800, og for ikke så lenge siden på min SGS2. I begge tilfellene tok jeg en factory reset og formaterte SD-kortet i samme slengen og telefonene fungerer nå utmerket. Verdt et forsøk :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg prøvde telefonen med nytt batteri, men det var samme greia. Faktisk ble telefonen verre og verre, slik at den ikke ble brukbar til slutt. Den overopphetet, og ble såpass varm at den smeltet simkortet (men den ødela det heldigvis ikke).

 

Jeg leverte den inn på Elkjøp der jeg kjøpte den. Etter en uke fikk jeg den tilbake, og det stod at de hadde byttet hovedkortet på den. Så telefonen er vel god som ny nå!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...