Gå til innhold

Partibarometer for januar, februar og mars 2013


Partibarometer  

147 stemmer

  1. 1. Hvilket parti hadde du stemt på dersom det var Stortingsvalg i dag?

    • Demokratene
      1
    • Det Liberale Folkepartiet
      29
    • Arbeiderpartiet
      9
    • Fremskrittspartiet
      28
    • Høyre
      28
    • Kristelig Folkeparti
      0
    • Kystpartiet
      0
    • Miljøpartiet De Grønne
      4
    • Norges Kommunistiske Parti
      0
    • Pensjonistpartiet
      0
    • Rødt
      5
    • Samefolkets parti (Sámeálbmot Bellodat)
      0
    • Samfunnspartiet
      0
    • Senterpartiet
      3
    • Sosialistisk Venstreparti
      7
    • Tverrpolitisk Folkevalgte
      0
    • Venstre
      23
    • Kristent Samlingsparti
      0
    • Ville ikke stemt
      2
    • Vet ikke/ingen formening
      4
    • Annet
      2
    • Blankt
      2
  2. 2. Hvilket parti hadde du stemt på dersom det var kommune- og fylkestingsvalg i dag?

    • Demokratene
      1
    • Det Liberale Folkepartiet
      25
    • Arbeiderpartiet
      11
    • Fremskrittspartiet
      22
    • Høyre
      33
    • Kristelig Folkeparti
      1
    • Miljøpartiet De Grønne
      4
    • Norges Kommunistiske Parti
      0
    • Pensjonistpartiet
      1
    • Rødt
      5
    • Samefolkets parti (Sámeálbmot Bellodat)
      0
    • Samfunnspartiet
      0
    • Senterpartiet
      3
    • Sosialistisk Venstreparti
      5
    • Tverrpolitisk Folkevalgte
      0
    • Venstre
      21
    • Kystpartiet
      0
    • By- og Bygdelista
      1
    • Felleslista
      0
    • Radikale Sosialister
      0
    • Solidaritetslista
      0
    • Verdipolitisk parti
      0
    • Annet
      1
    • Blankt
      2
    • Ville ikke stemt
      8
    • Vet ikke/ingen formening
      3
  3. 3. Hvilken flerpartiregjering ville du ønsket, om ettpartiregjering ikke er mulig?

    • Ap og Høyre
      5
    • AP og Venstre
      5
    • AP, SV og SP
      5
    • AP og SV
      7
    • AP og SP
      0
    • AP og KRF
      0
    • Venstre, KRF og SP
      2
    • Venstre, KRF og Høyre
      5
    • KRF og Høyre
      1
    • Venstre og Høyre
      19
    • Høyre og FrP
      37
    • Høyre, FrP og Venstre
      9
    • Høyre, FrP og KrF
      4
    • FrP og KRF
      1
    • FrP og Venstre
      3
    • Høyre, Venstre, Frp og Krf
      4
    • AP, Venstre og Høyre
      2
    • AP, SP og Venstre
      2
    • Ingen av de nevnte
      28
    • Vet ikke/ingen formening
      8
  4. 4. Hvilket parti på Stortinget liker du minst?

    • Fremskrittspartiet
      34
    • Høyre
      2
    • Venstre
      2
    • Kristelig Folkeparti
      7
    • Senterpartiet
      9
    • Arbeiderpartiet
      30
    • Sosialistisk Venstreparti
      53
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  5. 5. Hvilken partileder på Stortinget ønsker du som statsminister i Norge?

    • Siv Jensen (FrP)
      27
    • Erna Solberg (H)
      53
    • Trine Skei Grande (V)
      15
    • Knut Arild Hareide (KrF)
      1
    • Liv Signe Navarsete (SP)
      2
    • Jens Stoltenberg (AP)
      17
    • Audun Lysbakken (SV)
      4
    • Vet ikke/ingen formening
      28
  6. 6. Hvilken partier på Stortinget vurderer du som aktuelle å stemme på (mulig å krysse av flere)?

    • Arbeiderpartiet
      27
    • Fremskrittspartiet
      59
    • Høyre
      68
    • Kristelig Folkeparti
      7
    • Senterpartiet
      11
    • Sosialistisk Venstreparti
      17
    • Venstre
      51
    • Ingen av de nevnte
      28
    • Vet ikke/ingen formening
      2
  7. 7. Ønsker du at ditt parti regjerer alene, eller i koalisjon med annet/andre parti(er)?

    • Alene
      58
    • I koalisjon
      56
    • Spiller ingen rolle
      19
    • Vet ikke/ingen formening
      14
  8. 8. Hvor i det (norske) politiske landskap føler du at du hører hjemme?

    • Ytterste venstre-fløy
      5
    • Venstre
      13
    • Sentrum-venstre
      11
    • Sentrum
      8
    • Sentrum-høyre
      27
    • Høyre
      40
    • Ytterste høyre-fløy
      29
    • Annet
      10
    • Vet ikke/ingen formening
      4
  9. 9. Hvilke land mener du Norge kan lære av politisk? (Mulig å krysse av på flere)

    • Danmark
      26
    • Sverige
      24
    • Tyskland
      21
    • Frankrike
      7
    • Nederland
      27
    • Sveits
      62
    • Østerrike
      8
    • Australia
      6
    • USA
      22
    • Russland
      1
    • Kina
      2
    • Japan
      4
    • Singapore
      21
    • Hong Kong
      21
    • Cuba
      3
    • Tyrkia
      1
    • Annet
      10
    • Ingen av disse
      9
    • Vet ikke/ingen formening
      27
  10. 10. Hvilke saksområder er viktigst for deg i forhold til valg av parti? (Mulig å krysse av på flere)

    • Samferdsel
      61
    • Økonomi
      103
    • Utenrikspolitikk
      39
    • Justis
      39
    • Klima
      27
    • Naturvern
      26
    • Innvandring og integrering
      71
    • Forsvar
      36
    • Familie
      13
    • Skole og høyere utdanning
      78
    • Næring
      34
    • Arbeidspolitikk
      38
    • Landbruk
      12
    • Helse
      49
    • Personvern
      52
    • Sosialpolitikk
      34
    • Reform av det politiske systemet
      36
    • Kultur
      20
    • Eldreomsorg
      33
    • Olje og energi
      37
    • Annet
      12
    • Vet ikke/ingen formening
      6
  11. 11. Er du interessert i politikk?

    • Missliker politikk/bryr meg ikke i det hele tatt
      2
    • Ganske uinteressert i politikk
      4
    • Interesserer meg for enkelte saker
      15
    • Er litt interessert i politikk
      19
    • Er interessert i politikk
      47
    • Er veldig interessert i politikk
      47
    • Er politisk nerd - ekstremt interessert
      10
    • Vet ikke/ingen formening
      3
  12. 12. Hvem tror du vinner Stortingsvalget i år?

    • Rødgrønn side
      20
    • Borgerlig side
      115
    • Annet
      4
    • Vet ikke/ingen formening
      8
  13. 13. Har du endret politisk ståsted siden forrige barometer?

    • Ja
      17
    • Nei
      111
    • Vet ikke/ingen formening
      19


Anbefalte innlegg

Det er ikke nesten bortkastet å stemme på DLF ved stortingsvalg. Jo flere stemmer partiet får, desto enklere blir det å stille i de ulike fylkene til neste gang. Fra valgloven:

 

«Et registrert parti må ha fått minst 500 stemmer i ett fylke eller minst 5 000 stemmer i hele landet for å komme inn under de forenklede reglene».

 

http://www.regjering...tml?id=458192#8

 

Dette skjedde ikke sist gang, og derfor må vi nå gå ut på gata for å samle inn 500 underskrifter i hvert fylke vi stiller. Dette er et slit og krever ressurser vi kunne ha brukt på andre ting.

 

Derfor teller hver eneste stemme DLF kan få :)

 

Kan du ikke heller snakke litt om at DLF er det eneste dyreplagerpartiet som stiller til valg i Norge? DLF vil legalisere mishandling av dyr fordi dyr ikke har "rettigheter".

 

Fortell også litt om at DLF er et konspirasjonsteoretikerparti som fornekter klimavitenskapens overveldende konsensus om menneskeskapt global oppvarming.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grøss… er det seriøst så mange mørkeblå, høgreorienterte her? 26 stk. vil ha Høgre og Frp i regjering. Seriøst? Frp er det ingen vits i ein gong diskutere, sidan det er opplyst at dei er eit tangsynt, rasistisk rikmannsparti som dessutan er ekstremt ustabile. Man veit aldri kor man har dei og det er umogleg å halde styr på kor mange gonger dei har skifta meining. Høgre derimot, som er ein litt meir fornuftig og realistisk versjon av Frp, er framleis ein stor motsigelse. ”Moglegheiter for alle”? Bullshit! Privatskular er slettes ikkje moglegheiter for alle.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg trenger en litt mer grunngivning for dette? rasistisk, vet du i det hele tatt hva rasisme er?

Det at en av stortings-representantene deres frivillig møtte opp på et Hvitt Valgallianse møte, sier vel sitt egentlig.

 

Frp er populistiske, hadde det vært stemning i det norske folk å like folk med annerledes hudfarge eller religion så hadde Frp stemt for.

Endret av Wolfkiller
Lenke til kommentar

Det at en av stortings-representantene deres frivillig møtte opp på et Hvitt Valgallianse møte, sier vel sitt egentlig.

 

Frp er populistiske, hadde det vært stemning i det norske folk å like folk med annerledes hudfarge eller religion så hadde Frp stemt for.

Hvem var dette, har du bevis og dokumentasjon om dette? Hadde FrP hadde ikke jeg vært medlem, og Himanshu Gulati ville hvertfall aldri vært FpU-formann

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem var dette, har du bevis og dokumentasjon om dette? Hadde FrP hadde ikke jeg vært medlem, og Himanshu Gulati ville hvertfall aldri vært FpU-formann

 

Gammel sak, var Øystein Hedstrøm som hadde det uheldige møtet som ble kjent for pressen, altså møte med HVit Valgallianse.

Endret av Wolfkiller
Lenke til kommentar

Jeg trenger en litt mer grunngivning for dette? rasistisk, vet du i det hele tatt hva rasisme er?

 

Frp ville løyse ”innvandringsproblemet” med å betale flyktningar ein viss sum for å reise tilbake til heimlandet sitt. At landa flyktningane ofte kjem frå er farlige krigssoner og at dei nettopp har flukta frå landa, tenkte sjølvsagt ikkje Frp på. Så lenge dei får pengar klarer dei seg vel? Dette grensar heilt klart til rasisme, då det er tydelig at Frp eigentleg berre vil ha mest mogleg innvandrarar ut av landet.

 

Elles ville dei også ta barna til innvandrarar om dei ikkje lærte seg norsk. Carl I. Hagen ville jo dessutan at spanjolar i Spania skulle lære seg norsk. Og nokre av medlemane deira har vert knyta til rasistiske organisasjonar. Så ja, eg vil påstå at Frp har stått fram som ein smule rasistiske i fleire sakar.

Og dette er ærlig talt noko du ved eit kjapt google søk kunne funne ut sjølv.

 

Men kva er eigentleg grunnlaget til Frp? Kvifor har dei så mykje imot innvandrarar? Dei vil bevare den norske kulturen, påstår dei sjølv. Vel, dette er tull! Samfunnet er i forandring og det har det alltid vert. Dessutan hadde spesielt trangsynte, nasjonalromantiske idiotar som sitt i Frp berre hatt godt av eit meir multikulturelt samfunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Frp ville løyse ”innvandringsproblemet” med å betale flyktningar ein viss sum for å reise tilbake til heimlandet sitt. At landa flyktningane ofte kjem frå er farlige krigssoner og at dei nettopp har flukta frå landa, tenkte sjølvsagt ikkje Frp på. Så lenge dei får pengar klarer dei seg vel? Dette grensar heilt klart til rasisme, då det er tydelig at Frp eigentleg berre vil ha mest mogleg innvandrarar ut av landet.

 

Elles ville dei også ta barna til innvandrarar om dei ikkje lærte seg norsk. Carl I. Hagen ville jo dessutan at spanjolar i Spania skulle lære seg norsk. Og nokre av medlemane deira har vert knyta til rasistiske organisasjonar. Så ja, eg vil påstå at Frp har stått fram som ein smule rasistiske i fleire sakar.

Og dette er ærlig talt noko du ved eit kjapt google søk kunne funne ut sjølv.

 

Men kva er eigentleg grunnlaget til Frp? Kvifor har dei så mykje imot innvandrarar? Dei vil bevare den norske kulturen, påstår dei sjølv. Vel, dette er tull! Samfunnet er i forandring og det har det alltid vert. Dessutan hadde spesielt trangsynte, nasjonalromantiske idiotar som sitt i Frp berre hatt godt av eit meir multikulturelt samfunn.

1. Flyktninger er noe vi er pliktig å ta imot fra NATO, og det er noe FrP aldri har vært imot.

2. Ta barna til innvandrere? Hvor har du dette ifra? Dette er noe som aldri har stått i vårt program, og aldri vil det heller. At du har gått på skolering i SU, AUF eller RU og lært dette, gjør det ikke til fakta.

3. At vi har noen som kan komme litt skeivt ut i media, skjer inn i mellom. Men så skjer det også stadig i alle andre partier også.

4. Det eneste FrP er imot er kriminelle innvandrere, det er de som skal ut, rett og slett fordi sånne folk ikke fortjener å bo i dette landet. Og det spiller ingen rolle om innvandreren heter Olof fra Sverige, Petr fra Polen eller Muhammad fra Iran.

5. Hovedproblemet med dagens innvandring er i hovedsak at vi tar inn alt for mange asylsøkere, vi har langt fra ressurser nok til å integrere dem i landet vårt. Derfor må vi stramme inn, Norge har blitt som en dårlig hjemmefest når det gjelder innvandring, desverre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1. Flyktninger er noe vi er pliktig å ta imot fra NATO, og det er noe FrP aldri har vært imot.

2. Ta barna til innvandrere? Hvor har du dette ifra? Dette er noe som aldri har stått i vårt program, og aldri vil det heller. At du har gått på skolering i SU, AUF eller RU og lært dette, gjør det ikke til fakta.

3. At vi har noen som kan komme litt skeivt ut i media, skjer inn i mellom. Men så skjer det også stadig i alle andre partier også.

4. Det eneste FrP er imot er kriminelle innvandrere, det er de som skal ut, rett og slett fordi sånne folk ikke fortjener å bo i dette landet. Og det spiller ingen rolle om innvandreren heter Olof fra Sverige, Petr fra Polen eller Muhammad fra Iran.

5. Hovedproblemet med dagens innvandring er i hovedsak at vi tar inn alt for mange asylsøkere, vi har langt fra ressurser nok til å integrere dem i landet vårt. Derfor må vi stramme inn, Norge har blitt som en dårlig hjemmefest når det gjelder innvandring, desverre.

 

1. Ja, men dette er framleis noko Frp har hatt framme. Danmark hadde nytta seg av dette, og Frp vurderte å legge fram eit liknande forslag. Dette gjaldt både innvandrarar og flyktningar med opphaldstillating. Men sidan du ikkje har fått med deg dette og sidan eg tydeligvis må, her: http://www.vl.no/samfunn/frp-villig-til-a-betale-innvandrere-for-a-forsvinne-fra-norge/

 

2. Sjølv om du ikkje er vann med å lesa noko anna enn partiprogrammet til Frp, har også dette vert oppe frå partiet ditt. http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/06/03/467972.html

 

5. Elles ueinig i synet ditt på innvandringspolitikken. Den bør i alle fall ikkje stramast inn, om kanskje heller opnas meir eller verre sånn som den er i dag. Men sjølvsagt må me legge betre til rette for at dette skal fungere.

Lenke til kommentar

1. Ja, men dette er framleis noko Frp har hatt framme. Danmark hadde nytta seg av dette, og Frp vurderte å legge fram eit liknande forslag. Dette gjaldt både innvandrarar og flyktningar med opphaldstillating. Men sidan du ikkje har fått med deg dette og sidan eg tydeligvis må, her: http://www.vl.no/sam...inne-frSa-norge/

 

2. Sjølv om du ikkje er vann med å lesa noko anna enn partiprogrammet til Frp, har også dette vert oppe frå partiet ditt. http://www.dagbladet.../03/467972.html

 

5. Elles ueinig i synet ditt på innvandringspolitikken. Den bør i alle fall ikkje stramast inn, om kanskje heller opnas meir eller verre sånn som den er i dag. Men sjølvsagt må me legge betre til rette for at dette skal fungere.

1. Så lenge vi er i NATO så er flyktninger noe vi ikke kan betale ut av landet vårt, en del asylsøkere derimot har vel det nesten bedre å flytte til et land som er mer lik deres kultur. Det er en god løsning mener jeg.

 

2. Denne resolusjonen kom nok ikke engang gjennom fylkesårsmøte til denne FrPeren, og har aldri offisielt vært FrP-politikk.

 

5. Deal with it, men du tar feil om FrP og rasisme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så har du Liberal.no som er enda bedre enn det igjen ;)

 

TurboEdit: Liberalismen.no var egentlig en god side. Veldig informerende og god. Mye der jeg kan si meg enig i. Bortsett fra dette med dyr, der er jeg helt uenig. Så er jeg svært skeptisk til dette.

 

Noe som er et glimrende eksempel på hvorfor Venstre er et sosialistisk og ikke liberalistisk parti. Venstre (ikke unge-venstre, de har en god del gode poenger) fører jo i praksis samme politikk som SV kombinert med å være litt mindre grisk og grådig ovenfor grunderbedrifter.

 

Jeg er fristet til å hevde at Venstre er det mest populistiske partiet på Stortinget ved å spille på hva flertallet i det norske samfunnet innbiller seg at de ønsker. Bittelitt mer frihet, bittelitt mindre byråkrati og bittelitt mindre skatt på småbedriftene.

 

Det er ganske vittig når man setter skattenivået til stortingspartiene opp mot hverandre samt budsjettprioriteringene. Forskjellen er som å diskutere hvilken nyanse av hvit man ønsker å male veggen med. Og like sure og grinete blir de alle når man poengterer at de er sosialistiske partier alle som en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Så lenge vi er i NATO så er flyktninger noe vi ikke kan betale ut av landet vårt, en del asylsøkere derimot har vel det nesten bedre å flytte til et land som er mer lik deres kultur. Det er en god løsning mener jeg.

 

2. Denne resolusjonen kom nok ikke engang gjennom fylkesårsmøte til denne FrPeren, og har aldri offisielt vært FrP-politikk.

 

5. Deal with it, men du tar feil om FrP og rasisme.

 

1. Godt me er medlem av NATO då, slik at Frp ikkje får igjennom desse sprø forslaga sine. Det du seier om kulturen er berre latterlig. Dårlig unnskuldning for å sende dei tilbake. Å ta i mot innvandrarar og asylsøkere handlar mykje om å kunne dele godene våre med andre. Goder som dei sjølv ikkje har, men fortjener i akkurat same grad som oss.

 

5. Eg sa at eg var ueinig, ikkje at du tok feil, så ja, I am dealing with it. Men syntest du ikkje eksempla eg har henta fram er ein smule rasistiske? Blir litt for dumt å avise dei fordi dei ikkje står på partiprogrammet til Frp og latte som dette aldri har vert ein del av politikken deira.

 

Elles er jo uansett ikkje hovudgrunnen til å ikkje stemme Frp at dei kan stå fram som rasistiske av og til. Hadde Frp fått full makt i Noreg hadde landet totalkolapsa og gått rett til helvete på under eit år. Svi av alle oljepengane på vegar, billig sprit, lav skatt og nedsatte prisar på bensin. Joda, gøy det første halvåret, heilt til man må ta konsekvensane og innsjå verkelegheita.

Lenke til kommentar

1. Godt me er medlem av NATO då, slik at Frp ikkje får igjennom desse sprø forslaga sine. Det du seier om kulturen er berre latterlig. Dårlig unnskuldning for å sende dei tilbake. Å ta i mot innvandrarar og asylsøkere handlar mykje om å kunne dele godene våre med andre. Goder som dei sjølv ikkje har, men fortjener i akkurat same grad som oss.

 

5. Eg sa at eg var ueinig, ikkje at du tok feil, så ja, I am dealing with it. Men syntest du ikkje eksempla eg har henta fram er ein smule rasistiske? Blir litt for dumt å avise dei fordi dei ikkje står på partiprogrammet til Frp og latte som dette aldri har vert ein del av politikken deira.

 

Elles er jo uansett ikkje hovudgrunnen til å ikkje stemme Frp at dei kan stå fram som rasistiske av og til. Hadde Frp fått full makt i Noreg hadde landet totalkolapsa og gått rett til helvete på under eit år. Svi av alle oljepengane på vegar, billig sprit, lav skatt og nedsatte prisar på bensin. Joda, gøy det første halvåret, heilt til man må ta konsekvensane og innsjå verkelegheita.

Det som står i vårt partiprogram er vår politikk, en person kan melde meg inn i rødt og foreslå resolusjoner om å sterilisere romfolk, blir det sånn at det er Rødt sin politikk da?

Lenke til kommentar

Det som står i vårt partiprogram er vår politikk, en person kan melde meg inn i rødt og foreslå resolusjoner om å sterilisere romfolk, blir det sånn at det er Rødt sin politikk da?

 

Skilnadden er berre den at slike sprø enkeltmannsforslag kjem så mykje oftare frå Frp enn til dømes rødt. Verkar som alle desse galningane føler seg mest heime hoss Frp og deira politikk. Ja, partiprogrammet representerer partiets hovudsaklege politikk, men mange parti, og spesielt Frp, har ein tendens til å nytte seg av store, fristande og flotte ord som ”fridom” og ”rettferd”, utan at Jensen og Co anar kva dei snakkar om.

 

Og kva med døme eg nemnte tidlegare, om Carl I. Hagen som ville ha spanjolar i Spania som samarbeida med nordmenn til å lære seg norsk. Om ikkje det er rasisme, sjølv om det definitivt er å setje nordmenn over andre, er det i alle fall egoisme frå øvste hylle. Og han var jo tross alt Frps formann i nesten 30 år, så om han ikkje representerer partiets politikk, så veit ikkje eg.

Lenke til kommentar

Skilnadden er berre den at slike sprø enkeltmannsforslag kjem så mykje oftare frå Frp enn til dømes rødt. Verkar som alle desse galningane føler seg mest heime hoss Frp og deira politikk. Ja, partiprogrammet representerer partiets hovudsaklege politikk, men mange parti, og spesielt Frp, har ein tendens til å nytte seg av store, fristande og flotte ord som ”fridom” og ”rettferd”, utan at Jensen og Co anar kva dei snakkar om.

 

Og kva med døme eg nemnte tidlegare, om Carl I. Hagen som ville ha spanjolar i Spania som samarbeida med nordmenn til å lære seg norsk. Om ikkje det er rasisme, sjølv om det definitivt er å setje nordmenn over andre, er det i alle fall egoisme frå øvste hylle. Og han var jo tross alt Frps formann i nesten 30 år, så om han ikkje representerer partiets politikk, så veit ikkje eg.

Du får mene hva du vil, jeg er ikke medlem av et rasistisk parti.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...