Gå til innhold

PST, E-tjenesten og (NSM)


aa123

Anbefalte innlegg

Hei, tenker egentlig hva jeg har mest lyst å jobbe med. og jeg har mest lyst til å jobbe innenfor forsvaret, sikkerhet, analyse, spionasje, osv.

 

Da lurer jeg på om noen kan litt om utdanning som er akutelt for slike jobber?

 

evt:

Hva slags utdanning er mest aktuel for åkunne jobbe i PST og etterretning?

 

Er det noen som kjenner til krav eller de mest etterspurte utdanningene for å få jobb innenfor ettereting og spionasje?

 

eventuelt hvis man går befalskolen for etterreting og språk er dette en god start?

 

takker for alle innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Det kommer litt ann på hva du ønsker å jobbe med i de nevnte organisasjonene.

 

Tar du BSES kan du feks sitte med en stilling i E-tjenesten med språkstøtte, og kanskje bygge på kompetansen din hvis du vil videre. Skal du derimot inn i politiet tror jeg du trenger ytterligere utdanning, osv.

 

Tenk litt igjennom hva slags type jobb du vil ha, så blir det sikkert lettere å veilede deg :)

Lenke til kommentar
PST har alt fra politiutdannede til medarbeidere med utdanning innen for eksempel samfunnsvitenskap, rettsvitenskap/jus, økonomi, IT, ingeniørfag, språk, historie, psykologi og religion. Våre medarbeidere har også svært variert yrkes- og arbeidserfaring.

 

Vi er på utkikk etter samfunnsorienterte personer med fagkompetanse innen våre områder. For de fleste stillinger er det krav om høyere utdanning på bachelor- eller masternivå, og det er et gjennomgående stort behov for språk- og kulturkunnskap. Det legges også stor vekt på personlig egnethet. Det er et stort spekter av stillinger i PST, og de spesifikke kravene for den enkelte stilling vil variere.

 

Skal du jobbe innen forsvaret må du også utdannes innen forsvaret (hvertfall mot det du sikter til her). Førstegangstjeneste/befalsskole, krigsskole, pliktår og hele pakka. Det er ingen enkel vei til "CIA" type jobber i forsvaret og det krever en enorm erfaring og kompetanse, eller et usedvanlig sterkt talent, men igjen så må dette bevises over flere år. Men spørs igjen hva du sikter mot. En analytikerstilling krever nok vesentlig mindre enn etterretningsoffiser.

 

Som det står i teksten fra PST så vil jeg tro politiutdannelse kombinert med annen bachelor/master innen samfunn, kultur eller språkrelaterte fag vil være en sterk søknad. Eventuelt ta utdanning i forsvaret som du nevner. Kommer igjen an på hvor høyt du sikter hvor mye utdannelse og erfaring du må ha.

 

Forsvaret pleier å være meget behjelpelige med å svare på spørsmål når det kommer til karriereveier innen forsvaret så der er det bare å kontakte de via hensiktsmessige kanaler så pleier å de å svare veldig informativt.

 

Du må også være 100% sikker på at du kan sikkerhetsklareres. Klareringsgrad avhenger nok av stillingen, men skal du helt til toppen må du klareres "strengt hemmelig" og NATOs "cosmic top secret". Da må du ha plettfri vandel, sunn økonomi og familien din og omgangskretsen bør bestå av oppegående personer uten "svin på skogen". Det går for det meste greit, men hvis noen i nær familie har vært forbundet med grov kriminalitet så kan det skape problemer.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Det kommer litt ann på hva du ønsker å jobbe med i de nevnte organisasjonene.

 

Tar du BSES kan du feks sitte med en stilling i E-tjenesten med språkstøtte, og kanskje bygge på kompetansen din hvis du vil videre. Skal du derimot inn i politiet tror jeg du trenger ytterligere utdanning, osv.

 

Tenk litt igjennom hva slags type jobb du vil ha, så blir det sikkert lettere å veilede deg :)

 

 

Jeg har lyst til å jobbe med analyse eller spore opp mennesker/grupper. (forebygge terror og farlige situasjoner)

Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å jobbe med analyse eller spore opp mennesker/grupper. (forebygge terror og farlige situasjoner)

 

Dette er to vidt forskjellige ting og vil kreve to helt forskjellige utdanningsløp. En analytiker jobber så og si aldri i felten og de jobber som oftest i e-tjenesten eller PST.

 

Å utføre anti-terror oppdrag er det norges spesialstyrker som gjør, i all hovedsak FSK (forsvarets spesialkommando) som er sidelagt HJK (hærens jegerkommando) samt politiets beredskapstropp (delta). Oppdragene blir som oftest utført på ordre fra Forsvaret (evt. e-tjenesten), politiet, Kripos eller PST både i inn- og utland.

 

Det første krever akademisk utdannelse, det andre krever operativ utdannelse (krigsskole m.m.). Så da må du nesten vite om du vil ha en stilling som taktisk støtte (f.eks analytiker, tolk, ingeniør e.l.) eller en som utfører oppdragene som en del av en operativ styrke. Det er uansett uendelig mye rart disse etatene og forsvaret driver med, så du må nesten finne ut litt i hvilken retning du vil spesialisere deg før du kan finne ytterligere informasjon. E-tjenesten driver jo med, eller er med å koordinere alt mulig mellom himmel og jord av sikkerhetstiltak som transport/redning av HVTs, spionasje, etterretning og f.eks "forskningsskip" (evt. spionskip) som FS Marjata osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

har noen av dere sett serien "Homeland". Vel noe lignende som Carrie driver med. (Veit det er et ganske teit svar) :)

 

Noe lignende etterretnings operatør. eller sporing av grupper/mennesker

 

 

 

 

Jeg hadde mest lyst til å prøve meg som fallskjermjeger og deretter bygge på, men på grunn av skade kommer jeg ikke inn.

Endret av aa123
Lenke til kommentar

Da blir det mer støttende stillinger tenker jeg. Du kan jo f.eks se på NSM sine sider på stillinger de tilbyr og se hva som kreves hvis du finner noe spesielt.

 

Skal jeg gi et spesifikt tips som jeg tror vil være utrolig aktuelt i all overskuelig fremtid så er det sikkerhet i forhold til IT, IS og IKT. Både informasjonssikkerhet, men også forebyggende mot cyberangrep, hacking osv. Bare et spørsmål om tid før det tar av i stor skala og det er en problemstilling som er svært aktuell i dag. Kan i det minste si det slik at spionasje er den desidert største trusselen vi har pr. dags dato og at det er store bevegelser i utenlandsk etterretning på norsk jord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan være mye forskjellig. Såvidt jeg har sett så er det få offentlige høyskole/univeritetsutdannelser som er relevante/har fokus på sikkerhet, men du har f.eks en egen linje på Noroff som heter Nettverk og IT sikkerhet. Du må nesten bare lete litt rundt, jeg har ikke helt oversikt. Den jeg nevnte der skal visstnok være noenlunde anerkjent og to år der gir gode muligheter for gode utdannelser i utlandet.

 

Såvidt jeg har fått med meg er det mer vanlig å gå en helt ordinær IT/IS linje innen f.eks ingeniør datateknikk, informatikk eller informasjonssystemer og så ta enten videre utdanning i utlandet eller kurs som vinkler allerede innlært stoff opp mot hvordan det skal gjøres på en sikker måte. Men jeg tror det kan være vanskelig å få til noe bra innen dette med mindre man virkelig brenner for det og er en "nerd".

 

Anbefaler deg å ta en titt på de forskjellige etatenes hjemmesider, søk litt rundt og finn stillingsannonser eller indikasjoner på hva de er ute etter (noen er mer kryptiske enn andre i hva de egentlig ser etter) og prøv å finn relevante kurs og utdanninger på google og på f.eks utdanning.no

 

Men det skal sies at akkurat dette løpet tror jeg ikke vil få deg så mye inn mot etterretning o.l., det blir mer teknisk og du ser nok sjelden noe action.

 

Her har du et eksempel på stilling: https://tjenester.nav.no/stillinger/stilling;JSESSIONID-stilling2=ARXVu1Ar5iIJ1UcYpS06rEFi?s2=675878&sort=akt&rpp=50&q=sikkerhet&p=0&ID=4164166&rv=al

Endret av Feh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...