Gå til innhold

GTX 690 vs 680 lightning SLI micro stutter


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Har bestem meg for å gi de grønne en sjangs etter en god tid med de røde. Hovedsaklig på grunn av at noen spill har stutter\bugs med CF HD 7970 og Far cry 3 fungerer ikke med crossfire for meg. + litt amd drivertrøbbel, krasjing nå og da. Men kanskje mest p.g.a kronisk oppgraderingssyndrom ;)

 

Mitt hovedspørsmål er som følger: Er det mindre micro stutter\trøbbel med et gtx 690 enn med et Sli oppsett. Jeg vet at 680sli\690 nesten er det samme. Men Kepler-kjernen som sitter på GTX 690 skal ha fått bedre protokoller for å overvåke hver kjerne. Men fungerer dette faktisk? Er 690 bedere enn 680 sli på stuttering?:

 

Ellers mine for og imot:

 

For GTX 690:

ca 1000kr billigere en 2x lightning

Kan kjøre to senere

Kan kjøre en gpu vannblokk istedet for to.

 

For 680 SLI:

Får mer ytelse med 2x lightning. Overklokking er gøy

Litt mindre skummelt å skulle ødelegge\miste garantien med vannkjøling på en 680 enn med en 690.

Liker bedre utseendet på to vannkjølte 680 i SLI

Hvis det er spill som ikke fungerer med SLI eller 690! så kan jeg bruke bare ett 680

 

Andre for og imot?

Endret av oivindwold
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes at du burde gå for GTX 690, er en stolt eier selv. Jeg skulle dog ønske at det var en slags backplate på den =)

 

Har dessverre ikke vært så lenge på "Hardware"-markedet enda, så jeg er kanskje ikke den beste til å gi svar på dette med micro stutter på GTX 690 kontra GTX 680-SLI oppsett.

 

Jeg har hatt en GTX 690 for rundt 5-6 måneder nå og bruker den i hovedsak på en 60hz 2560x1440 skjerm. Jeg kan ikke si at jeg hatt så mye micro stutter.

 

Når det gjelder Farcry 3 så er det enkelte spill som er helt forferdelig dårlig optimisert av en eller annen grunn. For eksempel så er det bare en av GPUene som jobber når man spiller Assassins Creed 3.

Lenke til kommentar

" 2x lightning gir syk kraft, det er det beste 680 man får tak i.

 

De spillene jeg har merket micro stutter er vel kun far cry 3

 

 

Jeg har og tenkt å vannkjøle kortene senere, men prislappen på vannblokker kommer på 800kr per stk FØR frakt og toll til Norge.

Endret av Moozoren
Lenke til kommentar

Jeg synes at du burde gå for GTX 690, er en stolt eier selv. Jeg skulle dog ønske at det var en slags backplate på den =)

 

Har dessverre ikke vært så lenge på "Hardware"-markedet enda, så jeg er kanskje ikke den beste til å gi svar på dette med micro stutter på GTX 690 kontra GTX 680-SLI oppsett.

 

Jeg har hatt en GTX 690 for rundt 5-6 måneder nå og bruker den i hovedsak på en 60hz 2560x1440 skjerm. Jeg kan ikke si at jeg hatt så mye micro stutter.

 

Når det gjelder Farcry 3 så er det enkelte spill som er helt forferdelig dårlig optimisert av en eller annen grunn. For eksempel så er det bare en av GPUene som jobber når man spiller Assassins Creed 3.

Takk for inspill. Det er kanskje samme grafikkmotor på assasin creed 3 som på far cry 3? Har du hatt problemer i andre spill? Fungerer bf3 fint?

 

" 2x lightning gir syk kraft, det er det beste 680 man får tak i.

 

De spillene jeg har merket micro stutter er vel kun far cry 3

Ja stutteringen i far cry 3 er ekstrem med crossfire hd 7970 for meg iallefall. Er mye bedre flyt med ett kort. Får ikke bedre fps med to en gang. Bare stutter. Er det mye stutter på sli i far cry 3? Endret av oivindwold
Lenke til kommentar

Jeg har og tenkt å vannkjøle kortene senere, men prislappen på vannblokker kommer på 800kr per stk FØR frakt og toll til Norge.

 

Ang stuttering det er sykt mye om man pumper opp all Antialiasing på max - men uten så er det ingenting som jeg merker men da kjører jeg adaptiv vsync i Nvidia CPanel det gjør underverker i alle spill.

 

Men jeg tror heller jeg vil anbefale deg å vente på 7-serien til Nvidia ikke nødvendigvis fordi du må ha nyeste men 6xx korta kommer til å rase i pris når de nye blir kungjort.

Endret av Moozoren
Lenke til kommentar

Jeg har og tenkt å vannkjøle kortene senere, men prislappen på vannblokker kommer på 800kr per stk FØR frakt og toll til Norge.

 

Ang stuttering det er sykt mye om man pumper opp all Antialiasing på max - men uten så er det ingenting som jeg merker men da kjører jeg adaptiv vsync i Nvidia CPanel det gjør underverker i alle spill.

 

Men jeg tror heller jeg vil anbefale deg å vente på 7-serien til Nvidia ikke nødvendigvis fordi du må ha nyeste men 6xx korta kommer til å rase i pris når de nye blir kungjort.

Ja den adaptive v syncen er en av grunnene til at jeg vil prøve nvidia :) Du kjører v-sync av i alle spill siden kortet styrer det selv eller? De selger vel vannblokker i Norge? techbay og rakett1 f.eks ? Endret av oivindwold
Lenke til kommentar

Skal du ha vannblokker til Lightning må du bestille fra Aquatuning og de holder til i Tyskland.

 

Nvidia kontrollpanel styrer det selv når du setter det på. http://www.nexthardw...03853610436.jpg Her er en liten forklaring på hvordan det virker, bedre enn om jeg skal begynne å forklare. Men det, det gjør i hovedsak er at er frames over 60 så passer den på at når det feks dropper til 40 så vil det ikke droppe instant ned til 40 - men feks ned til 50 og så lavere og lavere sånn at du ikke får lagspikes på samme måte som før i tiden.

 

 

En annen fordel med lightning er overclocken der kortet ligger med kjernhastighet på 1110 MHz når du kjøper kortet, en liten bryter på kortet lar deg endre BIOS til LN2 som vil i praksis si overclock modus - og den forandrer standard clocken fra 1110 til 1202 UTEN at du må overclocke, det er kun den lille bryteren som sitter fysisk på toppsiden av kortet som endrer dette - og det er ikke farlig å endre bios på denne måten.

 

Legger ved en link der du kan lese mer om hva et lightning har å spille på. Førstesiden der er det gode forklaringer om hva et lightning egentlig har på lur.

 

http://www.overclock...ing-owners-club

 

 

legger også med en link til vannblokkene så kan du se litt selv mye annet fancy på siden deres. http://www.aquatunin...tal-Nickel.html

 

 

Her er en Review på kortet: http://www.guru3d.com/articles_pages/msi_geforce_gtx_680_lightning_review,1.html

Endret av Moozoren
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja stutteringen i far cry 3 er ekstrem med crossfire hd 7970 for meg iallefall. Er mye bedre flyt med ett kort. Får ikke bedre fps med to en gang. Bare stutter. Er det mye stutter på sli i far cry 3?

Sånn forresten, har du prøvd å øke antall prerendered frames til 3?

Ettersom 2-veis SLI/CFX krever at det er 3 frames bufret skulle man tro at Far Cry 3 gjorde dette automatisk, men det gjør det ikke.

 

DirectX11-grafikken skal også gjøre sitt for å øke stuttering, i likhet med Arkham City.

Lenke til kommentar

Takk for inspill. Det er kanskje samme grafikkmotor på assasin creed 3 som på far cry 3? Har du hatt problemer i andre spill? Fungerer bf3 fint?

 

På BF3 så er det ikke så mye micro stuttering og GTX 690 drar BF3 på Ultra med i hvertfall 60 fps uansett.

Lenke til kommentar

Sånn forresten, har du prøvd å øke antall prerendered frames til 3?

Ettersom 2-veis SLI/CFX krever at det er 3 frames bufret skulle man tro at Far Cry 3 gjorde dette automatisk, men det gjør det ikke.

 

DirectX11-grafikken skal også gjøre sitt for å øke stuttering, i likhet med Arkham City.

 

Har prøvd 1,2,3 og 4 frames prerendered på far cry 3 ja. Men hva ville du valgt Arni? SLi lightning eller 690?

Endret av oivindwold
Lenke til kommentar

Jeg har og tenkt å vannkjøle kortene senere, men prislappen på vannblokker kommer på 800kr per stk FØR frakt og toll til Norge.

 

Ang stuttering det er sykt mye om man pumper opp all Antialiasing på max - men uten så er det ingenting som jeg merker men da kjører jeg adaptiv vsync i Nvidia CPanel det gjør underverker i alle spill.

 

Men jeg tror heller jeg vil anbefale deg å vente på 7-serien til Nvidia ikke nødvendigvis fordi du må ha nyeste men 6xx korta kommer til å rase i pris når de nye blir kungjort.

7 serien til nvidia kommer vel ikke før i 2014? Da har jeg sikkert skiftet Gpu'er et par ganger til ! ;) Men kanskje de går litt ned i pris når amds 8000 serie kommer nå snart. Tviler på at jeg klarer å vente.
Lenke til kommentar

" 2x lightning gir syk kraft, det er det beste 680 man får tak i.

 

Forresten. Hva har du fått dine lightning opp i på kjernen stabilt? Hva stabilitetstester du med?

 

De spillene jeg har merket micro stutter er vel kun far cry 3

 

 

Jeg har og tenkt å vannkjøle kortene senere, men prislappen på vannblokker kommer på 800kr per stk FØR frakt og toll til Norge.

Lenke til kommentar

Til vanlig ligger begge kortene på 1306 mhz på core og 7000mhz på memory, under bench har jeg de på 1359mhz og memory 7200 mhz.

Imponerende. Men de koster søren meg penger. Nvidia er litt dyrere enn amd. Selv om amd kanskje leder litt akkurat nå klokke mot klokke. 8200 + frakt for 2 lightning. Får 6% rabatt da. Men dyrt allikevel.

Endret av oivindwold
Lenke til kommentar

Hva om du går for 7970 versonen av lightning, usikker på pris men vet de kan clockes rimelig høyt og er billigere.

 

Hovedgrunnen til at jeg vil bytte er fordi jeg vil teste nvidia og sli. Har hørt mye om at det er mindre driverproblemer, mindre stuttering og jevnere flyt i en del spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...