Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bæreevne i en 98mm x 98mm bjelke/planke


Anbefalte innlegg

Jeg har søkt meg ihjel på nett her nå og skjønner ingenting av styrkeberegningene som går. Jeg trenger sårt å finne ut hvor mange kilo jeg kan henge under midten av en 3,5 meter lang, 98mm x 98mm tykk planke/bjelke - trykkimpregnert...

 

 

Jeg skal ikke ha noe som helst belastning ovenfra og ned, kun i nedtrekk fra midten. Poenget er at jeg skal ordne et festepunkt midt i mellom 2 betongbjelker som er 3,5 meter mellom hverandre. Det trenger å tåle minimum 350 kilo på midten, så spørsmålet er egentlig da om en 98x98mm 3,5 meter lang planke/bjelke - vil tåle dette eller om jeg må opp til noe limtrevirke som er enda tykkere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke noen tabeller for treverk foran meg, men jeg har en for dimensjonering av kranskinnebaner av stål I-bjelker, og der må du opp på en IPE120 (120mm høy, og 63mm bred) for å bære 390kg på 3,5 meter med tillatt nedbøyning 1:700, dvs en halv centimeter på 350cm. 98x98 trebjelke blir nok helt sikkert i svakeste laget. Kan tenke meg (kvalifisert gjetting) du må opp på en 48x198 på høykant, minimum, men har som sagt ingen tabell for slik last på treverk. Har en tabell (byggdetaljblad A520.222 Bjelker av heltre og limtre) for jevnt fordelt vekt, og da tåler 48x198 1,6kN (ca. 160kg) pr løpemeter bjelke, som blir 560kg totalt -men når all vekta er samlet i et punkt midt på blir det ikke helt det samme..

 

(tabellen jeg så på for stålbjelker er den nest nederst på side 2 i pdf-filen jeg la ut her.)

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Tvilsomt om du finner dimensjonering av treverk, beregnet for "punktlast" på nettet. Og jeg kan ikke huske, at det har vært utarbeidet tabeller for punktlast. Slikt må dimensjoneres, av kompetente folk. Og en må ikke blande i sammen "punktlast" og "jevnt fordelt last". Og har du ikke bygningsteknisk utdanning, forstår du normalt heller ikke "forutsettningene", som ligger til grunn for slike beregninger.

 

Du får kontakte et firma, som har ansvarsrett for dimensjonering. Da fortrinnsvis Rådgivende ingeniør firmaer, med Sentral godkjenning i Tiltaksklasse 2, eller 3. Få tømrermestere har kompetanse på dette, så en må ha bygningstekninsk utdanning og helst arbeide med dette, for å være oppdatert på lover/regler. De som jobber med dette har også dimensjoneringsprogrammer og da er selve utregningen raskt gjordt. Men de vil nok se bygningskonstruksjonene selv, for oppmåling, vurdere forankringspunktene og vurdering av eksisterende betongbjelker. (Det er jo ikke sikkert betongbjelkene, tåler den ekstra punktlasten). Og for å gjøre dette på en lovlig måte, så må firmaet utarbeide et minimum av tegning/skisse, beskrivelse og dimensjonering. Så noen kroner vil dette koste.

 

Uten å ha regnet på dette, så er jeg likevel sikker på, at en trebjelke i 98 x 98 mm ikke holder for "langtidslast" (permanent belastning), under de forutsettningene du har beskrevet. Trolig heller ikke en tilsvarende i limtre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...