Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Koble 2 PCer til en vanlig switch.


Anbefalte innlegg

Hei, er ikke akkurat den skarpeste kniven i skuffen når det kommer til nettverk og internett generelt, men jeg skal koble 2 PCer til en vanlig switch av typen ProCurve 1800-8G. Har satt fast IP på switchen (10.0.0.53) og begge PCene (10.0.0.50 og 10.0.0.51), men jeg får ingen kontakt når jeg skal pinge IP-adressene til PCene i CMD? Switchen er ikke koblet til internett.

 

Setter stor pris på all hjelp og råd!

Endret av Hafti
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gatewayen brukes vel bare når du skal over i et annet nett - men har du satt nettmaske på disse? du kan bruke f.eks 255.255.255.0 hvis du ikke har gjort det.

 

IPen på switchen er forøvrig bare til administrasjon, og har ikke noe med koblingen mellom pcene å gjøre. - Sjekk evt at det ikke er satt opp VLAN og tagging på portene på switchen da det jo kan føre til at pc'ene ligger på forskjellige nett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøv å sette IP-adressen til den motsatte PC som gateway på begge pcene.

 

Ser ikke ut til å virke, men takker for svar.

 

Gatewayen brukes vel bare når du skal over i et annet nett - men har du satt nettmaske på disse? du kan bruke f.eks 255.255.255.0 hvis du ikke har gjort det.

IPen på switchen er forøvrig bare til administrasjon, og har ikke noe med koblingen mellom pcene å gjøre. - Sjekk evt at det ikke er satt opp VLAN og tagging på portene på switchen da det jo kan føre til at pc'ene ligger på forskjellige nett.

 

Jeg har satt 24-bits nettmaske (255.255.255.0) på begge PCene. Ser ikke ut som det er satt opp VLAN. VLAN Setup, VLAN Port Config.

 

Kan du poste "route print" og "ipconfig" fra CMD her?

Ellers ville jeg nok tatt en titt på switchen, mulig portene du benytter ikke er i samme VLAN eller er blokket på en eller annen måte. Du trenger ikke en IP på switchen.

 

Ping, route print og ipconfig.

 

Husk og at ping stort sett er deaktivert som standard i brannmurer - som etterhvert er standard aktivert.

 

Hvordan ser jeg om ping er aktivert eller deaktivert?

Endret av Hafti
Lenke til kommentar

Det enkleste er om du pinger switchen fra begge maskiner. Dersom det går fra begge så har de sannsyligvis også kontakt seg i mellom.

 

Ser ut som jeg klarer å pinge switchen uten problem fra begge PCene.

 

Er de screenshotene fra switchen tatt fra en av pcene du har problemer med? og kommer du isåfall inn fra begge?

 

Ja. Kommer inn på switchen fra begge PCene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...