Gå til innhold

Ny 3TB Seagate Barracuda NTFS vises plutselig som RAW


Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk.

 

Formaterte nylig min stasjonære pc, la inn Windows 7 64-bit (samme som før).

 

Ene situasjonen vises min nye 3TB Seagate Barracuda helt fint som NTFS med filene sine.

 

Jeg fyller den helt opp med data ifra en 2TB disk, formaterer 2TB disken, restarter maskinen.. og plutselig vises min 3TB Seagate Barracuda som RAW filsystem.

 

Windows ber med formatere den. Noe jeg naturligvis ikke gjør.

 

Jeg har forsøkt en rekke diverse partisjonerings programmer og søkt masse på google uten lykke.

 

Harddisken er urørt software messig, er kun windows som maser om å formatere den.

 

Har noen vært borte i dette før?

 

Harddisken virker 100%, har kun brukt den i 2 ukers tid, er den nye sorten til Seagate Barracuda (veier veldig lite). Så jeg antar det må være en windows bug, MBR feil, eller sata-kontroller bug/feil.

 

Vet noen hva jeg kan gjøre for å løse problemet/unngå å miste dataen? Chkdsk virker ikke, da windows ikke får tilgang til harddisken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å koble disken til en annen maskin, evt bruk et annet operativsystem for å prøve å lese av disken (ubuntu live for eks)

 

Jeg vet at for å bruke en disk fullt ut på større enn 2TB, så må man sette opp disken som GPT og ikke MBR. Når man formaterer en slik stor disk skal det gjøres i diskbehandling. Hvis du har installert Windows på disken, så vil du bare kunne bruke 2 TB da disken må være i MBR-mode for å kunne brukes som oppstartsdisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøv å koble disken til en annen maskin, evt bruk et annet operativsystem for å prøve å lese av disken (ubuntu live for eks)

 

Jeg vet at for å bruke en disk fullt ut på større enn 2TB, så må man sette opp disken som GPT og ikke MBR. Når man formaterer en slik stor disk skal det gjøres i diskbehandling. Hvis du har installert Windows på disken, så vil du bare kunne bruke 2 TB da disken må være i MBR-mode for å kunne brukes som oppstartsdisk.

 

 

Skjønner. Skal forsøke å koble den opp til en annen pc via ekstern USB mount. Den er allerede GPT ser jeg, da windows har alternativet "Convert to MBR" istedenfor "Convert to GPT".

 

Jeg er bare piss redd for å miste dataen på den. Jævla windows ass :p

Endret av pastortom
Lenke til kommentar

Prøv med en live linux distro. Gjerne www.sysresccd.org da denne kommer med lassevis av programvare for å diagnostisere slik.

 

For en som ikke har brukt anbefalte distro kan det være veldig nyttig å få _helt konkrete_ tips på programvare og hvordan man bruker disse. Kan du komme med utfyllende svar på dette? Er selv i lignende problemstilling og jeg ser utfordringen i å finne rette verktøy; det største problemet er at når man ikke vet hva man skal spørre om kommer man ikke fram til en løsning heller ...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei igjen. byttet sata kontroller, og da fant windows harddisken.

 

Windows kjørte så en CHKDSK som jeg trodde var trygt.

 

Etter chkdsken (tok 2-3 timer), hadde windows slettet alt som var på harddisken, 2TB med data var borte.

 

Vet noen hvordan jeg får dette tilbake? Hvis jeg bruker GetData back, hvilket valg skal jeg velge? Get from ruined partition? Formatted? undelete?

Lenke til kommentar

Er du sikker på at du kjørt chkdsk som tok 2-3 timer? Det høres veldig ut som at den har kjørt gjennom hele disken og gjort en full formatering.

 

Jeg ville prøvd ruined partition først.

 

Jepp, windows kjørte automatisk CHKDSK under oppstart. Husker ikke ordrett hva den postet på skjermen, men typisk standard CHKDSK med "orphaned file" og "recovered file" osv..

 

Vanligvis funker jo dette greit, lite ante jeg at windows ville fuck me over this time :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...