Gå til innhold

Førsteinntrykk: Canon EOS 6D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette var interessant lesning. Takk.

 

Et spørsmål angående GPS - lager kameraet en log som viser hvor du har gått, eller tagger den kun bildene?

 

Det kan også være interessant å se noen bilder på høy ISO (6400-25600) i dårlig lys; da får vi bedre inntrykk av hvor mye dynamikk som er igjen.

Lenke til kommentar

Setter pris på at folk liker det jeg har skrevet!

 

Dette var interessant lesning. Takk.

 

Et spørsmål angående GPS - lager kameraet en log som viser hvor du har gått, eller tagger den kun bildene?

 

Det kan også være interessant å se noen bilder på høy ISO (6400-25600) i dårlig lys; da får vi bedre inntrykk av hvor mye dynamikk som er igjen.

 

Man kan slå på sånn at kamera lager en loggfil som logger hvor du befinner deg hvergang den sjekker posisjon. (Dette kan man velge i innstillinger, alt fra hver sekund til hvert 5. min.

Jeg sjekka nettopp hvordan den loggfilen så ut:

 

$GPRMC,131919.000,A,5820.6320,N,00835.7733,E,,,050113,,,A*6C

$GPGGA,131929.000,5820.6396,N,00835.7771,E,1,05,1.5,46.0,M,,,,0000*30

$GPRMC,131929.000,A,5820.6396,N,00835.7771,E,,,050113,,,A*64

$GPRMC,132009.000,A,5820.6724,N,00835.8098,E,,,050113,,,A*6E

$GPGGA,132019.000,5820.6800,N,00835.8148,E,1,05,1.5,48.0,M,,,,0000*30

$GPRMC,132019.000,A,5820.6800,N,00835.8148,E,,,050113,,,A*6A

$GPGGA,132029.000,5820.6898,N,00835.8201,E,1,05,1.5,49.0,M,,,,0000*3D

 

Det er bare et lite utdrag av den veeeeldig lang tekstfil. Er ikke inni gps verden så kan helt ærlig ikke svare på om det er brukbart til noe.

Ellers når jeg importerte bildene så spurte lightroom om det skulle hente posisjoner fra googlemaps basert på geotaggene i metadataen. Når jeg trykket ja til det fikk jeg altså opp det kartet jeg har med i posten over.

 

Jeg skal se om jeg får gjort en iso test i dårligere lys i løpet av de nærmeste dagene. :)

Lenke til kommentar

Flott gjennomgang av dine erfaringer.

En ting jeg syns er rart ikke går da jeg kan det på min 5D3 er det du snakker om med HDR funksjonen ang jpeg/raw og beholde alle filene.

Jeg har alltid kameraet innstilt på RAW og jeg får se alle 3 filene, samt den ferdige Jpeg`n. På 5D3 er der er en meny man kan gå inn på der du velger å beholde/forkaste originalfilene også, men husker ikke helt hvor. (Har ikke kameraet for hånden)Lurer derfor om du har prøvd bare i raw, kanskje det funker der.

P-E

Lenke til kommentar

Det er bare et lite utdrag av den veeeeldig lang tekstfil. Er ikke inni gps verden så kan helt ærlig ikke svare på om det er brukbart til noe.

Ellers når jeg importerte bildene så spurte lightroom om det skulle hente posisjoner fra googlemaps basert på geotaggene i metadataen. Når jeg trykket ja til det fikk jeg altså opp det kartet jeg har med i posten over.

Ypperlig - liker at det at man kan velge begge deler. Formatet ligner det jeg får ut av Sony GPS'en min; det å konverteres før LR skjønner det; mens programmet Geosetter skjønner dette direkte.

 

Jeg skal se om jeg får gjort en iso test i dårligere lys i løpet av de nærmeste dagene. :)

Ser frem til det.

Lenke til kommentar

Bra jobbet :thumbup:

 

Kan hende jeg også handler inn 6D og i tillegg 24-70 f/4 en eller annen gang, frister veldig.

 

Men på en plass hvor lysforholdene er litt vanskelige og man trenger kun et bilde uten at man skal bruke mye tid på det, har jeg inntrykk av at den fungerer utmerket.

 

For pressebruk kan det fungere godt, spesielt når pressefotografen vil sende bilder direkte til redaksjonen for og få det ut på nett umiddelbart og da kunne få et bedre dynamisk bilde i vanskelige situasjoner.

Var en situasjon i nærheten av meg for noen uker siden og pressefotografen la ut i nettavisen aktuelle bilder ca. 7 minutter etter at han var på plassen, imponerende.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Og jeg kommer ikke til å hindre deg i å handle ;)

 

For din del, så vil jeg tro at 6D + 24-105mm vil være en god kombinasjon.

 

nei, kjenner jeg deg rett kommer du bare til å pushe på du...vet ikke engang prisen jeg, men sendte akkurat inn en lotto-kupong. om du kjøper, skal jeg følge etter.

Lenke til kommentar

nei, kjenner jeg deg rett kommer du bare til å pushe på du...vet ikke engang prisen jeg, men sendte akkurat inn en lotto-kupong. om du kjøper, skal jeg følge etter.

Kan være greit med en lott-gevisnt her ;)

 

6D er noe overpriset akkurat nå; ligger på rundt 17.000; prisen bør ligge på 11-12000, og den havner der når Nikon har mørbanka Canon lenge nok med gode priser på D600 i løpet av vinteren og våren.Den nye 24-70 er et glimrende kit-objektiv - hvis det hadde kostet 5.000,- løst og 3.500,- i pakke med 6D. Jeg selv hadde dog valg t 24-105 f/4 da den er mer allsidig; men totalprisen må da ligge på rundt 18 lapper.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Det var da en grundig og smart statistikk, tomsi....

men kanskje jeg kan fornye meg og begynne å otografere andre motiver og på en annen måte... :yes:

Jeg er vedlig i tenkeboksen selv, og har vært der en stund, og Canon 6D, sammen med Nikon D600 er de to første speilreflekser jeg har hatt lyst på lenge. Men spørsmålet er egentlig om det er noe vits i dra med seg slik tunge beist når vi holder på med å fotgrafere det vi gjør, RandiA. Jeg er ikke overbevist om at det gir noe ekstra i forhold til vår µ-4/3 verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...