Gå til innhold

Skal til venstre i rundkjøring, to utgangsfelt, vikeplikt for de fra høyre ved feltskifte ut av rundkjøringen?


-Teddy-

Anbefalte innlegg

Hei!

 

I går ble jeg nesten påkjørt, og jeg ble usikker på hva som egentlig er riktig.

 

Dette er rundkjøringen det gjelder.

 

Jeg kommer inn fra E6 sydfra, og skal til venstre i rundkjøringen (vestover). Jeg ønsker å ligge i høyre kjørefelt når jeg kommer ut av rundkjøringen, og blinker meg ut og legger meg rett i dette på vei ut av rundkjøringen. Det har derimot kommet en bil i høy hastighet fra øst og lagt seg på utsiden av meg i rundkjøringen, selv om jeg var inne først. Hvis jeg fortsetter feltskiftet i rundkjøringen så kjører jeg på ham - jeg var allerede halvveis over i det ytre feltet i den lille rundkjøringen. Jeg endte opp med å legge meg i venstre kjørefelt, gi ham et tut med hornet og legge meg over i høyre kjørefelt etter at jeg var ute av rundkjøringen i stedet.

 

Konflikten er:

Han har vikeplikt for meg, siden jeg var i rundkjøringen først, og jeg holdt allerede på å blinke meg ut. Samtidig så har jeg vikeplikt ved feltskifte.

 

Dette gjelder også tidvis i rundkjøringer med kun ett utgangsfelt, at selv om jeg er inne i rundkjøringen og skal til venstre, så kommer det folk fra høyre og legger seg på utsiden av meg og legger seg helt oppå bilsiden min og presser seg fram - selv om jeg var inne i rundkjøringen først.

 

Kjørelæreren min lærte meg å alltid legge meg rett inn i kjørefeltet jeg skal til når jeg er på vei ut av en rundkjøring.

 

Tanker?

 

EDIT: Endret emnetittelen noe.

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg forstod situasjonen riktig så lå du (korrekt) i innerste løp i rundkjøringen siden du skulle til venstre. Konfliktten med bilen utenfor deg skjedde i det du skulle skifte felt fra indre til ytre felt. Hvis det er en riktig beskrivelse, da var det deg som hadde vikeplikt (Du byttet felt). Det er helt legitimt å kjøre inn i ytre felt utenfor en annen trafikant som ligger i indre felt, og når man først er inne i rundkjøringen er det vanlig vikeplikt ved feltbytte som gjelder (Vikeplikt for de som alt ligger i rundkjøringen gjelder når man kjører inn i den, ikke når man alt er der, så hvem som kom inn først spiller ingen rolle. Dette fremgår også av skilting)

 

Det er ikke noe direkte i trafikkreglene som tvinger deg til å ligge i indre felt selv om du skal til venstre. Det er imidlertid slik alle er veiledet til å gjøre. Særlig her hvor det også er piler malt i kjørefeltet, så det kan sannsynligvis betraktes som et brudd på veitrafikklovens paragraf 3 å ikke ligge i indre når man skal til venstre.

 

Det er høflig å hjelpe de som er innerst ut ved å gi de plass, men hadde dette blitt en kollisjon tror jeg nok du ville fått hovedvekten av skyld (Men om farten til den andre bilen var uforsvarlig stor ville nok også denne fått en del av skylden). I verste fall må man bare ta en ekstra runde om man ikke kommer til i ytre felt tidsnok.

 

Hornbruk etter at en farlig situasjon alt er avverget har ingen hensikt og er ulovlig.

Lenke til kommentar

Hvis jeg forstod situasjonen riktig så lå du (korrekt) i innerste løp i rundkjøringen siden du skulle til venstre. Konfliktten med bilen utenfor deg skjedde i det du skulle skifte felt fra indre til ytre felt.

 

Det stemmer.

 

Det er helt legitimt å kjøre inn i ytre felt utenfor en annen trafikant som ligger i indre felt, og når man først er inne i rundkjøringen er det vanlig vikeplikt ved feltbytte som gjelder (Vikeplikt for de som alt ligger i rundkjøringen gjelder når man kjører inn i den, ikke når man alt er der, så hvem som kom inn først spiller ingen rolle. Dette fremgår også av skilting)

 

Denne logikken strider jo mot det som er vanlig praksis. I rundkjøringer med kun ett utgangsfelt (men flere inngangsfelt), så ligger man jo innerst når man skal til venstre, og må bytte ut til ytre felt når man kjører ut, slik jeg gjorde. Det du sier medfører at alle som skal ut av rundkjøringen (når de skal til venstre) må stoppe opp for trafikk fra høyre. Dette er jo ikke vanlig praksis. Dette blir en slags "simulatanvikeplikt", hva veier tyngst, vikeplikten for de som er inne i rundkjøringen, eller vikeplikten ved feltskifte. Dette har ikke jeg noe grunnlag for å vurdere egentlig, men slik det stort sett gjennomføres i praksis er jo at alle som kommer utenifra i slike små rundkjøringer, stort sett venter til de ikke hindrer noen som allerede er inne i rundkjøringen når de kjører inn.

Lenke til kommentar

Godt å høre.

 

Vikepliktskiltet før rundkjøringen signaliserer jo at man har vikeplikt for ALLE som er inne i rundkjøringen, uavhengig om de er i indre eller ytre felt.

 

Med logikken om at man ikke har vikeplikt for de som allerede er i indre felt når man selv kjører inn i ytre (det er jo det du sier), så kan man jo kjøre foran nesa på og avskjære alle som er i indre felt når som helst.

 

EDIT: Jeg har kommet fram til at jeg ikke endrer praksis, for det kommer ikke til å gi noen mening å stoppe for folk som kommer utenifra rundkjøringen om man skal praktisere dette likt i rundkjøringer med ett eller flere utgangsfelt.

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Tenk deg situasjonen som om det er en vei med to felt i samme kjøreretning, med mange inn/utkjøringer med vikeplikt bortover høyresiden.

 

Om du kommer og skal inn på veien, og det ligger en bil i venstre felt på denne veien, mener du virkelig at du har vikeplikt for denne bilen selv om du skal ligge i høyre? Men dersom den bilen allerede har påbegynt feltskifte blir selvsagt situasjonen annerledes.

 

Dersom du skal ut av rundkjøringen bør du egentlig legge deg over i høyre felt ved armen før du selv skal ut. Da sikrer du at du ikke får noen på høyresiden for deg på vei ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne logikken strider jo mot det som er vanlig praksis.

 

Jeg trenger mer klargjøring:

Når du skulle bytte fil til høyre var da denne bilen du kom i konflikt med alt inne i rundkjøringen, eller var han i ferd med å kjøre inn i den?

 

Hvis du er i ferd med å bytte til ytre felt ved en innkjørsel der denne bilen var i ferd med å kjøre inn, da blir det i utgangspunktet gjensidig vikeplikt siden den som skal kjøre inn har et vikepliktsskilt, men i den situasjonen vil jeg tro vikeskiltet veier tyngre, slik at den som kjører inn skal vike. Det forutsetter naturligvis at du indikerte tydelig ditt feltskifte.

Lenke til kommentar

Med logikken om at man ikke har vikeplikt for de som allerede er i indre felt når man selv kjører inn i ytre (det er jo det du sier), så kan man jo kjøre foran nesa på og avskjære alle som er i indre felt når som helst.

 

nei, man kan ikke avskjære, eller kjøre rett forran nesa på noen. Hvis du ligger i innerste felt, så kan eg helt fritt legge meg i feltet utenfor, men om du skal skifte felt så har du vikeplikt. Siden det både er 2 filer i rundkjøringa og i utkjøringen så skal du holde filen din om det ikke er mulig å bytte fil uten å forstyrre noen andre. Det helv vanlige regler om at den personen som bytter felt har vikeplikt

Endret av 1BlueAnd1White
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I store rundkjøringer så mener jeg at deres tankegang holder vann, fordi feltskiftene der i større grad kan sammenlignes med eksempelet til sverre ovenfor. I små rundkjøringer, hvor feltskiftene til bilene i indre felt gjerne både kan forutses og varsles før man kjører inn i rundkjøringen, eller til og med allerede er i gang kun ett sekund etter at du har kjørt inn i den, så mener jeg at man bryter vikeplikten.

 

Mener dere at det er fritt fram for å kjøre inn i en slik (liten) rundkjøring når dere går inn i ytre, når det allerede ligger en bil i indre? Hvis jeg begynner å praktisere dette er jeg sikker på at jeg snart får en bil i venstredøra mi.

 

Kjørelæreren min ba meg aldri om å kjøre inn i en rundkjøring hvor det var en bil i indre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan fort bli misforståelser i slike rundkjøringer.

Ligger man i indre felt og blinker til høyre så kan det indikere to retninger. Enten blinker man for å indikere feltskifte og deretter høyre felt ut av rundkjøring....elller så signaliserer man for å forlate rundkjøring ut i venstre felt.

Jeg mener at veimyndighetene har et ansvar her, rundkjøringene burde vært merket bedre. Rundkjøringen det er linket til er relativ stor og det er tydelig 2 felt. Her burde det vært markert midtlinje og pil ut i venstre løp slik at det er tydelig for bilistene at de foretar et fetskifte når de velger høyre felt ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange bra argumenter her. Vil bare ligge til et par ting.

 

Denne rundkjøringen har klart to felt ut av seg, jeg ser ingen grunn til å skifte felt i rundkjøringen. Det innebærer kun større fare for konflikt med andre trafikanter. Hold venstre felt, og skift felt når situasjonen er helt avklart.

 

Ellers mener jeg det ikke er noen tvil om at vikeplikten ved feltskifte gjelder i dette tilfellet. Husk også på at bilen som kom inn i rundkjøringen kjørte på tofeltsvei, og skulle videre ut på en tofeltsvei. Da er det helt rimelig å anta at han i det høyre feltet kunne kjøre uforstyrret videre rett frem, når bilen som allerede var i rundkjøringen låg i venstre felt.

 

Er dessverre ikke i tvil om at den som skifter felt vil få all skyld i en slik situasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser poenget, men jeg tenker vi også må ta følgende i betraktning:

 

Vikeplikten ved feltskifte gjelder uansett når den andre kom inn i rundkjøringen, og den andre bilen må jo ha vært inne i rundkjøringen om denne situasjonen i det hele tatt skulle kunne oppstå.

 

Kanskje den andre bilen kom raskt på, og dermed gjorde det mye mer vanskelig for -Teddy- å oppdage, og det kan godt være den kjøringen var uforsvarlig.

 

Uansett så er jeg fortsatt ikke i tvil om hvem forsikringsselskapet ville lagt skylden på. Så kan man jo alltids diskutere hva som er fornuftig eller ikke. Det er jo en litt annen sak.

Lenke til kommentar

Nå synes jeg ikke han som kjørte bilen med kameraet kjørte spesielt aktsomt... -TO- ganger forsøker han å kjøre forbi en bil på høyresiden - og det attpåtil inne i en rundkjøring. Siste gang kjører han også forbi på høyresiden, bare for å komme seg forbi bilen som irriterer ham. Greit, man kan kritisere bilen i innerste felt for feil feltvalg (dog er man ikke forpliktet til å velge ytterste felt når man skal rett frem, selv om det heter seg at man fortrinnsvis skal velge dette) , og ikke overholde vikeplikten ved feltskifte, men jeg synes samtidig at sjåføren i bilen som filmet kjørte altfor aggresivt...

Endret av noxon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Såvidt jeg kan se så er det bare i den første rundkjøringen at bilen foran kjører fullstendig feil (ligger nesten midt i rundkjøringen og bryter også vikeplikten ved feltskifte)

 

I rundkjøringen etterpå ser jeg ikke helt hva som er det store problemet ?

Lenke til kommentar

I rundkjøring nr 2 så ser vi ikke den andre bilen før situasjonen er over, men den har antageligvis forsøkt et feltskifte uten og sjekke blindsonen og nesten kjørt inn i siden på filmprodusenten.

 

Enig med noxon at vedkommende som filmer kjører litt aggressivt, dog ikke i rundkjøring 1. Når bilen foran legger seg så markert i venstre felt i forkant og inn i rundkjøring så er det nesten åpenbart at vedkommende skal til venstre, og da er det helt greit å kjøre forbi i høyrefilen.

 

Men i rundkjøring nr 2 burde filmprodusenten vært mer observant og passiv...med tanke på opplevelsen i den første rundkjøring. Her virker det nærmest som han gjør sitt ytterste for å skape en situasjon som kan festes på film og legges ut på Youtube.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...