Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hej :)

 

Ønsker å lage et kombinert innbrudd og brannalarmsystem i huset. Trenger noen tips og innspill til hvordan jeg kan gjøre dette.

 

Jeg vil bruke en datamaskin til å styre systemet, slik at jeg kan få satt opp et webgrensesnitt for styring/logging + sende ut SMS.

 

Så da lurer jeg i første omgang på hva slags komponenter som må kjøpes, eventuelt hvilke "standarder" som kan få slike ting til å kommunisere med en pc.

 

Jeg trenger:

* Bevegelsesdetektor

* Magnetbryter for dør/vindu

* Røykdektor

* Sirene

* Tastatur / RFID-leser (ved inngangen)

 

Har ikke så voldsomt mye penger å bruke på dette, kanskje maks 6-7 tusen.

 

På forhånd takk for alle innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk med eltek for røykdetektorer og sentral men er mulig at de krever å få koble opp dette - siden brannalarmer/sentraler er kritisk utstyr som må være koblet riktig.,

 

Brannsentralen kan du igjen koble opp til en datamaskin. Men ser ikke helt hva som er vitsen med dette ?

Vektertjenester tilbyr slike løsninger til ikke så alt for dyre penger...

 

Og er nesten 100% sikker på at du ikke vil få noe bonus på forskikringen med noe som du har koblet selv.

Ville nesten ha anbefalt deg å ta kontakt med Eltek, slik at du er sikker på at dette er en jobb som blir gjort skikkelig.

Lenke til kommentar

Jeg synes dette hørtes ut som et veldig bra prosjekt. Har vært inne på tanken selv, men planen var da å bruke Raspberry Pi som "sentral". Tror den har en del fordeler til nettopp slikt bruk og spesielt siden det er mye blest om den om dagen.

 

For min del er det boligalarm, temperaturvarsling og SMS-varsling som er de viktigste elementene. Med Raspberry Pi tror jeg dette skal være ganske kurrant å få til, men den største utfordringen er å lage et pålitelig og solid system som fungerer godt over tid.

 

Har du kommet noe videre i planleggingen?

Lenke til kommentar

Ikke kommet noen vei.. Hadde tenkt å kombinere dette med kameraovervåkning, så en Raspberry Pi tror jeg blir i minste laget.

 

Utfordringen, slik jeg ser det, er å finne komponenter som enkelt kan kobles til PC. Har sett litt på Tellstick Duo. Der har man i alle fall mulighet til å få koblet til røykdetektor og bevegelsesdetektor.

Endret av Iriver
Lenke til kommentar

Hei

 

ikke for å ta livet av ideen din nå, men TS har ikke støtte for brannvarslere, ifølge produsenten.

det eneste de støtter ennå er oregon værstasjoner.

 

nå skriver jeg ennå, fordi de jobber med å få kompabilitet med flere sensorer

 

skjekk litt ut på telldus.com - der står det mye nyttig,

Lenke til kommentar

Ikke kommet noen vei.. Hadde tenkt å kombinere dette med kameraovervåkning, så en Raspberry Pi tror jeg blir i minste laget.

Ser det problemet, men Raspberry Pi har også en del store fordeler sammenlignet med andre løsninger. F.eks. er det veldig enkelt å lage en batteribackup til den, og den har innebyggede I/O-pinner som man enkelt kan snakke med via Python-skript. Nå har jeg verken planer om videoovervåking eller brannvarsling, og det gjør iallefall Raspberry Pi til et meget aktuelt utgangspunkt.

 

Har du funnet noen forslag til PC som du tror kan fungere som base?

Lenke til kommentar

RFXtrx433 støtter brannalarmer av typen KD-101 (er samme modell men har flere "produsenter", bl.a. Nexa).

Mine fungerer fint. :)

 

RFXtrx433 kan styres fra Domoticz, som kjører på Windows og Linux. Og nevnte Raspberry Pi.

 

 

Kameraovervåking krever en del datakraft, som gjør at RaPi fort kommer til kort. Men du kan gjøre det "helt TCP/IP" så slipper du å gå innom en datamaskin (selv om å bruke en datamaskin har fordeler som å samle sammen flere kilder i ett vindu). Men her er det mange muligheter, du kan lage et enkelt script som laster ned et bilde fra hvert kamera og plasserer dem der du ønsker det.

Lenke til kommentar

Skal man ha kameraovervåking må man ha opptak også, ellers er jo hele vitsen borte. Og da trenger du egen software til dette.

Det er en sannhet med modifikasjoner. Så lenge du har bevegelsessensorer, er det bare å laste opp bilder eller korte videosnutter på en ftp server ved bevegelse. Du trenger ikke lagre siste 30 dager på disk.

 

Men hvis du vil, kan du kjøpe egen unit til det. :)

Lenke til kommentar

Bruk pc bare til kameraovervåkning, vivotek og mange andre som selger overvåkningskamera følger med software for lagring på pc med alle slags innstillinger, vedrørande overføring direkte til ftp så har mange av vivotek sine modeller det + apps for smartmobiler.

 

Så til resten har du denne(for masse styr å koble kontrollerkort til pc og kable alt sammen):

http://www.noby.no/Avdelinger/Trådløs-alarm/Bosch-EasyWPK/Sentral/BoschEasy-trådløs-alarmpakke-m-GSM-FG---EN2-S-215-08-Easy-WPK-p0000000771.aspx

 

Har ikkje sjekket prisen, så får beklage om den er for høg.

Lenke til kommentar

Jo.

Kilde?

 

Inne i ditt eget hjem er det ingen regler for kameraovervåkning, utenom et punkt og det er at det er ulovlig å ha kameraer på do, bad etc, men for slikt er det andre bestemmelser enn de fra Datatilsynet som gjelder.

 

Men med en gang du filmer noe som annet enn bare det som er ditt (nabohage/hus, offentlig vei, etc), så må man ta hensyn til Datatilsynets retningslinjer.

 

Merk: Hvis du har vaskehjelp eller noe slik, så er ikke hjemmet ditt privat, det er en arbeidsplass. Og dermed er det sterkt begrenset (tenk "ikke bruk kameraer i det hele tatt").

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Kilde?

Har ikke noe å linke til, men jobber i bransjen.

 

Det er 7 dager uavhengig av om det er privat eller næring. Næring er jo også privat.

Bank og post er 90 dager

 

Det er krav om skilting samt merking om hvem som er behandlingsansvarlig. Det er ikke lov til å ha med offentlige veier eller steder med allmenn ferdsel i bildet.

 

EDIT: I tillegg må man søke hos Datatilsynet om lov før man skrur opp noe som helst. Her må man dokumentere grunnen til at man vil overvåke. Holder ikke å skrive "fordi jeg fikk lyst".

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Det er 7 dager uavhengig av om det er privat eller næring. Næring er jo også privat.

Næring kan være privat, men det er ikke en "privat bolig eller tomt". Ordet "privat" er åpent for tolking, det er forskjell på å være hjemme og på kontoret, selv om begge deler kan betegnes som "privat".

 

Hjemme er det strengt tatt ingen regler, du kan tapetsere en vegg med kameraer hvis du ser et behov for det og lagre det så lenge du vil. Men det forutsetter at det er til privat bruk (tyverialarm betegnes også som privat bruk), du kan f.eks. ikke legge en ut en video stream av deg, kona di og barna dine på nettet uten at du har uten at alle involverte, også besøkende, er informert og samtykker om det.

 

Dette står ullent beskrevet hos Datatilsynet (egentlig står det lite eller ingenting), men for en tid siden leste jeg et intervju med Datatilsynet i Aftenposten (mener jeg) om dette temaet som var meget klargjørende. Jeg skal se om jeg finner det på nett. :)

Lenke til kommentar

Har ikke noe å linke til, men jobber i bransjen.

 

Det er 7 dager uavhengig av om det er privat eller næring. Næring er jo også privat.

Bank og post er 90 dager

 

Det er krav om skilting samt merking om hvem som er behandlingsansvarlig. Det er ikke lov til å ha med offentlige veier eller steder med allmenn ferdsel i bildet.

 

EDIT: I tillegg må man søke hos Datatilsynet om lov før man skrur opp noe som helst. Her må man dokumentere grunnen til at man vil overvåke. Holder ikke å skrive "fordi jeg fikk lyst".

 

Hvis du jobber i bransjen har du tydeligvis fremdeles noe å lære.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...