Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Oppsett av nettverk


Anbefalte innlegg

Jeg har Altibox fiber, 50/50 internett inn. Den går til en Netgear GB switch 8p.

 

Derfra går jeg til 5 clienter + 2 NAS + en Netgear WLAN router.

 

 

Altibox---->8p Switch:

 

p1|---->netgear GB WLAN Router |---->Mob/Laptop etc

p2|---->Netgear NAS 8TB

p3|---->Netgear NAS 4TB

p4|---->TV Smart

p5/6|---->2 stk PC

p7|---->DVD Smart

p8|---->LEDIG

 

Problemet jeg ønsker løse er.. Alt her skal ha tilgang til NAS'ene. Men kun de som er direkte koblet til SWITCH ser dem.

 

Hva må jeg gjøre for at Mob/Laptop og annet som går på WLAN skal se dem?

 

Jeg har tenkt på fast IP etc, men ikke begynt teste. Tenkte best sjekke litt først :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde uten tvil sette fast IP på NAS-ene dine, spesielt siden alle skal ha tilgang til de.

 

Og som han over her sier, så deler nok den trådløsruteren din ut IP i en annen range enn Altiboxen. Derfor vil ikke enhetene på Wi-Fi finne enhetene (og dermed NAS-ene) på det andre nettet.

Lenke til kommentar

Sett opp trådløsruteren ("netgear GB WLAN Router") som et trådløst aksesspunkt istedet for en ruter. Google it!

Ferdig.

 

Jeg hadde det slik før, det fungerte dårlig. Derfor jeg endret det til dagens oppsett(trengte flere porter + at hastigheten på nettverket var dårligere).

Lenke til kommentar
Du burde uten tvil sette fast IP på NAS-ene dine, spesielt siden alle skal ha tilgang til de. Og som han over her sier, så deler nok den trådløsruteren din ut IP i en annen range enn Altiboxen. Derfor vil ikke enhetene på Wi-Fi finne enhetene (og dermed NAS-ene) på det andre nettet.

 

Oki, her ser jeg en løsning kanskje :) Gikk inn å sjekket IP på altiboks og routeren. Det er rett som du sier, altibox har 10.xxx.xxx.xxx mens Router har 192.xxx.xxx.xxx så der er problemet. Var ikke klar over det :)

 

Skal se om jeg kan sette IP manuelt på alle, om dette gir de andre tilgang. Visst ikke dette gå får jeg prøve lage en 'slynge'.

Lenke til kommentar
Jeg hadde det slik før, det fungerte dårlig. Derfor jeg endret det til dagens oppsett(trengte flere porter + at hastigheten på nettverket var dårligere).

Ja?

Det eneste du trenger å gjøre er å endre konfig på trådløsruteren din slik at den blir et aksesspunkt. Kanskje du må slå av dhcp-tjenesten i den også.

Vips, så får alle maskinene på nettet ip-adresser i samme område, og kan snakke sammen uten hindringer.

Og tipset om fast ip på NAS'er (og andre dingser som leverer tjenester på nettet ditt) er et bra tips.

Lenke til kommentar

Kontakt Altibox og be de sette fibermodemet/router i bridge mode så kan du bruke egen router til DHCP/NAT.

 

Iogmed han får en 10.x.x.x adresse fra hjemmesentralen så er han nok en av de første kundene som ble koblet opp, da ble NAT flyttet til en felles boks for haugevis av kunder og alle kundene var i praksis på et gigantisk lan. Dersom det er tilfelle bør han heller bestille seg en statisk ipadresse, sette routeren sin direkte i hjemmesentralen og sette svitsjen bak routeren.

Lenke til kommentar

Iogmed han får en 10.x.x.x adresse fra hjemmesentralen så er han nok en av de første kundene som ble koblet opp, da ble NAT flyttet til en felles boks for haugevis av kunder og alle kundene var i praksis på et gigantisk lan. Dersom det er tilfelle bør han heller bestille seg en statisk ipadresse, sette routeren sin direkte i hjemmesentralen og sette svitsjen bak routeren.

 

Der var løsningen :) Det funket greit. Takker så mye for mange svar.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...