Gå til innhold

[Løst] SSD innstallering, hjelp med AHCI


Anbefalte innlegg

Hei, har kjøpt en intel 520 180gb ssd og skal installere den i pcen. Har bygget min egen pc med et gigabyte GA-990FXA-UD3 hovedkort. Har en 500gb harddisk fra før med ca 250 gb brukt. Har lest litt rundt om på hardware.no om installering av ssd at man helst skal gjøre en fersk installering av windows. Men jeg føler at jeg har det "ryddig" nok på maskinen min til å forsette med det jeg har. Så jeg hadde tenkt å overføre brukersystemet minus filmer o.l fordi dette tar opp ca 150 gb. Så jeg plugget ssd i pcen med sata3.0 og ved første boot gikk jeg inn på BIOS. Hadde hørt at man måtte endre sata moden til ahci, men det er her jeg står fast. Jeg har leitet meg fram til hvor man endrer ahci på «intergrated Peripherals» og der finner jeg flere punkter hvor man kan velge mellom «native IDE», «RAID» og ahci. Onchip SATA type den står på Native IDE, Onboard SATA/IDE Ctrl Mode står også på IDE, jeg har prøvd å boote pcen med begge satt på ahci, men da nekter windows 7 å starte, har prøvd med og ha bare Onboard Sata…… på ahci og da bootet den greit, men når jeg prøver med bare Onchip sata type er jeg tilbake til det samme problemet. Så spørsmålet er: Hva skal jeg sette de forskjellige instillingene på. Hadde vært veldig fint om noen kunne hjelpe meg, vet at det er et langt innelegg, prøver bare å få max ytelse. Takk på forhånd :-D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett instillingene tilbake til IDE slik at du får opp Windows

Brenn ACHI-driver til en CD/DVD eller legg den på en minnepenn.

Følg denne guiden:

You start with step 1 while you are still in windows in IDE mode.

1) Run the Registry Editor (regedit.exe)

2) Navigate to Registry Key: HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci

3) Set the "Start" value to 0 (zero)

4) Navigate to Registry Key: HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Pciide

5) Set the "Start" value to 0 (zero)

6) Shut down

7) Start up again, but before Windows boots go into the BIOS configuration screens and change the disk mode to "AHCI". Save the new BIOS configuration and restart so that Windows boots.

When Windows starts, it will detect the change, load new disk drivers, and do one more reboot to start up with them.

 

http://www.neowin.net/forum/topic/987378-how-to-switch-from-ide-to-ahci-without-repairingreinstalling-windows/

 

Dette har virket på alle maskiner jeg har trengt å bytte om fra IDE til ACHI

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...