Gå til innhold

[Løst] Hva er den mest stillegående vannpumpen som finnes?


Anbefalte innlegg

Hei vannkjølingsentusiaster og andre datagenier ;) !

 

Jeg har siden vår 2012 hatt et supersilent vannkjølingssett fra techbay.no. Er ganske fornøyd men skulle gjerne hatt en enda mer stillegående vannpumpe enn den jeg har (jingway dp400). Den er ganske stillegående når cpu er idle men det er den mest bråkete delen av pcen med cpu på load. En ganske høyfrekvent summelyd høres da.

 

Trenger ny pumpe og tank siden de henger sammen. Med mindre noen da tror at summingen kan dempes veldig på en eller annen måte, skjønt jeg tviler på dette da pumpe allerede står på en myk tøyfille.

Endret av oivindwold
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo prøve å skru ned rpm'en på pumpa under load å sjå kva temperaturer du ender opp med, er ikkje sikkert det er så gale? :)

 

Ser at du har ein grei klokk på den CPU'en men kan jo vera den forsatt er stabil sjølv om temperatuern stiger nokon grader...?

 

Eg har to pumper, Aquastream XT og Swiftech MCP35X og begge lager ein del lyd på full guffe men skrur eg dei ned til rundt 40% så er dei nesten ikkje hørbar og eg vil tru det er slik med dei fleste pumpene der ute.

 

Så det du og kan gjera er å sette ei pumpe til i serie med den du allerede har og da vil du mest sannsynleg kunne holde flow'en oppe med ett lavere støynivå :)

Endret av X672
Lenke til kommentar

Har du koblet pumpen til hovedkortet? Ellers er det vel ingen grunn til at hastigheten skal øke ved load? Med mindre du har usannsynlig liten flow så vil det ikke hjelpe nevneverdig på tempen å øke hastigheten på pumpen. Hvis du kun har en CPU-loop vil det antageligvis være tilstrekkelig å kjøre pumpen på på 6-7V.

 

Ellers så er Aquastream XT en svært stillegående pumpe, hvis den monteres riktig.

Endret av Loefthal
Lenke til kommentar

Hei folkens! Liten oppdatering. Techbay sier jeg har den stilleste vannpumpa de selger, de selger og D5. De sier at de ikke tror det finnes noen stillere. Så jeg tok en test med kabinettet mitt sin innebygde viftestyring. Koblet pumpa til styringa og skrudde ned til minimum. Skrur jeg ett hakk til ned så stopper pumpa. Pumpa er ekstremt stille nå. Temperatur er maks 87 i prime95 og det er ikke verst. MEN. Hvis jeg legger øret inntil pumpa så merker jeg at lyden er litt ujevn. Høres ut som en gammel snekke. Ser også at pumpa beveger seg bittelitt frem og tilbake hvis den står uten støtte. Tror dere det er skadelig å kjøre pumpa så sakte slik?

Lenke til kommentar

Eg ser at pumpa har start spenning på 8 volt så eg vil tru at så lenge du er over det så skal det ikkje vera noko problem. Du kan jo eventuelt skru spenning litt høgare å høre med det blir ein finare lyd i pumpa? :)

 

http://www.jingway.c...ducts_pump.html

Takker for hjelp! Nei skrur jeg opp blir det samme lyd og risting bare litt mer. På maks er det jevn lyd og ingen risting men da også litt for høy lyd. Kjører den på minste jeg. Dauer den får jeg gleden av å kjøpe en annen ;) Endret av oivindwold
Lenke til kommentar

Berre lurer men kva temperatur forskjell har du på CPU'en under last mellom full flow og lav flow? :)

 

Heisann. Testet med prime95 nå. 13 min. Lav flow max temp 87. Full flow 89.. Regner med at jeg ikke ventet lenge nok før test 2 derfor to grader varmere. Ventet maks 5 min. Men jeg lurer nesten på om det er noe vits å ha masse trykk i noen pumpe.

Lenke til kommentar

Du har sikkert ikkje venta lenge nok nei, er ikkje vanlig at temperaturen går opp med høgare flow :)

 

Trykk har ikkje noko å sei så lenge du ikkje har luft i loopen men flow'en skal ha noko å sei men det er som regel ikkje snakk om meir enn ~5 grader fra lav til høg flow, kjem litt an på loopen :)

Lenke til kommentar

Det er en sannhet med modifikasjoner. I TS tilfelle der pumpen avgir svært små mengder varme vil ikke økt turtall føre til noen merkbar økning, men i mitt tilfelle der pumpen trekker oppimot 60W blir det noe annet. Nå er dette riktignok ikke en av de vanligste pumpene, men likevel.

 

Trykk har da i høyeste grad betydning, hvis det er head/mottrykksegenskaper du tenker på? Det er jo nettopp dette som avgjør hvor høy flow man ender opp med ved motstand av ulik grad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...