Gå til innhold

Refleksjon: Godt nytt fotoår!


Anbefalte innlegg

Som nevnt før mener jeg at Japan er ingen målestokk for resten av verden på dette området, og heller ikke for Norge. Det er f.eks et hav av produkter som kun selges på det japanske markedet, alt fra forskjellige typer biler til dingser.

 

Tor

 

Tar jeg ikke helt feil så selges akkurat samme fotoutstyr som i Japan world wide og ikke bare i Japan, og det er fotoutstyr vi prater om eller?

Japan er en målestokk når det gjelder gadget for resten av verden, det fine med Japan er at produsenter får feedback veldig tidlig i salgsfasen siden de relativt fort tar til seg nye duppedipper.

 

 

Jeg kjøpte ny tv rett før jul, selgeren prøvde å selge meg et som kostet rundt 15.000,- mens jeg pekte på et til 6.000,- i samme størrelse og fabrikat og ba han forklare de synbare forskjellene. Men det var opplagt at han ikke kunne siden de leverte samme bilde i mine øyne. Noe dilldall som for meg var unyttig ble eneste forskjellen. Til slutt innrømmet selgeren at i praksis var det ingen særlig synbar forskjell på bildekvalitet osv. Klart man vil kunne få samme forhold når folk skal velge kamera og prisene er svært sprikende.

 

Selv om du ikke ønsker og bruke relativ mye penger på tilsvarende dyrere produkter vil ikke det si at alle andre ikke er villig til det, går utifra at det er synsing fra din side eller har du dokumentasjon på det.

 

Jeg er ikke i tvil at hovedgruppen til speilreflekskjøpere kjøper dette fordi de ønsker bedre bildekvalitet og i den tro kjøper et dslr, mener også at mesteparten de samme kjøperne bruker kameraet på full auto. Har personlig kjennskap til mange som har lag dslr på hylle siden de ikke får resultatet som forventet og begynt og bruke kompakten/telefonen igjen, flere av disse et kjøpesterke personer og jeg har en tro at de etter noen større salgsfremstøt for og promotere fortreffeligheten til FF blir de som vår-kåte kyr igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har personlig kjennskap til mange som har lag dslr på hylle siden de ikke får resultatet som forventet og begynt og bruke kompakten/telefonen igjen, flere av disse et kjøpesterke personer og jeg har en tro at de etter noen større salgsfremstøt for og promotere fortreffeligheten til FF blir de som vår-kåte kyr igjen.

Da ender de opp med mindre penger i banken og mindre plass i hylla.

Hvis de er så kjøpesterke så ville jeg heller ha fått de til å kjøpe Sony RX1, Fuji X100 eller Leica X2.

 

 

Speilløse systemkamera har enda sine svakheter med f.eks følgefokus og sanntidsoppdatering i søkeren. De har ofte en dårlig ergonomi målt mot tradisjonelle speilrefleks, og de er heller ikke så små at de kommer i kategorien lommekamera. I tillegg er utvalget av objektiver for speilrefleks en helt annen verden.

Jeg ser ikke poenget med følgefokus, de som vil ha det kjøper ikke det billigste systemkameraet de finner. Du får ikke god følgefokus før du går opp til Canon 7D og Nikon 300s, modellene under er ikke så mye bedre enn de speilløse. Jeg holdt i en Canon 550D her før jul, makan til søppel har jeg ikke holdt i på lenge. Jeg velger speilløs lenge før jeg kjøper en entry-level dSLR.

Sanntidsoppdatering i søkeren? Dårlig ergonomi? Lommekamera? Dårlig utvalg av optikk? Hvor får du dette fra? Speilløs med EVF er fortsatt nytt ennå iforhold til dSLR og de har ikke stått på stedet-hvil sånn som dlSR har gjort i mange år nå, prøv å følg litt med.

 

 

Er det vanskelig å se for seg at speilløse (crop) systemkamera vil kun forbli nok et alternativ i en verden av systemkamera?

Ett bedre alternativ har det vært i snart et år nå. At dSLR er best er en seiglivet myte, man bør bare velge riktig verktøy....

 

Det blir sånn som med TVen din. Hvorfor skal du ha en TV til 15K når det eneste du ser er Olsen Banden og Filmavisen?

Man kjøper ikke gate/reisekamera når man skal ta bilder av motorsport. Man kjøper ikke en 7D og 5DII når man tar middelmådige bilder som blir fargebehandlet i Elements 2.

Jeg hadde ikke gått rundt med speilløse kameraer eller kompaktkameraer hvis interessen min hadde vært fugletitting, flyronking og generell sportsfotografering, da ville jeg ha kjøpt en Nikon D3s og optikk som passer til det formålet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke poenget med følgefokus

 

Sanntidsoppdatering i søkeren? Dårlig ergonomi? Lommekamera?

 

prøv å følg litt med.

 

Ett bedre alternativ har det vært i snart et år nå. At dSLR er best er en seiglivet myte, man bør bare velge riktig verktøy....

 

Det blir sånn som med TVen din. Hvorfor skal du ha en TV til 15K når det eneste du ser er Olsen Banden og Filmavisen?

 

Et knippe ord fra deg, men si meg: Tenker du litt før du skriver og leser du igjennom før du trykker på knappen?

 

Tor

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Jeg tror vel egentlig at 2013 blir et rimelig slapt år når det gjelder nyheter. Men det kan bli et år med mange gode tilbud på snasent utstyr.

Og der tok jeg vel feil ...

 

Det kom en god del spennende kameraer i år - Canon 70D, Olympus EM-1 og Sony A7 er gode eksempler på hvilken retning industrien tar. Nikon Df er forsåvidt et interessant hus, men det er nok et sidespor.

Lenke til kommentar

Skal det ha noen hensikt med app'er på et kamera, så må produsentene også ha et kraftig tilgjengelig API slik at man får mer strømlinjeformede varianter av Magic Lantern. Ellers er jeg redd for at det blir fabeook/instagram fjas.

Frotsatt kun Sony med apper. Men slapp ikke de API-et i år? Og så har vi Samsung Galaxy NX, som er basert på Android.

 

Det er ikke mye spennende som kommer til å skje på crop-kamera siden tror jeg. Vi vil nok se om Nikon kommer med D400 eller om den linjen er død. D7100 kommer kanskje, og en D3300 på høsten. Akkurat som Canon 700D. Om 60D og 7D erstattes i 2012, er jeg mer usikker på. Det blir i såfall sent.

Canon 100D, 700D og 70D. Og Nikon D610, D7100 og D5300 er fasit.

 

Olympus kommer med noe; men jeg er usikker på om det blir nok. Da er jeg mer spent på Panasonic GX2 - kommer den med eller uten innebygd søker.

E-P5 var ventet - Og E-M1 ble mye bedre enn ventet. GX7 kom istedet for GX2, i tillegg kom søte litte GM1.

 

Det som kan bli spennende, er hva Pentax finner på. Ryktene går på FF.

K-3 er jo et nice kamera; men ellers lite spennende. Da var Ricoh GR mer interessant.

 

Fuji kommer vel med en oppgradering av X100 og X10. Ellers bør de vel konsentrere seg om XF optikk?

X100, X10 og X-E1 ble oppgradert. I tillegg kom X-M1 og X-A1. Og mye opptikk.

 

edit: Glemte Nikon D610; men den eneste grunnen de lansert den, er vel fordi de ikke er istand til å innrømme at det var noe galt med D600 ...

 

Jeg glemte også Nikon 1 AW 1 - det synes jeg var det mest spennende fra Nikon i år ...

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...