Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bom stopp i vekttap


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Er en mann på 22, 173 cm høy og veide opprinnelig 84 kg. Begynte først på en diett på 1800 kalorier dagen. Reduserte så til 1300 kalorier dagen. Jeg trente i tillegg 3 timer effektivt i uken, og kiloene gikk unna. Da jeg hadde nådd 69.5 kg sa det imidlertid bom stopp. På den tiden tapte jeg ca 200 g dagen. Fortsatte på same diett og treningsmengde i en uke, men vekta stod fortsatt stille. Da ga jeg opp og la på meg litt igjen.

 

Jeg har nå forsøkt på nytt, men med 1700 kalorier dagen, så jeg skulle komme over BMR-en. Likevel står jeg stille på akkurat samme vekt.

 

Noen som vet hva som er galt? Planen var ihvertfall å nå 65 kg, så er litt frustrert. Er fremdeles lubben. Anonym poster: b3927c40afe9eab5846b67517a81488c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor lenge har du stått "bom stille"? Det høres for meg ut som om det her dreier seg om uker. Det er ikke et veldig langt perspektiv. Det første som skjer når du slanker er at du kvitter deg med utrolig mye vannvekt. Diett og treningsprogram er noe man går på over måneder og år. Du kan ikke forvente å fortsette ferden nedover i samme tempo. 200 gram om dagen, dersom det var fett, ville være 1400kcal. Det er et veldig, veldig stort underskudd som det er vanskelig å ha over lang tid.

 

Det verste du nå kan gjøre er å konkludere med at dietten ikke lenger fungerer, og gå tilbake til samme mønster som før. Det er det som gjør at folk feiler.

 

Du må bare ta det med knusende ro og fortsette det du driver med. Det er kroppen som knoter med fett, muskelvekt, og vannvekt. En kalori forbrent er en kalori forbrent og selv om det ikke alltid viser seg på vekta etter en uke eller to, så vises det til slutt.

Lenke til kommentar

Jeg har nå forsøkt på nytt, men med 1700 kalorier dagen

...

Noen som vet hva som er galt?

Ja, du gjør noe feil når du teller kaloriene. Folk har en tendens til å hoppe over ting, f.eks. sukker i teen. Mange småting kan bli både 5 og 10 kilo i året. Noen spiser over 1000 kcal mer en de rapporterer, selv når de VET at de blir overvåket av forskere som skal ettersjekke rapporteringa deres.
Lenke til kommentar

Har du begynt å trene styrke? Nybegynner-økninger kan være, i alle fall en del av, forklaringen. En annen ting er høyt væskeinnhold i kroppen. Ofte mister man fett, men ser det ikke fordi man øker underhudvannet(som ser ut som fett) Dette vil i så fall forsvinne av seg selv snart. Sammen gjør disse to tingene at folk ofte mister vekten i rykk og napp.

Lenke til kommentar

Noen som vet hva som er galt? Planen var ihvertfall å nå 65 kg, så er litt frustrert. Er fremdeles lubben. Anonym poster: b3927c40afe9eab5846b67517a81488c

 

Det der med å bli tynn i ung alder kan løses. Hvor tynn vli du bli? 1. Spis næringsrik mat og supplementer (fisk, kjøtt, egg, fett, grønt, tran, tangmel, proteinpulver, mineraltilskudd), og smør (ikke margarin), null lettbrus og null sukker 2. Reduser antall måtider gradvis til en full middag etterhvert som kroppen omstiller seg 3. Vær fysisk aktiv halve dagen.

Nå vil tverrgående muskler forsvinne og de langtgående musklene vi overta. Da får du "øko-muskler" som bruker en brøkdel så mye energi. Egentlig ingen kunst.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Hvor lenge har du stått "bom stille"?

I én uke, forrige gang. Denne gangen 3 dager. Ellers skal jeg gjøre som du sier, å bare fortsette, for jeg skjønner at vekttappet mitt har vært unaturlig høyt til nå.

 

Tåkelur[/b]']

Ja, du gjør noe feil når du teller kaloriene. Folk har en tendens til å hoppe over ting, f.eks. sukker i teen. Mange småting kan bli både 5 og 10 kilo i året. Noen spiser over 1000 kcal mer en de rapporterer, selv når de VET at de blir overvåket av forskere som skal ettersjekke rapporteringa deres.

Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke gjør noen feil når jeg teller kalorier. Alt som går i munnen, unntatt vann, fører jeg opp på en app på iPhonen, og jeg er veldig nøye. Alt måles. Bruker Matvareguiden.no for matvarer som ikke er merket og som ligger inne i appen, eller når Matvareguiden er strengere.

 

Har du begynt å trene styrke?

Nei, bare kardio og noe bevegelighet. Anonym poster: b3927c40afe9eab5846b67517a81488c

Lenke til kommentar

I én uke, forrige gang. Denne gangen 3 dager. Ellers skal jeg gjøre som du sier, å bare fortsette, for jeg skjønner at vekttappet mitt har vært unaturlig høyt til nå.

 

 

Jeg må nesten le litt - du kaller tre dagers vektplatå "bom stille"? Jeg har stått stille siden mai-2011, helt uavhengig av hva jeg gjør - DET er bom stille. Det du opplever kan være så lite som at du ikke har fått tømt tarmene skikkelig på et par dager, at du har spist litt mer salt mat og dermed samler væske i kroppen eller at du er i litt dårlig form (forkjøla, influensa etc) og har litt forhøyet infeksjonsnivå i kroppen som gjør at kroppen fokuserer på å bli kvitt bakterier/virus før den fokuserer på vekttap. Ta det helt med ro!

Lenke til kommentar
I én uke, forrige gang. Denne gangen 3 dager. Ellers skal jeg gjøre som du sier, å bare fortsette, for jeg skjønner at vekttappet mitt har vært unaturlig høyt til nå.

 

Det er nok som jeg sa. Kroppen går i begynnelsen veldig raskt ned i vekt. Hovedsakelig vannvekt. Er du ute av form kan du både bygge muskelmasse og begynne å legge på deg vann igjen. Det er en prosess som må gå seg til. Én ukes tilbakegang er ikke noe å bekymre seg for. Ei heller en måned. Så lenge du teller kalorier så er maksimalt metabolsk adapsjon til vanlig rundt 10%. Så lenge du legger deg mer enn 10% under BMR så går du ned i fett selv om det ikke vises på vekten alltid. Du må ta "the long view" som går over måneder og år :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...