Gå til innhold

Kan en nordmann roame i Norge?


Anbefalte innlegg

Si fra hvis jeg tar feil:

 

Som NetCom-kunde har man i Norge kun tilgang til NetCom-basestasjoner.

Selv om signalet er svakt, og Telenor har en mast mye nærmere.

 

Som Telenor-kunde har man i Norge kun tilgang til Telenor-basestasjoner.

Selv om signalet er svakt, og NetCom har en mast mye nærmere.

 

Som utlending i Norge har man tilgang til den sterkeste basestasjonen, uansett leverandør.

 

 

Det jeg lurer på, er om jeg kanskje kunne få bedre dekning hvis jeg ble kunde i et svensk eller dansk teleselskap?

 

Kunne jeg få bedre priser om jeg tegnet et abbonnement i et lavkostland?

 

Jeg er nordmann, og bor i Norge. Jeg spør av nysgjerrighet, ikke fordi dette er noe jeg seriøst planlegger.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret er både ja og nei:

 

Netcom/Chess-kunder kan bare bruke Netcoms nett.

Telenor/Djuice/Talkmore/Ventelo/TDC og andre videreselgere av Telenor kan bare bruke Telenors nett.

 

Tenk på at hvis alle Netcom-kunder plutselig skulle hoppet på Telenor-nettet, eller motsatt, vil det ikke være kapasitet til nesten alle Norges mobilabonnenter på kun ett nett.

 

 

Onecall/Network Norway/MyCall (tidligere Lebara) bruker Mobile Norways dekning i de større byene, og roamer på Telenor i hele landet. Hjemmenettet er Mobile Norway, og man roamer på Telenor hvis man beveger seg utenfor dekningsområdet, eller manuelt velger Telenor. Det er ingen ekstra kostnader med å bruke Telenor-nettet.

 

Tele2 bruker Mobile Norways dekning i de større byene, og Netcom i hele landet. Hjemmenettet er egentlig Tele2 Sverige, og telefonen hopper først inn på Mobile Norways nett der det finnes, og Netcom sitt der Mobile Norway ikke finnes, med mindre man velger Netcom manuelt. Derfor roamer man alltid når man er i Norge, selv om dette er mer en teknikalitet enn at det har noen praktisk betydning. Det er ingen ekstra kostnader med å roame på disse to nettene i Norge.

 

 

Med utenlandsk abonnement kan man få tilgang til 1, 2 eller 3 av nettene i Norge, avhengig av roamingavtaler.

Merk at telefonen ikke automatisk velger sterkeste sender, telefonen følger listen operatøren har lagt på SIM-kortet for prioritert leverandør, og velger førsteprioritert leverandør hvis det finnes dekning der du er.

 

Listen er som oftest valgt med bakgrunn i hvem som gir lavest kostnad for din hjemmeoperatør. Hjemmeoperatøren kan også bruke teknologi som tvinger deg inn på et foretrukket nett, selv om du manuelt prøver å velge et annet.

 

Er du på hytten og slår på telefonen, kan det derfor hende at telefonen vil velge Netcom med 1 strek, mens Telenor er tilgjengelig og har 5 "dekningsstreker".

 

 

Uten å ha undersøkt så veldig mye, tviler jeg på at du finner gode nok utenlandske abonnement (og at operatører lar deg inngå abonnement uten personnummer og kredittsjekk i gjeldende land). Det måtte i såfall vært Telenor SE/DK eller Telia SE/DK/FI som vil kunne gi de beste prisene på bruk i Norge, siden de er del av samme konsern som eierne av norske mobilnett. Men sjekk først om de begrenser ekstra gode roamingpriser til å f.eks. kun gjelde i Netcoms nett. Da har du jo ikke kommet så mye lenger ;)

Lenke til kommentar

Det skal vel vere mogeleg å kjøpe kontantkort i utlandet. Men eg tvilar på at desse er spesielt billege å bruke i Norge.

 

Eit alternativ kan jo vere å gjere som f.eks. Uninor-kundar i India: Lenke

 

Folk er dessuten ikke nødvendigvis uten dekning selv om Telenor skrur av strømmen for natten. De fleste har sim-kort fra to ulike operatører i mobilen, og Telenor har dessuten ”gjeste-avtaler” som gir dekning i andre nett, men til helt andre priser.
Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Si fra hvis jeg tar feil:

...

Som utlending i Norge har man tilgang til den sterkeste basestasjonen, uansett leverandør.

 

Du tar feil, da utenlandske operatører inngår roamingavtaler med operatører i andre land. Jeg vil tro at Telenor Sverige kun har avtale med Telenor i Norge og TeliaSonera kun har avtale med TeliaSonera (Netcom/Chess) i Norge.

 

Dessuten vil et svensk eller dansk abonnement i Norge aldri blitt billigere enn et norsk totalt sett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...