Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tips til feste av Ikea kjøkkenoverskap til gipsvegg


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg holder på med oppussing av en leilighet og skal til å montere overskapene på kjøkkenet. Problemet er at det er gipsvegger bak, og gipsanker eller lignende gipsplugger holder ikke vekten av disse skapene oppe.

 

Jeg må derfor gå for en alternativ løsning som gir bedre feste mot stenderbjelkene inne i veggen.

 

Hva foreslår dere å gjøre?

 

Jeg legger ved et bilde av kjøkkenet slik det fremstod før og etter oppmontering av kjøkkenbenker. Veggen overskapene skal monteres på er markert med rød firkant.

Endret av kaffegruff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, gjør som grovetussen foreslår. Skru et bord fast bak dem tynne veggen bor hull gjennom bordet og fest hvert skap med to til tre gipsanker.

Du kan i tilegg skru fast en rett lekte på veggen som du fester i stenderene også setter du overskapene på lekta og skrur fast i veggen. Hvis det er alu stendere blir det litt værre.

Lenke til kommentar

Ja, gjør som grovetussen foreslår. Skru et bord fast bak dem tynne veggen bor hull gjennom bordet og fest hvert skap med to til tre gipsanker.

Du kan i tilegg skru fast en rett lekte på veggen som du fester i stenderene også setter du overskapene på lekta og skrur fast i veggen. Hvis det er alu stendere blir det litt værre.

 

Jo, det slår meg at en tverrgående lekte festet i stenderne kanskje er løsningen. Stenderne er utført i tre btw.

 

En kjenning av meg nevnte at han hadde skjært ut et rundt 10 cm bredt spor i gipsveggen og erstattet dette med en lekte. På denne måten fikk han skapene helt inntil veggen ettersom lekten ble i water med gipsveggen.

Lenke til kommentar

Jeg hadde noen av samme utfordring da jeg satte opp mitt IKEA kjøkken.

Jeg lagde til en liten list som jeg festet på veggene der overskap skulle festes.

Denne lista var liten og anonym, men gav overskapene noe å hvile på.

Den gjorde det svært enkelt å montere overskapene, skapene fikk noe å hvile tyngden på og da brukte jeg gips skruer øverst i skapene mot vegg.

 

På mitt kjøkken må du bøye deg godt under overskapene for å se lista. Den er altså usynlig med mindre man leter med lupe og bøyer seg i unaturlige posisjoner.

Lenke til kommentar

problemet er at 1 feste holder under ideelle forhold (rett retning, ny og god gips, med lite andre svekkelser, festet på riktig måte) kanskjer 120 kg, men du kan ikke sette 2 ved siden av hverandre i samme plate og tro at de skal holde 240kg, dessuten er gips et SVÆRT dårlig konstruksjonsmateriale, som etter noen år ikke nødvendigvis er mulig å feste noe i overhodet. Jeg har vært med på å ikke klare å feste installasjonskabel i gips, fordi gipsen var så dårlig av festene kom ut igjen bare man kikket litt skrått på dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...