Gå til innhold

Strøm av pcn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Nei, mest sannsynlig ikke. Det er helt normalt å få litt støt når den ikke er tilkoblet jord.

Dette er IKKE normalt. Får du støt av pc'n, eller strøm som TS sier så er det noe som er feil.

Kan det hende at du har opparbeidet deg noe statisk elektrisitet som du gir fra deg når du tar på pc'n?

Endret av xoura_himori
Lenke til kommentar

Det at det er mange som har dette problemet betyr ikke at det er vanlig, eller at det er sånn det skal være...

 

Det er en grunn for at de fleste datamaskiner kommer med instruksjoner om at de ALLTID skal brukes med jordet stikkontakt. Det er nettopp pga disse støyfiltrene.

Lenke til kommentar

Heisann!

Jeg har en hp probook 4320s (Skole pc) som leder strøm i metaldekselet på pcn når jeg har laderen koblet til når jeg er hjemme. Dette skjer ikke når den er koblet til på skolen eller andre steder.

 

Kan dette komme av overspenning?

 

Hei.

 

Nei, dette har ingenting med overspenning å gjøre.

 

Sjekk om du bruker jordet strømuttak. Prøv også å bytte ut strømkabel og/eller laderen.

 

Grunn til at du opplevering kiling ved å ta på dekselet er EMI filteret som er en del av PSU'en i datamaskinen.

 

Slik kan et EMI filter se ut: http://tinyurl.com/aa8w5oq

 

Når PSU'en ikke er tilkoblet jordet kontakt skjer følgende: Begge Cy'ene er jordet til PSU'ens metalldeksel, og dermed hele maskinen. Derfor vil du få halvparten av nettspenningen på kroppen, ca 110-115 V. Siden disse Cy'ene har små kapasitanser, blir strømmen så liten at effekten er ikke helseskadelig for deg.

 

Dette kan derimot være skadelig for annet utstyr som deler strømuttaket med maskinen din. F.eks en printer. Maskinenen med jordfeil kan også påvirke annet utstyr.

Endret av geekay
Lenke til kommentar

Og hvis et multimeter ikke er å få tak i, kan vedkommende f.eks be en familiemedlemm eller venn ta på noe som er jordet hjemme, kan være vannkran, og metalldekselet av maskinenen som lades med adapter. Opplever flere andre kilingen er det klart og tydelig jordfeil. Noen steder finner man fortsatt strømuttak som bare inneholder 2 hull for pluggene...

Endret av geekay
Lenke til kommentar

Hvis det er 115 volt vet du nå hvor mye effekter dem legger i amerikanske filmer når de får strøm i seg, da dette er 115 volt :)

Dette kan jo overhodet ikke sammenlignes med å få støt fra nettet. Det går minimalt med strøm fra disse kondensatorene. Kan mer sammenlignes med statisk utladning, som er mange tusen volt.

Lenke til kommentar

Sist jeg målte meg selv hadde jeg 10Mohm ved så vidt kontakt, og ned til 500kohm ved god kontakt på multimeteret. Og så vidt jeg vet er det fortsatt ohms lov som gjelder.

Poenget mitt er at for eksemel i hjemme alene filmene, og utallige mange andre, så rister folk, får røyk ut av øra og gnistene spruter.

 

Selv om strømmen ikke er der, så er fortsatt spenningen der, med mindre man har god kontakt og spenningen synker grunnet kretsen ikke klarer å levere strømmen.

 

Vi hadde en maskin på skolen som vi målte til 115 volt mellom jord og chassi. Denne sank til 60 volt da vi opprettet god kontakt mellom chassi og jord med personer som ledere.

 

Beklager off-topic post.

Lenke til kommentar

Dbass, er det noe spesielt du er uenig i?

 

Siden du går/gikk på skolen og påstår å være elektroniker, burde du ha visst at et menneskekropp ikke kan betraktes som ohmsk motstand. Motstanden kan variere sterkt og du får ikke en linjær sammenheng som ved ohms lov

Lenke til kommentar

Dbass, er det noe spesielt du er uenig i?

 

Siden du går/gikk på skolen og påstår å være elektroniker, burde du ha visst at et menneskekropp ikke kan betraktes som ohmsk motstand. Motstanden kan variere sterkt og du får ikke en linjær sammenheng som ved ohms lov

Fullstendig enig med deg i dette. Jeg bare påpeker at amerikanske filmer er overdrevet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...