Gå til innhold

Chaintech med Athlon 64-kort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De som skriver for hw.no, bør vite at "capacitor" betyr kondensator på norsk. "Kapasitatorene" er ikke noe ord i det hele, og er ikke akkurat noe som fremmer den faglige tilliten hverken hw.no eller forfatter.

 

Det mest spesielle med kortet er at det får en egen kjøler til kapasitatorene for strømforsyningen på hovedkortet - en varmekilde som ikke har fått så mye kjøling tidligere. RADEX-systemet (Revolutionary Active Direct eXhaust) til Chaintech er basert på prinsippene bak vannkjøling, og fungerer ved at noen få vanndråper fordamper og kondenseres igjen inne i en pipe. En liknende løsning ble først introdusert av ABIT på deres IC7-Max3, og skal ta bort rundt 30% av varmen fra kapasitatorene.

 

Jeg bryr meg normalt ikke noe om noen skrivefeil eller bruk av låneord fra andre språk, men å bruke fagterminologiske ord som ikke finnes bør ikke forekomme.

Lenke til kommentar

Når rett skal være rett gir det heller ikke særlig mening å kjøle ned kondensatorene, vanligvis. Det jeg har sett av andre omtaler av dette mammakortet så er kjølingen montert på spenningsregulatorene til prosessoren (dvs. transistorene), som normalt er tilfellet.

 

mvh

KJ

Lenke til kommentar

Når rett skal være rett, gir det heller ikke særlig mening å kjøle ned kondensatorene, vanligvis. Det jeg har sett av andre omtaler av dette mammakortet så er kjølingen montert på spenningsregulatorene til prosessoren (dvs. transistorene), som normalt er tilfellet.

 

mvh

KJ

Lenke til kommentar
I tillegg kan det jo nevnes at de ikke er kondensatorene som kjøles, det er faktisk spenningsregulatorene.

 

Når rett skal være rett gir det heller ikke særlig mening å kjøle ned kondensatorene, vanligvis. Det jeg har sett av andre omtaler av dette mammakortet så er kjølingen montert på spenningsregulatorene til prosessoren (dvs. transistorene), som normalt er tilfellet.

 

Stusset litt på kjøling av kondensatorer jeg også, men sjekket ikke selv da jeg trodde det var mer eller mindre umulig å forveksle kondensatorene med andre komponenter. Har nå sjekket, og det er nok spenningsregulatorene ja...

Lenke til kommentar
vanndråper fordamper og kondenseres igjen inne i en pipe.

Kapasitator og Pipe? Er har det gått unna i oversettelsen.

 

overlk

 

Det står ganske godt beskrevet at man ikke skal kommentere skrivefeil i forumsreglene,tror det gjelder at man ikke skal kommentere moderatorenes skrivefeiler også.

 

Noen av dem setter kansje pris på det,så de kan lage en bedre artikkel.

Når det står diskuter artikkelen i forumet så tviler jeg på at det er rettskrivingen de mener,heller det faglige innhold.

 

Jeg fikk fryktelig lyst å kommentere dine skrivefeil,men jeg skal greie å holde meg.

 

Den delen med Fagord kan jeg si meg enig i.

 

Vi må slutte å være så kverolante,og heller støtte det frivillige arbeidet de gjør :woot: . Husk at ingen er perfekte,heller ikke om man er moderator.

 

Ha en fin dag :)

Lenke til kommentar
vanndråper fordamper og kondenseres igjen inne i en pipe.

Kapasitator og Pipe? Er har det gått unna i oversettelsen.

 

overlk

 

Det står ganske godt beskrevet at man ikke skal kommentere skrivefeil i forumsreglene,tror det gjelder at man ikke skal kommentere moderatorenes skrivefeiler også.

 

Tviler sterkt de har noe i mot at vi kommenterer feil i artiklene deres. Er jo bare bra man kommenterer feil i artiklene slik at skribenten kan forandre på det.

 

 

Så jo snaxy ut dette hovedkortet. Men tror nok det blir 940 når jeg en gang skal oppgradere.

Lenke til kommentar
Ok, kunne spart meg å kommentere skrivefeilen, men når oversettelsesfeil gir teksten en helt annen mening synes jeg det er greit å melde fra.

 

(fryktelig ubeleilig å skrive feil selv akkkurat der :))

:roll: , :yes:

 

Ja det er jeg enig i,det er viktig å få fremmbringe riktig info :-)

Man kan jo også sende en PM til en moderator så kan sikkert han fikse det,så slipper tråden havne på aveier sånn som jeg har fått den til å gjøre :oops:

Lenke til kommentar

 

RADEX-systemet (Revolutionary Active Direct eXhaust) til Chaintech er basert på prinsippene bak vannkjøling, og fungerer ved at noen få vanndråper fordamper og kondenseres igjen inne i et rør.

 

"prinsippene bak vannkjøling" ? Altså det er snakk om prinsippet bak faseovergangskjøling. Heatpipes har mer til felles med Vapochill enn med vannkjøling.

 

Og strengt tatt et det da ikke vann som benyttes, men en annen væske/gass

Lenke til kommentar

3 DIMM-plasser for opp til 3 GB med PC2100, PC2700 eller PC3200 DDR SDRAM

 

Burde ikke overgangen til 64 bits gi mulighet for utvidet adressering og dermed også større mengder med RAM?

 

Ettersom dette kortet kommer med en øvre grense på 3 GB (ifølge artikkelen), vil det bety at de fleste hk-produsenter ikke vil utnytte seg av muligheten for å bruke mer minne fordi de mener at behovet ikke er tilstede og dermed sparer de penger/lavere kostnader som fører til lavere pris? Jeg trodde da kanskje at hk-produsentene var glade i slike nyvinninger, slik at de kunne skape litt ekstra PR og komme med enda en grunn for hvorfor du må kjøpe deg et nytt hk... hehe

 

Ja, jeg vet du tenker: Hva skal du med mer enn 3 GB RAM? Men når man først har muligheten, så vil man jo etterhvert også øke forbruket... ?

 

Noterer meg bare at foreløpig ser det ikke ut som om hk-produsentene (Chaintech i hvert fall) ønsker å benytte seg av mulighetene...

Lenke til kommentar

Ja, ja. I følge mine ordbøker er ordet "kapasitator" et fullverdig norsk ord som er synonymt med "kondensator" - der begge ordene beskriver et apparat med evne til å lagre og videreføre elektrisitet.

 

Ordet "kondensator" har også en litt uheldig tilleggsbetydning som betyr "evne til å kondensere vann og gass". Dermed blir kapasitator faktisk et _bedre_ ord å bruke i mange sammenhengenger. Spesielt også når man samtidig beskriver en innretning som RADEX - en kondensator nettop i betydningen "samle opp kondens".

 

Men jeg tar gjerne kritikk på at det faktisk er strømregulatorene og ikke kapasitatorene som kjøles :)

 

Det kan også være greit å ha i bakhodet at ikke alle leserne (eller skribentene for den saks skyld) til hardware.no er elektriske ingeniører, for den saks skyld.

 

Ærbødigst,

 

Tor

Lenke til kommentar
Ja, ja. I følge mine ordbøker er ordet "kapasitator" et fullverdig norsk ord som er synonymt med "kondensator" - der begge ordene beskriver et apparat med evne til å lagre og videreføre elektrisitet.

 

Vel, mine ordbøker sier ingenting om at kapasitator er et norsk ord. Et søk i f.eks. både Bokmålsordboka og Nynorskordboka gir null treff "kapasitator". Denne ordboka er det nærmeste du kommer offisielt norsk språk, siden den er utgitt i samarbeid med Norsk språkråd. Den trykte versjonen kommer fra denne elektroniske databasen.

 

Det er mulig at "kapasitator" er nevnt i noen tekniske ordbøker, men det betyr på ingen måte at ordet er likestilt med kondensator. Et eksempel på hvor obskurt ordet er i bruk, er et søk på kvasir.no. Kondensator gir 2470 treff, mens kapasitator gir 2 treff. Det ene av disse to bruker i tillegg ordet "kapasitator" om bit'en har verdi 0 eller 1 binært i en DRAM-krets. Altså ikke det som de fleste av oss forbinder med kondensator, nemlig kondensatorer som er overflatemontert på et kretskort.

 

Ordet "kondensator" har også en litt uheldig tilleggsbetydning som betyr "evne til å kondensere vann og gass". Dermed blir kapasitator faktisk et _bedre_ ord å bruke i mange sammenhengenger. Spesielt også når man samtidig beskriver en innretning som RADEX - en kondensator nettop i betydningen "samle opp kondens".

 

Sorry, uenig igjen. Det er viktigste for en skribent er å bruke terminologi som er kjent for sine lesere. Tror ikke det er mange mange av dine lesere som ikke klart vil forstå forskjellen mellom en elektronisk kondensator og en innretning som kondenserer damp/gass. Spesielt når innretningen du beskriver er en kjøler. Dessuten er ikke RADEX bare en kondensator, den er en kombinert innretning som både danner gass og kondenserer gass, om jeg ikke har misforstått helt.

 

Edit: Kondensatorer ville heller ikke vært nevnt sammen med RADEX-innretningen, om du ikke hadde rotet med begrepene/misforstått med hensyn til "kapasitator" og spenningsregulator.

 

Men jeg tar gjerne kritikk på at det faktisk er strømregulatorene og ikke kapasitatorene som kjøles :)

 

Når vi først er i gang, så er det vel strengt tatt spenningsregulatorer (som nevnt over)?

 

Det kan også være greit å ha i bakhodet at ikke alle leserne (eller skribentene for den saks skyld) til hardware.no er elektriske ingeniører, for den saks skyld.

 

Det er da heller ikke jeg. Er økonom. Har ikke en eneste formell time utdanning i elektronikk, hvis du ser bort fra det lille vi hadde i det som en gang hette naturfag på ungdomsskolen for mange mange år siden. Det er derfor spesielt viktig å holde seg til kjente begreper, ikke eventuelle obskure varianter.

Lenke til kommentar

3 DIMM-plasser for opp til 3 GB med PC2100, PC2700 eller PC3200 DDR SDRAM

 

Burde ikke overgangen til 64 bits gi mulighet for utvidet adressering og dermed også større mengder med RAM?

 

Ettersom dette kortet kommer med en øvre grense på 3 GB (ifølge artikkelen), vil det bety at de fleste hk-produsenter ikke vil utnytte seg av muligheten for å bruke mer minne fordi de mener at behovet ikke er tilstede og dermed sparer de penger/lavere kostnader som fører til lavere pris? Jeg trodde da kanskje at hk-produsentene var glade i slike nyvinninger, slik at de kunne skape litt ekstra PR og komme med enda en grunn for hvorfor du må kjøpe deg et nytt hk... hehe

 

Ja, jeg vet du tenker: Hva skal du med mer enn 3 GB RAM? Men når man først har muligheten, så vil man jo etterhvert også øke forbruket... ?

 

Noterer meg bare at foreløpig ser det ikke ut som om hk-produsentene (Chaintech i hvert fall) ønsker å benytte seg av mulighetene...

 

3 GB er mer enn nok en god stund fremover og mer enn 3 GB minne er som regel kun nødvendig i servere eller i jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...