Gå til innhold

Bygge pc [Hjelp med oppsett]


Anbefalte innlegg

Hei Hei!

Etter en sommer med hard jobbing, har jeg tjent opp en slant, og ønsker derfor og bytte ut min lille mac med en skikkelig pc.

Dette er oppsettet jeg har nå; her

 

 

Noen enkle spørsmål, vil oppsettet fungere med tanke på strøm osv?

 

Så på promoteringsvideon til kabinettet, og de sa noe om disker ( her , 3:07 ).

 

Setter jeg bare inn disken i dekslet, og monterer den opp, kobler den til noen ledninger og litt sim sala bim, så funker det?

 

Jeg har også tenkt litt på RAMen, skal i hovedsak bruke den som gaming pc, men jeg redigerer en del i AAF, og C4D, med heftig 3d rendering. Trenger jeg 16 GB med ram, og burde jeg oppgradere til i7?

 

Har også tenkt litt på og putte inn 2 skjermkort, får jeg plass til det i kabinettet?

 

 

Dette blir også første gang jeg bygger, kan dere anbefale noen guider til stakkars meg? For og si det sånn, fucker jeg opp noe, eller bygger feil, dør jeg inni meg.

Og, nevnte jeg at jeg helst ikke vil overstige 13.000 ?

 

-sjofel :)

Endret av Sjofelgut
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaling på heftig hovedkort er ASUS P8Z77-v PRO! Ganske top-notch i Z77-chipsettet og generelt LGA1155-socket standaren.

Strømforsyning har ikke jeg noen forslag på, men 16GB RAM kan du ta en titt på. Driver en del med AE og PrPro selv, og det tar sin del av RAM'en. Rendering og slikt tar en god del RAM, men om du spiller 85% og video/3D 15% f.eks, så kommer du mer en langt nok med 8GB ;)

Om du har penger nok til det, så anbefales det å se etter en prosessor med "K" bakom, f.eks. i5 3570K. Det betyr at den er "unlocked" og er MYE lettere å overklokke om man begynner med det.

Lenke til kommentar

Som sagt, så blir prisen bare stivere og stivere, men jeg håper dog også at pcen sin ytelse stiger med prisen.

 

Oppdaterte listen nå, som sagt, dette er første gang jeg gjør dette, og om noen har råd, bombarder meg!

 

 

Anbefaling på heftig hovedkort er ASUS P8Z77-v PRO! Ganske top-notch i Z77-chipsettet og generelt LGA1155-socket standaren.

Strømforsyning har ikke jeg noen forslag på, men 16GB RAM kan du ta en titt på. Driver en del med AE og PrPro selv, og det tar sin del av RAM'en. Rendering og slikt tar en god del RAM, men om du spiller 85% og video/3D 15% f.eks, så kommer du mer en langt nok med 8GB ;)

Om du har penger nok til det, så anbefales det å se etter en prosessor med "K" bakom, f.eks. i5 3570K. Det betyr at den er "unlocked" og er MYE lettere å overklokke om man begynner med det.

 

Dette du mente?

 

 

Skal sjekke det ut :p

Lenke til kommentar

http://www.dustinhome.no/product/5010586861/corsair-tx-850w-v2-atx12v-2-3-eps12v-psu/

 

Her er en billigere PSU som er 850W men med 80 Plus bronze.

 

Men hvis du ikke skal ha SLI (altså 2 GPU er) Kan du jo bare nøye deg med den 600w PSU en i ditt oppsett.

 

Hvis du skal overclocke ville jeg gått for en CPU kjøler som ikke er den som følger med. Og det er viktig å passe på at kjøleren passer siden den kan blokkere ram portene

 

http://www.dustinhome.no/product/5010332532/noctua-nh-u12p-se2-s-1155-1156-1366-am3/

 

Denne tror jeg ikke skal blokkere RAM porten siden den er så høy

 

Du kan trekke fra den wireless antenna siden det flger med på hovedkortet ditt hvis jeg ikke leste feil

 

500kr mindre

Lenke til kommentar

Er ikke helt med.

 

Tror ikke jeg skal overcloacke, er ikke rimelig sikker på hva det egentlig går ut på, annet enn at du gir prossesoren mere strøm(?).

 

Tar det kortet her inntil videre, og oppdaterer siden.

 

Tar også enten 600 watt PSUen, eller den 750 PSU, kan heller oppgradere det senere.

 

EDIT: Tok denne PSUen; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=769201

 

Er jeg helt på jordet, eller passen den til resten av listen? Som du finner her

Endret av Sjofelgut
Lenke til kommentar

Heisann...

 

Her har du mitt tips utifra hva bruk du kommer til å ha beskrevet ovenfor.

 

http://www.komplett....gListId=1170674

 

Den kommer på 13 854,- men du kan nok skrelle av litt hvis du evt. går ned til en i5-3570k. I tillegg hvis du venter med Borderlands 2 og heller spiller de spillene som medfølger skjerkortet ditt. Det er vel Far Cry 3, Hitman Absolution, Sleeping Dogs ihvertfall.

Endret av matta1985
Lenke til kommentar

Til info så er det mange ganger at det er stor forskjell i pris på komplett og mpx. Så når du har funnet delene du skal ha ville jeg sjekket begge nettbutikkene. Det er også fri frakt nå i desember til pick up point. Benyttet meg av det når jeg bygget pc i forrige uke. Sykt digg, bestiller på kvelden og får hentemelding på mobilen dagen etterpå så fremt varene er på lager. Både mpx og komplett bestillingene kommer til samme pick up point :)

Lenke til kommentar

Heisann...

 

Her har du mitt tips utifra hva bruk du kommer til å ha beskrevet ovenfor.

 

http://www.komplett....gListId=1170674

 

Den kommer på 13 854,- men du kan nok skrelle av litt hvis du evt. går ned til en i5-3570k. I tillegg hvis du venter med Borderlands 2 og heller spiller de spillene som medfølger skjerkortet ditt. Det er vel Far Cry 3, Hitman Absolution, Sleeping Dogs ihvertfall.

 

Skal vurdere den, men hva er hovedforskjellene med tanke på ytelse osv i forhold til min liste?

 

Viste heller ikke at det kom spill med skjermkortet, det er fett.

 

 

Til info så er det mange ganger at det er stor forskjell i pris på komplett og mpx. Så når du har funnet delene du skal ha ville jeg sjekket begge nettbutikkene. Det er også fri frakt nå i desember til pick up point. Benyttet meg av det når jeg bygget pc i forrige uke. Sykt digg, bestiller på kvelden og får hentemelding på mobilen dagen etterpå så fremt varene er på lager. Både mpx og komplett bestillingene kommer til samme pick up point :)

 

Bor ved Lillehammer, kalt og kjøre til nærmeste point på moped, og så kjøre hjem med 25 kg på ryggen.

 

Og, passer en 2,5 tommers HDD i disk stedet til kabinettet? Seagate har annonsert at det skal bli mulig og få tak i 20 TB 2,5 disker i løpet av 2013, er litt keen på de.

 

Btw, hvordan fungerer Windows installasjonen, må jeg ha med CD rom, eller er det inkludert?

Endret av Sjofelgut
Lenke til kommentar

Mener du 2TB? Hvis det er 20TB er jeg også keen på de! :dribble::p

Man kan innstallere windows via USB ;)

 

http://www.hardware.no/artikler/lover-harddisker-pa-60-terabyte/107733

 

Tenkte og kjøpe meg et par sånne når de kom.

 

Men, begynner og bli mangt på spørsmål her.

 

Oppstartsdisken skal selvfølgelig være SSD, og så lagrer jeg de store filene mine som ikke blir så mye brukt på HDD disker.

 

Men, om jeg kobler opp ekstra disker, må jeg øke PSUen da?

Lenke til kommentar

Skal vurdere den, men hva er hovedforskjellene med tanke på ytelse osv i forhold til min liste?

 

Viste heller ikke at det kom spill med skjermkortet, det er fett.

 

 

 

 

Bor ved Lillehammer, kalt og kjøre til nærmeste point på moped, og så kjøre hjem med 25 kg på ryggen.

 

Og, passer en 2,5 tommers HDD i disk stedet til kabinettet? Seagate har annonsert at det skal bli mulig og få tak i 20 TB 2,5 disker i løpet av 2013, er litt keen på de.

 

Btw, hvordan fungerer Windows installasjonen, må jeg ha med CD rom, eller er det inkludert?

 

Hovedforskjellen med ditt oppsett i forhold til det jeg valgte ut er følgende:

 

- Prosessor - i7-3770k:

Kraftigere, kjappere, hypertreadhin (8 kjerner) som hjelper til video redigering osv, veldig lett å overklokke

- CPU Kjøler - CM 212:

Billig og bra som holder prossesoren mye kaldere og mer stille enn standard kjøleren som følger med. Et must når du får lyst til å prøve ut overklokking ;)

- Hovedkort Asus p8z77-v pro:

Populært med mye info/guider på nettet, masse bra software, auto overclock, mulighet for å oppgradere til 1 ekstra skjermkort for crossfire senere. Samt at du får med trådløst wifi kort - obs. installer det medfølgende wifi kortet på hovedkortet med skruen bak FØR du monterer hovedkortet i kabinettet.

- Kabinettet Fractal R4:

Støydempende, lett for ryddig kabelhåndtering, plass til mange disker, medfølgende viftekontroll, mulighet for ta ut hdd kassene inni for bedre luftflyt hvis de ikke brukes.

 

Det er mange mange flere ting jeg kunne nevnt :)

Endret av matta1985
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...