Gå til innhold

Test: Panasonic TX-L55DT50Y


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt gjort å få en kommentartråd om test av en TV til å ende opp i hvordan man sveiver i gang motoren på gamle kjøretøy :grin2:

 

Spurte tidligere i tråden om hva som var beste metoden å kalibrere en TV-skjerm på, og hvordan hardware gjorde dette. Vil gjerne gjøre det på min egen. Men det var vel for on-topic til at noen gadd å bry seg :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, vi kan like godt gå rundt å si kjølepasta, prosessorvifte (eller "cpu vifte" som er ti ganger verre), data og LED-TV alle sammen... Gjør vondt hver gang jeg hører disse ordene, som ikke betyr det personen som sier dem tror han sier.LED-TV er et tulleord som ikke burde vært her i første omgang. Hardware.no er også ellers veldig opptatt av at ting skal skrives rett, men dette er i praksis forskjellig fra skribent til skribent. Et eksempel er ordet "strømming". Det er også mange som leser dette og tror at det faktisk finnes LED-TV-er i butikken... Det verste av alt er at folk sier LED-TV! Men det er samme LCD-teknologien som brukes, ikke noe hokus pokus. LED-bakgrunnsbelysning trenger heller ikke å bety bedre bildekvalitet, noe folk også tror.Det handler ikke om at vi forstår hva han mener, det er feil, feil, feil. Og Hardware.no burde være såpass "profisjonelle" at de faktisk skriver korrekt.

 

Er veldig enig med deg. Jeg har selv kommentert det samme ved en tidligere artikkel.

 

LED-TVer er noe vi kan vente på og forhåpentligvis glede oss til. Sony har jo presentert en ekte LED-TV der hver pixel består av LEDs (ikke OLED), og hvor LCD slett ikke er involvert.

Det er dumt hvis begrepet LED-TV allerede er feilaktig oppbrukt når den nye teknologien dukker opp.

 

At bakgrunnsbelysningen er byttet fra lysrør til LED har liten betydning for LCD-TVer. Uansett bør man slå av lokal dimming for å unngå å miste detaljer og få halo-effekter, og da er forskjellen liten.

Lenke til kommentar

Det er sant det, setpos, men jeg regner med at OLED kommer til å bli skreket ut i alle aviser og reklamer, så ekte LED-TV har ikke sjanse i havet! Folk kommer jo selvsagt til å tro at det er de gamle LCD-TV-ene vi har nå det er snakk om.

 

 

Så du mener at på Elkjøp bør de si:

Sidemontert LED-LCD som bruker LCD-teknologien?

 

Alternativt: Bakmontert LED-LCD som bruker LCD-teknologien?

 

For all del, man kan detaljbeskrive ting, men den vanlige mannen i gaten vil nok fremdeles kalle det LED-TV :-)

Hva som er best av LED og "non ned" baklys er vel gjenstand for diskusjon, samt det er jo forskjell på sidemontert og bakmontert :)

 

Sony HX serie med bakmontert er f.eks. gromt, men "vanlige" folk skjønner ikke forskjellen og jeg tror ikke de egentlig bryr seg. De bryr seg om hva tven koster og at den produserer passelig greit bilde, samt designet selger også.

 

Det er jo derfor vi ser at det ikke er de beste tvene som selger best. Folk vil ikke betale for best, de vil betale for lavere pris og bedre design :p

 

 

PS. Jeg personlig prøver ofte å "skolere" vanlige folk med data-emner eller tekniske emner, men veldig ofte blir det en slags "jeg vil ikke lære"-holdning. (dvs. de hører ikke en gang på hva du prøver å si, he he.. de bare bestemmer seg for at det er for vanskelig å skjønne, før de har hørt hva du skal si). Jeg lærte for mange år siden at man ovenfor vanlige folk ikke "snakker nerd", de hører bare støy og filtrerer det vekk.

Nei, "Sidemontert LED-LCD som bruker LCD-teknologien" synes jeg var en dårlig tittel, som forøvrig også var forvirrende og feil. Selve TV-en er ikke sidemontert, den står ikke på skrått på foten. Du sier heller ikke at en LCD-TV bruker LCD-teknologi. Jeg mener det skal kalle det LED-LCD-TV, vanskeligere blir det ikke. Eventuelt kan de også bare kalle det for LCD-TV (fordi det er dèt det er!). I "spesifikasjoner"/"detaljer" på siden kan de heller skrive detaljert informasjon om produktet som dette:

 

  • Panel: LCD
  • Bakgrunnsbelysning: sidemontert LED
  • Osv.

 

Hvorfor gjøre det så avansert og vanskelig? Det jeg krever er at de gir seg med "LED-TV" og heller skriver det som er korrekt, altså LED-LCD-TV eller LCD-TV. Der har de to valg! Eventuelt kan de skrive LCD-TV med LED-bakgrunnsbelysning.

 

 

Ja, den vanlige mannen i gata vil fortsatt kalle det for LED-TV, nettopp fordi det er dèt Elkjøp, Ekspert, Hardware.no, Komplett, VG, Dagbladet, Lefdal og "alle" andre har gjort hele tiden... Hvorfor? Fordi det er enklere enn å snu en trend, fordi det høres bedre ut og selger bedre? Folk tror faktisk at LED-bakgrunnsbelysning som regel alltid er bedre, mange tror at dette er noe revolusjonerende - noe det slettes ikke er.

 

Folk vet ikke forskjellen på TV-ene, fordi markedsførerene fordummer dem i avisene sine. Du finner tilnærmed ingen nyttig informasjon i en Elkjøp-avis f.eks. Det er bare tull og forvirring som skal lure folk til å kjøpe produktet, store ord og desperate skriftstørrelser.

 

Igjen, hvorfor kaller folk det for LED-TV? Fordi de har lært det av Elkjøp-aviser og andre elendige markedsføringskanaler. Folk har lært! Hvorfor tviler du da på at de hadde lært noe annet fra disse avisene, hadde de bare skrevet korrekt? Dette beviser at folk er istand til å lagre informasjon de leser og hører. Å informere om at det er LCD-TV og at LED er bakgrunnsbelysning hadde hjulpet mye. Folk hadde lært dette. En liten boks som forklarer dette ville også gjort at mange hadde lært seg det grunnleggende! Å bruke fordummende uttrykk som LED-TV er ikke nødvendig!

 

 

 

Jeg tror ikke det skal en rakettforsker til for å forstå hva jeg synes om sånne markedsføringsaviser! Det er labert, jeg vil råde alle til å ignorere alt som står der og heller se på prisen, sjekke den på nett (med f.eks. Prisguide eller Prisjakt) og så lese tester av skjermen. FlatpanelsHD.com er veldig bra til dette.

 

 

Skal du lære folk om teknologi og elektronikk må du gi dem lite informasjon på en gang og ikke bruke tekniske ord og uttrykk. Forklar det som om du skulle forklare det til et barn, når de forstår det kan du fortelle dem hvilket teknisk uttrykk de nettopp har lært seg. Det er mange måter å forklare ting på, enkelte stopper deg før du har fått sagt et eneste ord.

 

Jeg har prøvd å lære de mest ulærevillige personene tekniske ting, og har lært at du bare må gjøre det enkelt, på deres premisser.

 

 

 

Trenger forsatt strøm til å starte den første gang. Deretter så trenger du det ikke lenger.

Har startet bilen min mange ganger uten spenning. Det du må gjøre er å sette den i fri, trille bilen (helst ned en bakke), så setter du den i gir. Da starter den, så lenge du har nok fart. Tror dette fungerer med diesel-biler også, men kan teste dette når jeg skal ut å kjøre nå (EDIT: Yes, it does). Skal tilbakelevere "toasteren" jeg låner. Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Det eksemplet er da bare en liten motor i denne sammenhengen . det vil si at den relativ sett ikke gir så mange hestekrefter.

Det jeg tenkte på var motorer som gir fra 200 HK og oppover til mange tusen ( de som driver busser ,og vogntog til hjullastere og dumperer )

 

 

Er det en snill moderator som kan splitte ut dette til en annen tråd ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Maken til avspora tråd...omtrent ingenting om TVen! Kjekt å få vist sin kunnskap eller mangel på sådan. Men uinteressant.

 

Sett 55 toms versjonen i butikk idag og det var glimrande på vintersport. Enkelte tester omtaler tendens til vibrasjon e.l. i bildet. Men den perfekte TV kostar vel ganske mykje...

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...