Gå til innhold

robbery

Anbefalte innlegg

Har lenge hatt lyst på en stjernekikkert, og foreløbig blir det et relativt enkelt ett. Har sett litt på priser og tilbakemeldinger forskjellige stjernekikkerter har fått, men er litt usikker på hva jeg burde velge.

 

Har lest en del om Sky Watcher Mercury 705, og i følge det folk har sagt så er det et billig teleskop som man kan få med seg flotte himmellegemer, som blant annet krater på månen, Saturns ringer, og Jupiters måner. Det jeg er interessert i å vite er om 'kvaliteten' på det synlige spekteret man får når man kikker gjennom linsen er bra, og går det eventuelt an å koble til et speilreflekskamera å ta bilder? Og hvordan fungerer i så fall forstørringen?

 

Det er altså det jeg er ute etter. Har et Nikon D80 som jeg gjerne skulle ha koblet til teleskopet og fått tatt noen bra bilder. Prisantydningen på det nevnte teleskopet er på rundt 1500,- som jeg synes er kurant til mitt amatørbruk.

 

Setter pris på tilbakemeldinger.

 

 

Vennlig hilsen,

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har hatt ett lignende teleskop for en stund siden. Var i omtrent samme prisklasse, og det endte opp med å bli så frustrerende at interessen forsvant. Teleskopet i seg selv gir nok ett ok syn på planeter/Månen. Å ta gode bilder med kameraet ditt, tipper jeg blir verre. Monteringen er av det billigste slaget, og kommer til å være jæv... ustabil. Følger vel ikke med motor på den, og da må du hele tiden justere manuelt, som igjen kommer til å gi irriterende mye risting.

 

Du kan stabilisere monteringen ved å tynge den ned med tau og noe tungt hengende under, men...Hvis du ender opp med det teleskopet, og vil ta bilder, anbefaler jeg heller å få tak i ett moddet webkamera e.l som tar video av f.eks planeter, før du så stacker alle frames i ett program for å få best resultat. Registax er ett sånt program, finnes mange.

 

Ikke så mye hjelp kanskje i dette innlegget, men litt på hva du må være obs på gjerne.

 

Send meg en priv mld, så kan jeg linke deg til spesielt ett forum hvor det finnes hinsides mange folk som kan alt dette her, og alltid hjelper folk som spør :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...