Gå til innhold

Greit å bruke Twitter mens du kjører


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er typisk norsk å unødvendig overkomplisere lovverket. Jeg går inn for å gjøre det ulovig at 'sjåføren med viten holder på med aktiviteter mens bilen er i fart som distraherer fra sin oppmerksomhet'.

 

Eller noe i den retningen, slik at det 'disktraksjonen' man påtar seg som er problemet, og ikke en konkret ting, som mobilen.

Det skal være mulig å ihvertfall teoretisk håndheve dette også da. I tillegg til at det skal være noenlunde tydelig for bilister å forholde seg til.

Å drikke fra en flaske mens bilen er i fart kan jo være en distraksjon nok.

Lenke til kommentar

Det skal være mulig å ihvertfall teoretisk håndheve dette også da. I tillegg til at det skal være noenlunde tydelig for bilister å forholde seg til.

Å drikke fra en flaske mens bilen er i fart kan jo være en distraksjon nok.

 

Ja, i utgangspunktet det, så her skal det brukes litt skjønn. En håndsfri samtale er ikke nødvendigvis en distraksjon, men å krangle med dama kan føre til at man mister fokus og setter liv i fare.

Lenke til kommentar

Mener at både ukontrollert pølsespising og sigarettmisting faktisk har blitt bøtelagt, uten at jeg har noen kilder på det. Det går da på uaktsomhet. Men det finnes spesifikke forslag mot å forby telefonsamtaler selv med ukomplisert handsfree-løsning, og som sjåfør er min erfaring at vanlige samtaler med en fysisk person i bilen kan være adskillig vanskeligere å filtrere bort i en stresset situasjon. En person som fysisk er tilstede krever oppmerksomhet fra flere sanser enn hørselen. Det er klart at det blir umulig å forby fysiske samtaler, men for meg virker det som "aktsomhet" er et like stort ansvar i begge typer samtaler og må være en vurdering for føreren av det motoriserte bil-tøyet.

Lenke til kommentar

Mener at både ukontrollert pølsespising og sigarettmisting faktisk har blitt bøtelagt, uten at jeg har noen kilder på det. Det går da på uaktsomhet. Men det finnes spesifikke forslag mot å forby telefonsamtaler selv med ukomplisert handsfree-løsning, og som sjåfør er min erfaring at vanlige samtaler med en fysisk person i bilen kan være adskillig vanskeligere å filtrere bort i en stresset situasjon. En person som fysisk er tilstede krever oppmerksomhet fra flere sanser enn hørselen. Det er klart at det blir umulig å forby fysiske samtaler, men for meg virker det som "aktsomhet" er et like stort ansvar i begge typer samtaler og må være en vurdering for føreren av det motoriserte bil-tøyet.

Det var også mitt poeng. ;) Men jeg mener det blir for dumt med forlaget(overkomplisering) med å forby konkrete ting. Generell aktsomhet burde vært holdbart.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...