Gå til innhold

Korrekt bruk av Canon Blitz


Anbefalte innlegg

Jeg var tidligere innom forumet for å få anbefalinger til valg av blitz. Det endte opp med en Speedlite 430EX II, noe jeg ikke angrer på. Til info har jeg et 650D.

 

Men nå som jeg har brukt den en stund lurer jeg på hvordan logikken er når det gjelder lysmåling og kamerajustering. Vet ikke helt hvordan jeg slal forklare det i fotografterminologi, så jeg tar da en praktisk gjennomgang av min utfordring.

 

Altså, med blitzen montert på kameraet antar jeg at kameraet skjønner dette. Stiller jeg det så på blenderprioritet vil ikke kameraet sette lukkertiden kortere, med det resultat at blir slørete og ubrukelig. Setter jeg derimot på tidsprioritet, og noe så sinssykt som feks 1/200 i et lavt belyst rom, så blir bildet perfekt belyst. Det er noe her jeg ikke helt skjønner. Jeg trodde det var et slags samarbeid mellom blitz og kamera...

 

Setter pris på om noen kan forklare tankegangen rundt dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har 1/200sek. i et rom med lite belysning så vil du nesten bare se blitslys og ikke noe rombelysning. Jeg bruker som regel 1/30sek. i lavt belyst rom, f.eks. i stuen på julaften. Jeg bruker også en CTO gel for å balansere fargen på blitslyset med rombelysning.

 

Lukkertiden regulerer hvor mye naturlig lys som skal fanges opp av sensoren.

Blenderen regulerer hvor mye blitslys som skal komme inn til sensoren.

ISO bestemmer følsomheten for lys, altså både blits og naturlig lys.

 

Jeg anbefaler alltid å heller kjøpe en billig blits fra Hong Kong til litt over 400kr. istedet for å kjøpe en TTL blits til 2000kr. Når du lærer deg å bruke alt på manuell så er det så mye enklere. Når alt er stilt inn så får man samme resultet på hver eneste bilde så lenge det naturlige lyset og f.eks. taket(hvis man retter blitsen opp i hvitt tak) ikke forandrer høyde/farge.

 

TTL er uforutsigbart, stoler heller på mine innstillinger enn at kameraet skal måle ting riktig.

Endret av kelux
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en billigblits fra Hong-Kong til litt over 400 kroner, som har både alt av manuelle innstillinger og TTL. Har riktignok ikke fått den enda og fått testet ut, men kommer uansett til å jobbe mest på manuell. Det er også et tips til deg, prøv deg fram med å sette kameraet (og også etterhvert blitzen) i manuell modus :)

 

Kameraet ditt har også en maks synkroniseringshastighet med blitzen på 1/200. Det vil si at om du f.eks er på 1/500, vil blitzen ha vanskeligheter med å blinke i akkurat de to millisekundene kamerabrikken tar opp lys (noe forenklet).

 

En nettside som kan være veldig hendig å kikke innom, spesielt Lighting 101 og Lighting 102 er Strobist.

Lenke til kommentar

Blitsen kan du ha i auto, men anbefaler og sette kameraet i manuell siden det forenkler fotograferingen, bruk helst 1 fokuspunkt, blender rundt f/5.6 og iso 200.

 

Som kelux sier så er det greit og justere lukkertiden utifra hvor mye eksisterende lys du vil ha i tillegg til blitslyset, du får ikke raskere lukkertider en 1/250 sec. Hvis du bruker 1/250sec. vil omtrent alt rundt blir mørk og kun det som blitsen lyser opp bli lyst, og bruker du 1/30 sec. vil også det eksisterende lyset synes. Men dette er selvsakt avhengig av det omliggende, eksisterende lys og avstander.

Lenke til kommentar

Men - seriøst - endre den innstillingen jeg viste til der - hvis du bruker Av-modus uten å aktivere det der, så velger kameraet lukkertid i Av-modus som passer bakgrunnsbelysningen - som om du ikke hadde blits i det hele tatt. Genialt til bilder med blits som innfyllingslys - helt teit til innebilder.

 

Eventuelt - som nok er den bedre løsningen - gå over i M-modus, sett lukkeren til "passe" - 1/200s hvis du vil ha mørk bakgrunn, eller mer, kanskje 1/30s eller så hvis du vil ha med mer bakgrunnsbelysning - og så setter du ønsket blender. Og - da vil blitsen sende "passe" mye lys, og alt er fjong.

 

Pr. default på Canon er Av-modus innstilt til innfyllingsblits-modus når du bruker ekstern blits.

Lenke til kommentar

Jeg fotograferte selv med ekstern blits i AV-mode for en stund tilbake og det gikk fint, men du store så mye enklere det er å sette kameraet i manuell ved bruk av ekstern blits.

 

Still inn ønsket lukkertid/blender/ISO etc. og blitsen står for eksponeringen. (innenfor rimelighetens grenser)

 

Skal du ha mest mulig naturlig lys i feks. en stue så anbefales det dog at du følger med på eksponeringen. Denne bør være rundt midten.

 

PS! Husk å styr blitsen mot tak/vegg. Dette vil gi deg et flottere blitslys av motivet.

Lenke til kommentar

Men - seriøst - endre den innstillingen jeg viste til der - hvis du bruker Av-modus uten å aktivere det der, så velger kameraet lukkertid i Av-modus som passer bakgrunnsbelysningen - som om du ikke hadde blits i det hele tatt. Genialt til bilder med blits som innfyllingslys - helt teit til innebilder.

Ja - seriøst - det skal jeg jammen meg gjøre :)

 

Jeg fotograferte selv med ekstern blits i AV-mode for en stund tilbake og det gikk fint, men du store så mye enklere det er å sette kameraet i manuell ved bruk av ekstern blits.

 

Still inn ønsket lukkertid/blender/ISO etc. og blitsen står for eksponeringen. (innenfor rimelighetens grenser)

 

Skal du ha mest mulig naturlig lys i feks. en stue så anbefales det dog at du følger med på eksponeringen. Denne bør være rundt midten.

 

PS! Husk å styr blitsen mot tak/vegg. Dette vil gi deg et flottere blitslys av motivet.

Jeg begynner nå skjønne at kameraet er masteren, og at blitsen bare hjelper til å eksponere riktig. Vinkling av blits har jeg fått taket på, og synes jeg klarer å få til gode lysforhold.

Skal prøve å bruke M litt mer nå ved bruk av blits, og se hvordan det blir.

 

Takk så mye for gode tips!

Lenke til kommentar
Jeg begynner nå skjønne at kameraet er masteren, og at blitsen bare hjelper til å eksponere riktig. Vinkling av blits har jeg fått taket på, og synes jeg klarer å få til gode lysforhold.

Skal prøve å bruke M litt mer nå ved bruk av blits, og se hvordan det blir.

 

Takk så mye for gode tips!

Uansett hva du stiller inn kameraet på med manuelle instillinger så vil motivet bli eksponert riktig hvis blitsen er i ETTL modus (Auto). Altså innenfor rimelighetens grenser.

 

Hvis du vil ha actionbilde av bikkja di innendørs i stummende mørke, så still inn feks. ønsket lukkertid til 1/1000 og en blender på f/2.8 og ISO 100. Dog vil kun hunden i dette tillfellet bli eksponert riktig og bakgrunnen vil mest sannsynlig bli helt mørk/svart. Hvis bakgrunnen også skal ha naturlig lys, så krever det at du er litt mer moderat med tanke på ønskene om lukkertid etc.

Lenke til kommentar

Uansett hva du stiller inn kameraet på med manuelle instillinger så vil motivet bli eksponert riktig hvis blitsen er i ETTL modus (Auto). Altså innenfor rimelighetens grenser.

 

Hvis du vil ha actionbilde av bikkja di innendørs i stummende mørke, så still inn feks. ønsket lukkertid til 1/1000 og en blender på f/2.8 og ISO 100. Dog vil kun hunden i dette tillfellet bli eksponert riktig og bakgrunnen vil mest sannsynlig bli helt mørk/svart. Hvis bakgrunnen også skal ha naturlig lys, så krever det at du er litt mer moderat med tanke på ønskene om lukkertid etc.

 

Ditt eksempel der krever at både kamera og blitz støtter High Speed Sync

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Men en 430EX II og 650D støtter vel dette?

Det er ikke noe poeng å bruke high speed flash sync hvis du bruker blitsen som primær lyskilde - blitsen lyser et så kort øyeblikk at den vil fryse alt. Lang lukkertid til blitsfotografi er hvis du vil ha med bakgrunnsbelysning - det har ingen betydning i forhold til blitsglimtet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...