Gå til innhold

Ubuntu vs. *buntu


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Etter å i lengre tid ha ønsket å gå mer over til Linux fra Windows har jeg (med lovnader om Steam og spill) endelig tatt steget og investert i en egen SSD til å kjøre Linux fra. Har dual-boot med W7, men går mer og mer over til å bruke Linux med mindre jeg har spilling i tankene.

 

Har enkelt og greit begynt med Ubuntu, siden dette later til å være den mest populære distroen, med god dokumentasjon om problemer og spørsmål på diverse forum.

Siden Unity går utrolig tregt når jeg slår på fler-skjermoppsett begynte jeg ganske kjapt å prøve ut andre skrivebordsmiljøer. Valget har mer eller mindre falt på Xfce (har prøvd Cinnamon, KDE og Gnome).

 

Har hatt Ubuntu i bruk i rundt to uker nå, og som dere nok allerede har snappet opp er jeg ganske så grønn når det kommer til Linux.

 

 

Spørsmålet mitt er da som følger:

Vil det være fordelaktig for meg å heller installere Xubuntu, hvis jeg vil bruke Xfce i stedet for Unity?

- Vil jeg gå glipp av noen av "fordelene" med å ha Ubuntu?

- Vil jeg få en bedre bruekropplevese med Xfce med Xubuntu, siden disse er skreddersydd for hverandre (antar jeg)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

#1 - Nja, egentlig ikke. Du kan like gjerne installere Xubuntu. Det er ingen forskjell utover DE.

#2 - Nix. Distroen er lik bortsett fra standardutvalget pakker.

#3 - Nei. Installerer du pakke Xubuntu-desktop vil du få det akkurat slik du hadde fått det om du installerte Xubuntu direkte (med unntak av at du har Unity-pakker installert i tillegg.)

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

@tingo: forskjellene jeg tenkte på er nok på et nivå som jeg personlig neppe klarer å skille ut via en LiveCD. Tenker da på tilgjengelige programmer via pakkebehandler, drivere og andre tekniske detaljer.

Som Lycantrophe her sier at distroene er helt lik, bortsett fra DE og ting som Nautilus vs. Thunar, er spot on det svaret jeg var ute etter :)

 

Hvis jeg ikke har missforstått noe nå, så er det slik at alle systemoppdateringer og bug-fikser som slippes til Ubuntu vil jeg få tak i samtidig på Xbuntu. Win, win :)

 

Da tror jeg at det blir en formatering med påfølgende installasjon av Xubuntu. Slik det er nå tror jeg at jeg har dobbelt opp av ganske mange programmer :p

Endret av Optimuz
Lenke til kommentar
Oppdateringer til Ubuntu vil selvfølgelig være tilgjengelige for alle *buntus. De bruker jo samme servere.

Flott! Jeg regnet med at dette var tilfellet, men ville være på den sikre siden :)

Det er vel her *buntu har en fordel over Mint, siden Mint-folkene må vente til Ubuntu blir oppdatert for så å implementere endringene selv i Mint, hvilket fører til at Mint alltid blir hengende litt etter Ubuntu og *buntu?

 

Du kan få samme resultat ved å avinstallere programmene du ikke ønsker :)

Det er også en mulighet ja :) Men for å være på den sikre siden tror jeg at jeg går for en clean Xubuntu-installasjon. Tror det er enklere for meg som noob å begynne fra scratch sånnsett, så er jeg også sikker på at jeg har fjernet alt småknasket som sikkert har blitt igjen etter at jeg fjernet KDE og Cinnamon :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...