Gå til innhold

Dialekt: Bergen vs Stavanger?


LørenskogFIlm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden jeg ikke hører de dialektene så ofte så er det vanskelig for meg å sette fingeren på hva foskjellene er, men jeg innbiller meg at de snakker bløtere i Stavanger og i Bergen opplever jeg skarringen som intens. Dessuten har de en del andre dialektord i Stavanger.

Er i grunn lett å høre forskjellen, selv for noen som ikke bor i nærheten av de stedene.

Lenke til kommentar

Der de i Bergen sier "jenten", sier de i Stavanger "jentå". (I Bergen bruker man ikke hunkjønnsbøyingen, og i Stavanger er hunkjønnsbøyingen med -å).

 

Der de i Bergen sier "fyke", vil de i Stavanger si "fyga". (I Stavanger gjøres p-t-k om til b-d-g, bløte konsonanter. Og infinitiv vil i Stavanger slutte på -a.)

 

Der de i Bergen sier "hem", vil de i Stavanger si "hjem", eller noen ganger "heim".

 

Bergen har en spesiell variant der de sier "hin" i stedet for den andre. "Han hinn" betyr for eksempel "han andre".

 

http://no.wikipedia....avanger-dialekt

 

"flertallendelsen som på bokmål skrives -er ofte blir til -år i stavangersk. Dette gjelder ofte også for ord som slutter på -er, som «Stavanger» → «Stavangår», «minister» → «ministår», «der» → «dår», «Pedersen» → «Pedårsen».

Endret av Frankline
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...