Gå til innhold

Orddeling


ingen0

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er verdt å påminne samtlige om at en synkende skare mennesker fremdeles ser ned på orddeling. Problemet ligger tydeligvis hos de aller fleste på denne nettsiden. Når jeg registrerte meg på forumet her for eksempel, var det to valg som gikk ut på Forum Språk og Forum stil. Fine stiler og fint språk. Leser man gjennom noen sider på disse nettsidene og lenker til partnere finner man en uendelig flau liste med ord som i det minste vært revurdert å skrive på en annen måte. Her er en lenke/link til en test fra barbara.no's nettsider:

 

http://www.barbara.no/art.php?artikkelid=1771

 

Jeg tar bare et eksempel. Det kunne vært hva som helst. De skriver "Crusoe prosessor". Jeg aner ikke hva dette er for noe, men mener at det er en råtten måte å hakke opp ord på. Jeg ville skrevet Crusoe-prosessor. Synes noen at det er mer oversiktelig med orddeling? Da får de respektive fortsette å synes hva de vil, men jeg mener at en nettside får et amatørmessig preg ved å kutte den lille bindestreken som kunne gjort testen så mye mer elegant. De fortsetter med "Crusoe baserte produkter". Crusoe-baserte produkter ser da behageligere ut. Så blar jeg litt fremover, og ser en omtale av deres "første inntrykk". Menes det førsteinntrykk? Det fortsetter med "USB porter" og "sikkerhetsskyld" (her har man kanskje brukt sammensetninger av ord på feil måte), "student/økonomi klasse, End knappene, Page Down tasten, .wav fil". Og til slutt kommer ordet jeg letet etter fra da jeg leste testen forrige gang. "Snegle fart"er ordet. Hvordan er det mulig å dele det? Det finnes sikkert ganske mange flere ord som burde rettes, men jeg gidder rett og slett ikke skumlese gjennom teksten flere ganger. Jeg gir omtalen 1 av 10 poeng begrunnet dårlige formuleringer og opphakking av ord. Husk at dette bare er et eksempel. Men fortsatt vet jeg at dette omhandler data og ikke nødvendigvis trenger å være plettfritt norsk, fordi brukerne som leser det forstår teksten. Enten så gjør de samme feil selv, eller så kommer de til å gjøre det. Rett meg hvis jeg tar feil da, jeg er ikke arrogant sånn sett. Men det er rart at en tenåring må rette på andres dumheter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å finne likesinnede, besøk AMO (du kjenner sikkert til denne gjengen).

 

Artikkelen du henviser til er forøvrig godt skrevet, og får frem det som er interessant. Å gi omtalen "1 av 10 poeng" grunnet orddelingsfeil er vel å overdrive litt?

 

Ellers vil jeg minne deg på at dette forumet har en egen tråd øremerket oss nevrotikere som blir svette av kommafeil og dårlige genitivsløsninger, denne finner du her.

Lenke til kommentar

Jeg får snart angst av å skrive her i forumet. livredd for en stavefeil eller komma (-) feil. Dere forlanger vel ikke at vi skal være professorer i rettskrivning? Jeg var ikke spesiellt glup på skolen, ikke var jeg god i norsk heller. Men så lenge jeg gjør meg forstått, så kan det vel ikke spille noen rolle om jeg har kommafeil eller feil ord (-) deling? Respekterer at Dere er opptatt av at ting skal være riktig. Men jeg må da vel ikke melde meg på kurs for å henge rundt på forumet? :)

Lenke til kommentar

enig med SHOTGUN.

 

mine karakterer sist år på VKII

norsk skriftlig 2

muntlig 3

nynorsk 2

 

rokker ikke mine karakterer???

 

men jeg har dyseleksi da.

 

så lenge folk forstår det jeg skriver ( da mener jeg ikke håndskrift, det er det kunn jeg og noen få lærere som klarer og tyde ) så driter jeg i feila mine. har selvsakt prøvd og pugge og prøve og få bort de feila, men til ingen nytte.

Lenke til kommentar

Lord-KGA, jeg foreslår at du i det minste lærer deg hvordan man skriver dysleksi.

 

Shotgun; hvis jeg hadde vært dårlig på grammatikk hadde jeg unnlatt å poste beskjeder i fora, grunnet alle de flauser som følger med når man ikke kan skrive på en måte som når den enkeltes innsikt. For dyslektikernes del er det tydeligvis (?) for evig og alltid umulig å lære seg koden for stavemåter, og det er mildt sagt leit. Dysleksi burde soleklart vært like upopulært som dyreplaging, nettopp fordi ALT FOR MANGE MENER DE ER DYSLEKTIKERE OG UNNSKYLDER SEG URETTMESSIG FOR NOE SOM IKKE NØDVENDIGVIS STEMMER. Jeg kunne vært aldeles strengere og ment at alle dyslektikere burde båret noe som lignet på en davidstjerne og slikt grusomt noe. "Jeg er en dyslektiker" burde det stå på informasjonsiden til brukere som begår dumme feil. Men det finnes fremdeles personer som virkelig STREVER med og har jobbet lenge med sine lese- og skrivevansker uten noen gang å ha lykkes med sine vansker. De får ha seg unnskyldt, men trenger hjelp på linje med all annen sykdom.

 

Folk som poster innlegg med store grammatiske feil med mange smilefigurer og gjerne impulsive svar gir ikke noe godt inntrykk på de gløggeste brukerne. De som på den annen side har minimalt med grammatiske feil og har grundige begrunnelser i sine svar, danner et inntrykk av å være intellektuelle og går derfor den rette skole. Det får være måte på hvor mange poster som er dynget ned med utropstegn og dumme kommentarer med etterfølgene uttrykksikoner for hvert forbanna innlegg. De kule folka er strenge og kritiske til alt pakk som rører seg.

Lenke til kommentar

Altså, jeg er for så vidt helt enig med deg, men nå har det seg faktisk slik at folk flest ville dele ord på den måten, og dermed skjønner de faktisk teksten minst like godt med orddelingen. Jeg sier ikke har at orddelingen er gjort med vilje, men.

 

Og er det andre enn meg som har merket en tendens til at folk som lager språk-threads er nødt til å skrive lange og innviklede setninger med kompliserte ord?

Lenke til kommentar

ingen0: For det første, så kan jeg nesten ikke vente med å svare. For det andre, så er jeg nesten redd for å svare, i frykt for å ha store grammatiske (en"m"?) feil. Jeg kan være enig med deg i en ting. Noen ganger så skriver vi innlegg her i forumet, med flere "smilefigurer" som du kaller det. Tror gutta her på forumet kaller det noe annet... :D Det er mer en uttrykksform for å få frem det man mener. Men det kan bli for mye av det. Mange utropstegn og spørsmålstegn er tull. Enkelte skriver hele innlegg med Caps Lock på. Ser ikke bra ut det heller. Så langt er jeg enig.

Men jeg synes du bommer, når du går direkte til angrep på folk her på forumet. Lord-KGA skriver dyseleksi, istedet for dysleksi. Dette påpeker du umiddelbart. Hva hvis gutten virkelig har dysleksi? Det behøver for alt du vet ikke være slurv? Videre skriver du til meg, at hvis du hadde vært dårlig i grammatikk, så hadde du unnlatt å skrive i forumet. Skal de som har problemer med rettskrivningen holde seg borte herfra? Er det det du mener? Jeg håper ikke at det er riktig. Du har akkurat som meg, ikke vært medlem her så lenge. Hvis jeg ikke ser helt feil, så har du tre innlegg. Alle tre handler om hvor dårlig norsk vi skriver her på forumet. Det kreves ryggrad for det, den skal du ha.

 

Jeg skriver VI, for jeg føler at vi er en stor "familie". Vi hjelper hverandre med forskjellige ting. Spill, hardware, problemer osv. Er det noe jeg virkelig trenger hjelp til, så poster jeg problemet mitt her. Som regel tar det ikke mange minuttene før en eller annen svarer, og hjelper meg. Da bryr jeg meg ikke katta om han har grammatiske feil eller ikke. Jeg forstår spørmålet ditt, men jeg ser ikke helt problemet.

 

Jeg håper at det neste innlegget ditt handler om hvor mange flinke som egentlig er her. Ikke hvor dårlige vi er i rettskrivnig. Skriv ned hva du sliter med, så skal du se hvor mange svar du får. Tipper du vil prise deg lykkelig over svaret. Selv om de svarer deg meg litt grums i steningene.

 

Og du: vær så snill, ikke skriv at folk som har lese og skrivevansker burde gå med en oblat rundt halsen. Jeg kjenner det knyter seg i magen.

 

Kjetil

Lenke til kommentar

Shotgun, jeg er for krass i min kritikk. Krassheten kommer av at jeg er nødt til å stemple poenget mitt slik at det blir forstått. Innlegget ditt viser at du har forstått hva jeg mener, og du har heldigvis ikke en like impulsiv reaksjon som forrige gang du svarte på et av mine innlegg. Det var jo akkurat det jeg etterspurte, en som ga et fyldig svar på innlegg, og det gjorde du her, gratulerer. Måtte mange følge etter.

 

Angående alle ikoner for uttrykk så er ikke det den verste form for sabotéring av språk som kan forekomme. Du poengterte nettopp det jeg tydeligvis ikke klart nok kritiserte, at et tegn på uttrykk godt kan vise seg i et innlegg, men helst ikke skal gjentas i det uendelige slik at det ødelegger resten av teksten, og det forsto du på lik linje med meg.

 

Jeg har overhodet ikke noe i mot alle brukere som skriver feil titt og ofte, og munner aldri ut i raseri på grunn av det, jeg latterliggjør det innen den tid. Selvfølgelig har jeg nok selvinnsikt til å forstå at jeg iblant tar for hardt i, dette er tross alt et hardware-forum, og ikke et språkforum. Man trenger klart ikke å bære oblat om man har skriveproblemer, og jeg håper du skjønner at dette er en burlesk form for sarkasme. Det er godt mulig å ironisere over det jeg skriver.

 

Noe ytterst viktig og vesentlig med å skrive noe for andre, er at man burde bli forstått på den måten man selv tenker. Har man skriveproblemer så gjør i grunnen ikke det noe, bare man har nok innlevelse i språket slik at man kan trylle frem de rette ordene til riktig tid. Jeg kjenner selv personer som har skriveproblemer, men kompenserer dette med et nydelig språk som klart kommer frem til bunnen av et ytringsønske. Har man skriveproblemer så gi for all del ikke opp, man kan fremdeles være en stor forkynner.

 

I dette forumet skal det skrives om hardware, derfor er ikke grammatikken i like stor grad viktig. Problemet er kanskje at mange presterer å feilskrive forskjellige modeller av maskinvare og filtyper et cetera. Dette forekommer også i tester, og det er kanskje det som frustrerer meg mest. Hardware.no's testere ser ikke ut til å ha problemer med dette, men enkelte partnersider med forståelig nok smått med avertissement begår i blant brasere der man tydelig ser problemet. Ikke bare i disse trakter, internett møter en dyster framtid når flere gjør disse feilene. IT-avisen for eksempel. Jeg prøver ikke å hakke på alle som har problemer med å skrive, bare bevisstgjøre den stadig økende problematikken. Å vise at den finnes. At folk interesserer seg for data og diskuterer i forum er bare hyggelig. Så Shotgun, du er unnskyldt.

 

8)

 

Sosohal, har du problemer med å forstå det jeg skriver på grunn av intrikate ord er det virkelig ikke noe jeg kan hjelpe deg med. Et tips kan være å studere de ordene du ikke vet betydelsen av grundig, slik at du ved neste anledning er briljant på det området. Hvis du ikke interesserer deg for slikt kan du lese verdens gang, ta en iskald cola om du foretrekker slikt sukkerkliss og nyte livet - prise deg lykkelig over at du kan leke apekatt i palmetrær.

Lenke til kommentar
Sosohal, har du problemer med å forstå det jeg skriver på grunn av intrikate ord er det virkelig ikke noe jeg kan hjelpe deg med. Et tips kan være å studere de ordene du ikke vet betydelsen av grundig, slik at du ved neste anledning er briljant på det området. Hvis du ikke interesserer deg for slikt kan du lese verdens gang, ta en iskald cola om du foretrekker slikt sukkerkliss og nyte livet - prise deg lykkelig over at du kan leke apekatt i palmetrær.

 

Det var vel et litt _vel_ arrogant svar (eller så var selvironien svært godt gjemt), synes du ikke? Hvis hele poenget er at innholdet i et innlegg skal være tydelig, må det jo være en fordel å unngå å bruke kompliserte ord.

 

En som er så opptatt av at det norske språk ikke misbrukes, burde være pinlig klar over selvmotsigelsen i utsagnet (edit: sett i forhold til det du skriver over).

 

Det å bruke kompliserte lånord eller fremmedord der det finnes gode, lettleste norske ord, bidrar til å forringe språket vel så mye som overflødig orddeling eller manglende tegnsetting.

Lenke til kommentar
Lord-KGA, jeg foreslår at du i det minste lærer deg hvordan man skriver dysleksi.

 

Shotgun; hvis jeg hadde vært dårlig på grammatikk hadde jeg unnlatt å poste beskjeder i fora, grunnet alle de flauser som følger med når man ikke kan skrive på en måte som når den enkeltes innsikt. For dyslektikernes del er det tydeligvis (?) for evig og alltid umulig å lære seg koden for stavemåter, og det er mildt sagt leit. Dysleksi burde soleklart vært like upopulært som dyreplaging, nettopp fordi ALT FOR MANGE MENER DE ER DYSLEKTIKERE OG UNNSKYLDER SEG URETTMESSIG FOR NOE SOM IKKE NØDVENDIGVIS STEMMER. Jeg kunne vært aldeles strengere og ment at alle dyslektikere burde båret noe som lignet på en davidstjerne og slikt grusomt noe. "Jeg er en dyslektiker" burde det stå på informasjonsiden til brukere som begår dumme feil. Men det finnes fremdeles personer som virkelig STREVER med og har jobbet lenge med sine lese- og skrivevansker uten noen gang å ha lykkes med sine vansker. De får ha seg unnskyldt, men trenger hjelp på linje med all annen sykdom.

 

Folk som poster innlegg med store grammatiske feil med mange smilefigurer og gjerne impulsive svar gir ikke noe godt inntrykk på de gløggeste brukerne. De som på den annen side har minimalt med grammatiske feil og har grundige begrunnelser i sine svar, danner et inntrykk av å være intellektuelle og går derfor den rette skole. Det får være måte på hvor mange poster som er dynget ned med utropstegn og dumme kommentarer med etterfølgene uttrykksikoner for hvert forbanna innlegg. De kule folka er strenge og kritiske til alt pakk som rører seg.

 

Til dels enig. Tror det er mange som bare rett og slett ikke jobbet nok med norsk på barneskolen, og av den grunn har problemer med språket. Men vi må IKKE glemme at mange faktisk HAR dysleksi, og at vi derfor må trå varsomt når vi går ut mot folk som bare SIER de har dysleksi fordi de rett og slett ikke har jobbet nok med norsk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
... Når jeg registrerte meg på forumet ..........

Rett meg hvis jeg tar feil da, ....

Ok, skal rette på deg. Det er feil bruk av når, det skulle vært da. En svært vanlig feil, men den skurrer mer i mine ører/øyne enn slike orddelings-feil.

Poenget er at vi har forskjellige toleranser for feil. Forumet flyter over av elendig grammatikk, men jeg ser på det som et større problem for de stakkarne som ikke kan skrive enn for meg som skal lese skvalderet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...