Gå til innhold

Bruke S-ATA disk på HK som ikke støtter det?


DabZor

Anbefalte innlegg

Hei

 

Kjøpte netopp en ny Maxtor 80gb s-ata disk.

Nå har jeg da oppdaget at HK'et mitt ikke støtter s-ata allikevel...

Det står liksom "optional" , dvs at mine s-ata kontakter ikke er der men er bare loddet over der det står "s-ata1" på HK.

 

Dette er EKSTREMT frustrerende og jeg ville vært veldig glad om noen kunne svare på om denne "adapteren" vil fungere på mitt HK som ikke STØTTER s-ata, men om dette vil gå med denne adapteren..? :shrug:

 

 

HER ---> - http://www.multicom.no/varedetaljinfo.asp?...agerantall=10pl

 

 

På forhånd takk

 

Mvh Jan Arild[/url]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kontrollerkort sies å være en dårlig idè, da de blir begrenset av bus hastigheten til PCI. Tror det vil gå raskere med adapter...

Virker rart. Adapteren vil jo begrenses av hastigheten på ATA-100/133 kontrolleren. Må være mer båndbredde å gå på på PCI-bussen? Mener du at PCI-SCSI-kort osv. jobber på lavere hastighet enn ATA-133? (mulig jeg er helt på jordet nå)

Lenke til kommentar
kontrollerkort sies å være en dårlig idè, da de blir begrenset av bus hastigheten til PCI. Tror det vil gå raskere med adapter...

 

SATA som er onboard på diverse hovedkort er koblet til PCI bussen de også. Så om man ikke har onboard og kjøper et Addon kort så vil de funke like bra.

Forskjellen blir muligens bare boot-støtte. Har ikke sett på addon-kort for SATA, så om alle leveres med BIOS for boot vet jeg ikke.

Har erfaring fra SCSI der enkelte billigkort ikke har BIOS => ikke bootbar.

Lenke til kommentar

Hovedkort basert på 3. parts SATA chip går via PCI bussen.

Men med intels 82801EB (ICH5/R, 875P/Canterwoods southbridge) som har innebygget SATA brukes ikke PCI bussen, men SATA er implementert i southbridgen.

Men North<->South er bottlenecken med 266MB/s likevel. Så 2 SATA enheter maxer ut denne med 2x 150MB/s.

 

Men hva er igjen på PCI bussen lengre da? Net går rett på northbridgen... Sound, usb, sata og pata er direkte i southbridgen...

Eneste på PCI bussen blir da enda et NIC, SCSI kort, TV kort, 2nd skjermkort evt flere SATA porter...

Lenke til kommentar

Sjølv om noko(f.eks Netverkskort, lydkort, usb, firewire) er integrert på southbridge, kan det godt hende at det bruker PCI bussen. Det burde vel vere tid for å integrere s-ata på northbridgen, spesielt med dei nye diskane som WD raptor. Gode/dyre SCSI kort, til tenester med høge ytelseskrav brukar 64bit PCI, det samme gjer Gb ethernet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...