Gå til innhold

[Løst] Crossfire hd 7970 problemer ja, blir snart sprø


oivindwold

Anbefalte innlegg

Hei folkens! Har et ganske mentalt ustabilt crossfire oppsett som ikke er så uvanlig ;) Setter stor pris på hjelp fra dere vennlige datagenier!

 

Mine problemer :

 

Bf3 krasjer etter ca 1-2 min. Hver gang nå.

Prøver jeg å synkronisere kortene i asus tweak så krasjer maskinen.

På cirka annen hver oppstart av maskinen så får jeg ikke kontakt med kort 2

Når 2d\idle klokkene er på så hopper og spretter skjermbildet(hadde problemet før crossfire)

 

Har prøvd : Catalyst 12.6,12.8 og 12.11 beta. Samt catalyst app profil 12.8 og 12.11

Fjerne absolutt alle drivere med avinstaller OG driversweeper før jeg installerer nye drivere.

Prøvd kortene hver for seg i forskjellige slots. Ja de fungerer fint alene.

Prøvd en annen windows installasjon jeg har på en annen harddisk.

Flyttet og snudd crossfire-broen.

Byttet strømkablene mellom kortene.

Oppdatert bios på hovedkortet.

Fjernet overklokking på cpu.

Msi afterburner med og uten synkroniserte gpu'er.

Asus tweak med og uten synkroniserte gpu'er.

Skru av både asus tweak og msi afterburner.

Underklokking og overklokking av gpu'er.

 

Annen nyttig info : Det ene kortet er sapphire 7970 med ghz bi (stock 1050\1500) Det andre er asus matrix platiunum 7970(stock 1100\1650.

MAtrix platinum har høyere stock voltage og bruker 2x8 pin strømkabel. Ikke 1x8 og 1x6pin som det andre kortet. Jerg har også corsair AX 850W Psu og ikke 650W som det står under innleggene mine. Legger ved et bilde av crossfire oppsettet.

post-269522-0-04576200-1354695497_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei folkens. Tok en test med mem86 og windows minnediagnose og det ser ut som om det er masse feil på en eller begge brikkene. Kan det være dette som forårsaket at crossfire ikke fungerer? Prøvde en ny crossfire bro og får kontakt med det andre kortet nå i crossfire men det krasjer ved oppstart av bf3.

Lenke til kommentar

Du bør uansett ha to brikker for å få dual channel. 8gb minne bør en ha uansett cf eller ikke.

 

Ok. Men tror du at mine nå bare 4gb ram er årsaken til at det nå ligger på + - 30-60 fps i bf3 i crossfire? Får mye bedre flyt uten crossfire. Gjelder bare bf3. Hitman 3 og sleeping dogs flyter fint nå i crossfire.

 

Har dual channel mye å si i spilling?

Lenke til kommentar

Tror ytelsestapet i BF3 har mer å gjøre med at BF3 er ekstremt prosessortungt, og at et 50% tap i minnebåndbredde ødelegger kraftig. Hjelper ikke at din 3570k bare er på 4.2 GHz heller.

Heisann! Ok. Men da er det bare å vente på ny minnebrikke fra komplett. Det fløt jo strengt tatt bedre før jeg reiv ut den ene minnebrikken. Klokket ivy'en opp på 4,5 igjen. Klokket den ned da jeg plutselig fikk overclocking failed en dag. Lurte på om den allerede hadde degradert. Den trenger ca 1,36v for å være stabil på 4,5. Snodig at bruken av gpuene ligger under 50% i bf3

Lenke til kommentar

Heisann! Ok. Men da er det bare å vente på ny minnebrikke fra komplett. Det fløt jo strengt tatt bedre før jeg reiv ut den ene minnebrikken. Klokket ivy'en opp på 4,5 igjen. Klokket den ned da jeg plutselig fikk overclocking failed en dag. Lurte på om den allerede hadde degradert. Den trenger ca 1,36v for å være stabil på 4,5. Snodig at bruken av gpuene ligger under 50% i bf3

Ikke egentlig, BF3 er som sagt ekstremt prosessorsultent, du kjører også Vsync som er en flaskehals, og man klarer ikke 120 fps i BF3 konstant med dagens CPUer.

Lenke til kommentar

Hei folkens!

 

Takker for hjelp!.Byttet crossfire bro, men det virker som om problemet mitt var 1 stk defekt 4gb rambrikke.

 

Har ikke testet så mange spill enda men det er slutt på krasjinga i battlefield. Sleeping dogs og Hitman absolution har store ytelsesforbedringer. Litt mer usikker på om det foreløpig er så mye bedre i bf3 enn med 1 gpu, selv om det knapt faller under 60 fps noen gang ifølge fraps. Men kan kanskje bli bedre med litt tukling med bf3 eller crossfire oppsettet. Men microstutter i bf3 er helt borte vekk. Får inntrykk av at i hitman absolution så er faktisk cpu eller noe annet bittelitt flaskehals da gpu'ene aldri går over ~70%~. Får noen få plasser ~40~ fps.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...