Gå til innhold

Test: Samsung Ativ S (I8750)


Anbefalte innlegg

Du har rett i at Amobil er langt fra konsekvente i sine produkttester, men nå er det også ulike personer som står bak testene og da må man akseptere slike variasjoner (til en viss grad).At du ikke "tror en dritt på" at Lumia 920 kan av noen oppfattes som tung gir meg et inntrykk av at du er mer opptatt av at en produkttest skal gjennspeile det DU tror om produktet, ikke hva anmelder mener. For det er faktisk mange anmeldelser av Lumia 920 som nevner vekten..- Techradar- Wikipedia
Jeg tror ikke at de 30 grammene ekstra blir en dealbraker for noen som helst. Tror tvert imot. Tror det er med og "underbygger" kvalitets følelsen som Nokia prøver å "selge" sine kunder. Jeg tror faktisk Nokia kunnet laget denne telefonen mye lettere, men da ville nok "kvalitets følelsen" vært atskillig lavere.Grunnen til at noen nettsteder nå plutselig synes Lumia er for tung, er vel pga at Apple har laget en "fjærlett" IP5, som de har trykket til sitt bryst....

 

eeeehhh? det er nok ikke bare lille iphone 5 som er lettere en nokia lumia 920. mobiler som htc one x og samsung galaxy note 2 er mye større og bedre (etter min mening), men de veier fortsatt fra 40-50 gram mindre en Lumia 920. Når en liten mobil (i forhold til mange andre) veier så mye så kan det ta bort kvalitets følelsen. Jeg vet ikke om det bare er meg, men når jeg holder en liten ting og en tror ting som veier like mye så virker det som om den lille veier mest. ikke akkurat bra syns jeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fin mobil, beste WP8 mobilen men dessverre alt for stor. Hvorfor får store mobiler "Kan være for stor for noen" mens iPhone 5 (og andre mindre mobiler) får "liten skjerm" ?Hvorfor får ikke denne "stor skjerm" som minus eller iPhone5 osv "For liten for noen". Dere bør være konsekvent eller så blir disse testene alt for subjektive artikler. For noen personer er iPhone 5 sin skjerm et pluss andre ett minus, visa verca med store mobiler. Nå er jeg ikke ute etter å kapre tråden og gjøre den off-topic men vil bare ta det opp når jeg såg testen her.
Hei, når vi nevner at telefonen kan være i største laget for noen under minus, så betyr ikke det at dette er noe vi har gitt trekk for. Stor er positivt for noen og negativt for andre.Poenget med pluss- og minuslistene er å liste opp ting som kan være positivt eller negativt for noen - og som man bør være oppmerksom på. Mange leser ikke testene i sin helhet, og da er en slik sjekkliste nyttig. Under testingen av telefonene har vi et fast testoppsett vi går etter, med faste punkter vi skal gjennom slik at vi reduserer den subjektive delen av testen til et minimum. Og man kan altså ikke "regne med" plussene og minusene - de er bare ment som en oppsummering og kjøpshjelp.

 

Jeg er enig med dem som reagerer på at størrelsen er ført opp på minuslisten.

Dersom ikke pluss og minus skal danne grunnlag for bedømmingen, hva er det da som gjør det.

 

Anbefaling: Fjern skjermstørrelsen fra +/-, den bør vurderes på samme måte som farge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

eeeehhh? det er nok ikke bare lille iphone 5 som er lettere en nokia lumia 920. mobiler som htc one x og samsung galaxy note 2 er mye større og bedre (etter min mening), men de veier fortsatt fra 40-50 gram mindre en Lumia 920. Når en liten mobil (i forhold til mange andre) veier så mye så kan det ta bort kvalitets følelsen. Jeg vet ikke om det bare er meg, men når jeg holder en liten ting og en tror ting som veier like mye så virker det som om den lille veier mest. ikke akkurat bra syns jeg

 

Hmm... Note 2 er kanskje en bedre telefon, men det var ikke diskusjonen her. Men den veier altså hele, hold deg fast, 5 gram mindre.

Lenke til kommentar

eeeehhh? det er nok ikke bare lille iphone 5 som er lettere en nokia lumia 920. mobiler som htc one x og samsung galaxy note 2 er mye større og bedre (etter min mening), men de veier fortsatt fra 40-50 gram mindre en Lumia 920. Når en liten mobil (i forhold til mange andre) veier så mye så kan det ta bort kvalitets følelsen. Jeg vet ikke om det bare er meg, men når jeg holder en liten ting og en tror ting som veier like mye så virker det som om den lille veier mest. ikke akkurat bra syns jeg

 

Har du noen gang holdt i en Lumia 920? Den veier egentlig ikke så mye som mange tror.

 

En annen ting er at Lumia 920 ser ikke bare ut som en murstein, den tåler like mye som en også. Den tåler relativt mye, det skulle til at du kastet den mot en stein med skjermen først for å klare å knuse skjermen. Komponentene røyk først da, når den ble brukt som baseball...

Lenke til kommentar

@ Amobil

Kan dere bekrefte at Ativ S kommer med 1280x768 pixler oppløsning? De fleste oppgir oppløsningen som 1280x720. Jeg kan ikke finne dette på Samsung sine sider.

Jeg hadde nemlig tenkt å kjøpe denne mobilen helt til jeg hørte at den visst nok bare har 720 pixler i bredden.

Dette er for meg et stort problem siden i følge denne artikkelen WP8 ikke er beregnet for 720p oppløsning, noe som skal føre til en tykk svart stripe øverst på skjermen.

Saken er at for å kommer fra 480x800 (wp standard oppløsning) til 768x1280 skaleres grafikken opp med en faktor på 1.6. For en telefon med 720 piksler brukes en faktor på 1.5, hvilket bare gir 1200 piksler i høyden.

 

I praksis ender man dermed opp med en brukbar skjermoverflate på bare 4.5"

(Noe som er for lite for meg).

 

Jeg har derimot ikke prøvd telefonen, så kan dere beskrive for meg hvor ofte (under hvilke omstendigheter) denne svarte linjen dukker opp, hvis telefonen virkelig bare har 720p oppløsning.

 

Har dere ellers hørt noe om tilgjengelighet for telefonen? De siste ryktene sier en gang i januar.....

Lenke til kommentar

Les heller testen i sin helhet så ser man om mobilen er det man er ute etter. Å henge seg opp i minuser og terninger blir jo fullstendig absurd! En mobil kan godt få en firer, men er allikevel perfekt for DEG... Mobilen endrer ikke seg plutselig magisk til noe annet selv om det står listet opp noen subjektive plusser og minuser. Jeez bevare...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Les heller testen i sin helhet så ser man om mobilen er det man er ute etter. Å henge seg opp i minuser og terninger blir jo fullstendig absurd! En mobil kan godt få en firer, men er allikevel perfekt for DEG... Mobilen endrer ikke seg plutselig magisk til noe annet selv om det står listet opp noen subjektive plusser og minuser. Jeez bevare...

Nei selvfølgelig ikke. Men, rett skal være rett. Og når amobil måtte skrive vekten til lumia 920 som et minus, kunne de vel ikke tillate at Samsung slapp fra det uten et lite minus de også. For her er det "goodwill" og penger det dreier seg om, når tabloidene slår dette opp, og halvvåkne lesere, uten peiling leser "artikkelen". Eller hvordan forklarer du at lumia 920 ikke fikk minus for størrelse, men kun for vekt. Noe de ikke kunne forbigå i stillhet. Og ja, de fysiske målene er større på Lumia...

 

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Skjermstørrelse er viktig for mange, og synes det er helt greit å ta det med.

En stor skjerm er ikke nødvendigvis ideelt for en person med små hender, spesielt ikke om man ønsker å betjene telefonen med en hånd. Tilsvarende vil ikke en mobil med liten skjerm være ideelt for en person emd svære hender, da det kan bli knotete å treffe riktig på skjermen f.eks ved skriving av tekstmeldinger.

 

At skjermen kan være for stor for noen er et minus det kan være greit å nevnte, er derfor helt normalt synes jeg, og om man strekekr det til det ekstreme og lanserer en mobil med en skjerm på 50 tommer, så tipper jeg den også vil få et lite minus på grunn av at skjermen er for stor for noen.

 

Generelt så bør man jo dra i butikken og få et inntrykk av hvilke skjermstørrelser som er riktig for en selv.

 

Jeg synes også det er rart at det oppgis maxgrenser på minnekortkapasitet, når det funker med større kapasitet enn maxgrensen. Her burde det jo vært undersøkt mer. Hva skjer når man har mer enn 32 GB med bilder, film og musikk på en mobil som offisielt ikke støtter mer en 32 GB kort, men som man bruker et 64 GB kort i. Selv om kortet gjenkjennes og kan formateres, så kan det jo være andre sider som gjør at det blir problemer med større kort.

 

Manglende hdmi utgang er for meg et stort minus. JEG synes det er greit å f.eks ha en powerpoint presentasjon eller filmklipp i loop som sendes innn på en prosjektor. ELLER, at man fyller opp 64 GB med piratebayfilmer før man skal på hyttetur, og ser film på hytte tven. ANTAR at det er tenkt at man skal bruke trådløse løsninger, men langtfra alt støtter dette.

 

Det var også nevnt buet glass langs kantene. Leser det som at glasset er slipt tynnere og avrundet langs kantene, og leser det som et svakere område. Kan det tenkes at glasset lettere knekker langs kantene om telefonen mistes i bakken med denne løsningen?

 

Manglende trådløs lading er egentlig ingen sak, men det ble jo skrytt voldsomt av det når S3 kom, men fortsatt så venter vel eierne på den muligheten. Det BURDE jo vært teknisk mulig å bruke samme trådløse lader på flere mobiler, men om det utelukkende blir S3 som får slikt utstyr en gang i løpet av de neste 10-20 årene, så er det enda mindre intr. Kulheten er også borte nå som nokia har tilbudt det så lenge og man ikke kan skryte av å ha den eneste mobilen med slik løsning.

 

Tregheten på Xbox surface er vel også noe man burde undersøkt. Nettet bør jo være raskt nok til at ting skal gå raskere, og ser egentlig ikke hvorfor det går så tregt som det gjør. Man burde jo også laget en wii u lignende løsning, enten ved å sette mobilen i en håndkontroller eller ved å bruke mobilen direkte. Tidligere er det også foreslått å ha mulighetene til å vise modern ui på mobilen og få et clean skrivebord, men heller ikke slike løsninger er på plass.

 

Håper det kommer en stor oppdatering snart som retter opp svakhetene, bl.a gir en bedre musikkspiller og turn by turn osv. samt får økt flyt på surface.

 

Ut over det så savner jeg benchmarks på testene. Det gir en indikasjon på ytelsen, men vet ikke om det er noe slikt til wp8 ennå.

 

En annen viktig sak for mange er hvor godt pcprogrammet fungerer, hvor enkelt det er å oppdatere telefonen (OTA?) og om telefonene er så ensartede at de får oppdateringen samtidig uavhengig av merke og modell eller om dette blir android påny med årevis fra første mobil får ny versjon til det tilbys siste mobil. Erfaringsmessig vil jo hvor raskt man får oppdateringene være viktig for mange.

 

Så har man jo slik som meg som velger mobil etter SAR verdiene. Dette bør det jo også informeres om. WP mobiler har generelt hatt høye verdier på dette.

 

Kunne også tenkt meg at dere testet overføringshastighet, både på mange små og færre store filer. Hvor lang tid tar det å overføre 64 GB med MP3 filer, eller 64 GB med film?

 

WP telefoner med minnekort, betyr det at apper kan legges på minnekortet og har telefonene oversikt over dataforbruk slik android har?

 

Hvor "lett" er det å slå av lyden, slå av og på wifi, slå av og på bluetooth og lignende praktiske ting. Det at den oppgis å støtte ulike epostløsninger, er det testet ut i praksis (også om man vil slette kontoer og lage nye).

 

Talekvalitet, kan man lage et oppsett hvor en mobil festes med en fast avstand til en mikrofon og så tar man opp talekvalitet og lydkvalitet under samtaler (en samtale eller sang fra ett opptak for å gi like forhold).

Mikrofon: Opptak-->mikrofon mobil 1-->mobil 2-->mikrofon (som tar opp lyden fra mobil 2).

Høyttaler: Spill av en sang og faste frekvenser mot en mikrofon montert på faste avstander.

 

Kamera, her har jo akam gode testerutiner med å ta bilde av standard plansjer på fast avstand i ulike lysforhold og deretter sjekke bildekvaliteten (inkludert kromatisk abberasjon og tønneeffekt).

 

Dekning og signalkvalitet. Her bør det jo være mulig å ta en runde i områder med dårlig dekning, og se hvor kraftig signal man har om ikke annet så i antall streker. Antar det også er apper som kan vise i prosent.

 

Støykansellering...hvor godt hører den man ringer til om man står i støyende omgivelser?

 

Finnes det bilmonteringsløsninger for å bruke den lovlig under kjøring eller som gps?

 

Kan man plugge en harddisk til den og få tilgang til filer og filmer?

 

Office formater, er det testet f.eks doc og docx, lage tabeller på mobilen som redigeres og sendes til pc, og lage tabeller som redigeres og sendes til mobilen. har dårlig erfaring med docx og tabeller om det ikke er office, men vet ikke hvor godt det fungerer på mobilen.

 

Er det negativt at microsoft bannlyser 18 års spill fra app butikken, og at det også sannsynligvis gjelder mobiler? Hva med sikkerheten. Fjernsletting, sporing osv.

 

Mye man kunne testet....

Lenke til kommentar

Ok test, men jeg reagerer på at amobil mener at Ativ S har eksponert mer "riktig" på bildet av stortinget. Ja, Lumia 920 er mer undereksponert, men det er jo fordi himmelen (som faktisk er 1/3 av motivet) også har en farge. Nå er jeg kun hobbyfotograf, men synes Lumia 920 sitt bildet er mye bedre og riktig eksponert enn det til Ativ S.

Lenke til kommentar

Man kan vel ikke kalle oppdateringsfunksjonen i epostleseren for "push" når telefonen selv må koble seg opp til nettet og "se" etter ny epost? Ser at mange mobilprodusenter og journalister som tester telefonene kaller dette for push. Tanken bak push er at epostserveren sender nye meldinger til epostleseren (i dette tilfellet mobilen). Det som mange kaller for push epost er i grunnen pull epost, altså at epostleseren selv spør etter nye meldinger fra serveren. En klar fordel med push er at (i tilfellet med iPhone og BlackBerry) mobilenheten ikke bruker datatrafikk for å motta slike oppdateringer fordi enheten er koblet opp til telefonselskapets egne servere.

 

Tar gjerne imot rettelser hvis noe av dette er feil.

Lenke til kommentar

Wow ... sjukt spennende at Microsoft har klart å komme såpass tilbake - det var uventet, for å si det mildt. Nå er valget enda vanskeligere - har hundrevis av apper i Googles butikk, men etter å ha blitt voldtatt av Google Drive et par ganger (tap av filer, dobbelopplastinger osv osv) så har jeg lyst å prøve Win8 med Skydrive, som jeg synes virker langt mer stabilt til nå.

 

Men er avhengig av f.eks en fungerende Spotify og Netflix før jeg kan gå 100% til Microsoft....

 

Utrolig spennende! Hard konkurranse betyr bra priser og produkter for oss konsumenter :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@ AmobilKan dere bekrefte at Ativ S kommer med 1280x768 pixler oppløsning? De fleste oppgir oppløsningen som 1280x720. Jeg kan ikke finne dette på Samsung sine sider.Jeg hadde nemlig tenkt å kjøpe denne mobilen helt til jeg hørte at den visst nok bare har 720 pixler i bredden.Dette er for meg et stort problem siden i følge denne artikkelen WP8 ikke er beregnet for 720p oppløsning, noe som skal føre til en tykk svart stripe øverst på skjermen.Saken er at for å kommer fra 480x800 (wp standard oppløsning) til 768x1280 skaleres grafikken opp med en faktor på 1.6. For en telefon med 720 piksler brukes en faktor på 1.5, hvilket bare gir 1200 piksler i høyden.I praksis ender man dermed opp med en brukbar skjermoverflate på bare 4.5"(Noe som er for lite for meg).Jeg har derimot ikke prøvd telefonen, så kan dere beskrive for meg hvor ofte (under hvilke omstendigheter) denne svarte linjen dukker opp, hvis telefonen virkelig bare har 720p oppløsning.Har dere ellers hørt noe om tilgjengelighet for telefonen? De siste ryktene sier en gang i januar.....

 

Hei, du har rett: her har det sneket seg inn en feil i faktaboksen. Det skal være 1280 x 720. Har ikke tenkt så mye over svart stripe før du sa det - så noe kjempeproblem er det ikke. Alle de appene som følger med telefonen fyller hele skjermen, og det gjelder også mange av de appene jeg lastet ned i testperioden - som Facebook. Men ser nå at noen apper, som Wimp og Netflix ikke går helt i toppen av skjermen, dermed blir det en liten svart stripe øverst.

 

Vil tro at flere og flere apper vil komme med oppdateringer som fikser dette. Det blir som på iPhone 5 som kom med høyere skjerm, som også ga svart stripe oppe og nede. Det tok ikke lang tid før apper ble oppdatert slik at de fylte hele skjermen.

 

Har ikke fått noe mer om tilgjengelighet, men det blir nok rett over nyttår.

 

 

Lenke til kommentar

"For det er faktisk mange anmeldelser av Lumia 920 som nevner vekten"

 

Har brukt sgs3 og sgs2 før den, samt lumia800 og n9.

 

Sitter med en Lumia 920 her nå, og den er absolutt ikke noe du trenger trillebår for å frakte rundt. Den har ikke et så sterkt gravitasjonsfelt at folk går i deg på gaten ut av det blå.

 

Basically er ikke telefonen så tung. Det er litt overhypet det der, har lest det samme som deg i tester, men veldig mange tester har også sagt at det er overhypet tullprat som ikke er spesielt praktisk relevant i det hele tatt.

 

Tar deg 20 minutter så legger du ikke merke til det engang.

 

edit: snodig at denne vurderes som bedre enn 920 når den eneste fordelen over 920 er støtte for minnekort, og ulempene er mangel på trådløs lagring, 4g, nokia music og nokia drive, slik jeg forstod det. Men det er vel smak og behag :) .

Endret av Slai
Lenke til kommentar

"For det er faktisk mange anmeldelser av Lumia 920 som nevner vekten"Har brukt sgs3 og sgs2 før den, samt lumia800 og n9.Sitter med en Lumia 920 her nå, og den er absolutt ikke noe du trenger trillebår for å frakte rundt. Den har ikke et så sterkt gravitasjonsfelt at folk går i deg på gaten ut av det blå.Basically er ikke telefonen så tung. Det er litt overhypet det der, har lest det samme som deg i tester, men veldig mange tester har også sagt at det er overhypet tullprat som ikke er spesielt praktisk relevant i det hele tatt.Tar deg 20 minutter så legger du ikke merke til det engang.edit: snodig at denne vurderes som bedre enn 920 når den eneste fordelen over 920 er støtte for minnekort, og ulempene er mangel på trådløs lagring, 4g, nokia music og nokia drive, slik jeg forstod det. Men det er vel smak og behag :) .

 

Den vurderes ikke som bedre - men ganske på linje, kanskje med 920 et lite hakk foran etter en totalvurdering. Fra konklusjonen:

 

"Alt i alt er Samsung Ativ S det kanskje beste Windows Phone 8-kjøpet nå, hvis du vil ha en toppmodell som gir deg mest mulig for pengene." (mye for pengene, med andre ord). Og videre i konklusjonen: " Lumia 920 er en del tyngre, men totalt sett vurderer vi den som et lite hakk foran Samsung Ativ S ? selv om marginene er små."

 

Så ser vi bort fra pris, vurderer vi 920 som hakket foran Ativ S - selv om det er veldig jevnt mellom de to. Men det er viktig å lese hele testen og se på hva som er viktig for deg - for noen er trådløs lading viktig, for andre er minnekort viktigere, osv.

Lenke til kommentar

Ja det er mulig.. Poenget er at telefonen er såpass stor at en del vil få problemer med å betjene den komfortabelt med en hånd. Da er dette et punkt som er verdt å nevne. Selv om det står nevnt betyr ikke dette at det er snakk om en kritisk feil ved telefonen.

 

Tulling...

Når det står under "minus" så fremstår det som en kritisk feil ved telefonen, størrelse bør ikke ha noe å si i tester så lenge det er snakk om telefoner i 3.8" til 5". Det verste er uansett at denne får minus for det, mens S3 ikke får det. Greit nok at det er to forskjellige testere, men det må kunne være mulig å ha en mal for slike enkle ting.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lumiaen min er snodig på strøm. I dag har den brukt sykt mye strøm, helt teit mye.

 

Normalt sett holder den godt over en dag med ganske aktiv bruk.

 

Mulig det er en app som lager kvalm.

 

Forresten er det vel sjelden man er en plass uten å skru av mobildata og sette mobilen i strømsparingsmodus, dersom man ikke har en Laptop eller en TV man kan lade fra?

Endret av Slai
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...