Gå til innhold

Bergen eller Trondheim - Hva ville du valgt?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har i de siste par ukene blitt voldsomt usikker på hvor jeg skal til neste år. Til tross for at jeg har reservert studieplass ved Energi og Miljø på NTNU, begynner jeg å lure på å reise til Bergen. Er for øyeblikket på Vakt og Sikring i militæret og bruker mye tid på å vurdere situasjonen, uten betydelig fremgang da alle tips jeg får er "Kom til Bergen, her er alle!".

 

Saken er at praktisk talt alle kompiser/venninner skal til Bergen neste år eller studerer der allerede. Kjenner ikke til noen som skal til Trondheim, og trives ikke med tanken på å flytte opp dit alene. Har en del spørsmål i forbindelse med studievalg.

 

Fordeler med å velge Trondheim og NTNU vil være at universitetet er kjent for siv.ing. studiene sine mtp. kvalitet og en sliter sannsynligvis ikke med å finne jobb etter endt studie. Studiemiljøet har jeg hørt skal være bra.Bekymringsmomentet er her at jeg ikke finner noen å bo med, og blir værende mye alene da jeg ikke er den mest utadvendte typen. Lurer derfor på hvordan ordningene er for å søke om å bo i kollektiv/ leie leilighet med fremmede. Noen som kan svare på det? I tillegg er det langt hjem, 8+ timer med buss, og hjemreiser blir sannsynligvis bare ved semesterslutt eller lengre friperioder.

 

Bergen derimot er det mulighet for hyppige hjemreiser (3 timer med båt), samt mye venner og familie å potensielt flytte inn med eller henge med på fritiden. Studiemiljøet har jeg derimot hørt ikke er fullt så godt som Trondheim, i tillegg til at ingeniørstudiene ikke holder fullt like høy standard som på NTNU. I tillegg finner jeg få studier med høyt snitt som jeg interesserer meg for. Å søke meg inn på en linje med lavt snitt når jeg har jobbet utrolig hardt for karakterene på videregående, føles ut som utrolig bortkastet arbeid, og føler derfor at det er mange studier jeg ikke burde velge. Overbevis meg gjerne om at denne tankegangen er idiotisk.

 

Føler egentlig at NTNU vil vært det rette valget, men Bergen er det sikre valget... Noen som har noen tips å komme med, evt. har vært i lignende situasjon tidligere? Er helt fersk i forhold til å være student, så har ikke helt forståelse for hva jeg burde prioritere...

 

 

Tusen takk for alle innspill. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde du mange venner med når du reiste til millitæret? Dere er vel blitt en godt sammensveiset gjeng der? Jeg tror at du vil få nye venner uansett hvor du drar. Bare tenk at svært mange er i samme situasjon som deg :) Nå skal jeg i militæret neste år, så vet mindre enn deg om studentlivet, men tenkte det var bedre med et svar fra meg enn om ingen hadde svart :)

 

Sikkert er det i alle fall at det vil være mange med like interesser som deg uansett hvilket universitet du velger ;)

 

Hadde jeg hatt ditt snitt tror jeg at jeg ville prøvd å vri tankegangen mer i mot at snitt ikke er en hindring, Du kommer inn på det du vil, så hva vil du? :D

 

Jeg tror du kommer til å få det supert uansett hvilket universitet du velger ^^

Lenke til kommentar

Velg i første rekke utdannelsen din, og ikke bosted. Det er helt problemfritt å finne seg et sted å bo selv om du ikke kjenner noen i Trondheim. Studentsamskipnaden leier sikkert ut rom der som i andre byer, eller så kan du for eksempel se hybel.no. Du må sannsynligvis belage deg på å bo med folk du ikke kjenner fra før av, men det ordner seg så lenge du og bofellene dine er normale mennesker uten veldig ekstreme meninger om oppvask og døgnrytme. Du vil antakelig få mange nye bekjentskaper uansett hvilken by du velger. Det kan være oppfriskende med en ny start i en by der du ikke kjenner noen andre.

 

Ikke bry deg for mye om hvor langt hjemmefra du studerer. Hvis du konsentrerer deg om å gjøre det godt på studiet ditt, vil du antakelig ikke få mange anledninger (eller god råd) til å reise hjem uansett. Det vil garantert være masse arrangementer for studenter i helgene også, når du ikke er opptatt med å lese. Og hvis du først har noen dager fri, er ikke fem timers forskjell all verden. Jeg vet ikke hvor du kommer fra, men det kan hende at det koster omtrent det samme å fly hjem. Dessuten, før eller siden må du løsrive deg fra foreldrene dine, vennene dine og hjemstedet ditt hvis du skal komme noen vei. Da er det like greit å gjøre det først som sist, istedenfor tida da du er ferdig utdannet og kanskje ikke får noen attraktiv jobb i nærheten av det kjente og kjære.

 

Jeg var i en liknende situasjon i fjor. Jeg visste at jeg ville studere økonomi, men jeg var ikke sikker på hvor. Jeg hadde akkurat som deg jobbet hardt med skolen og hadde gode forutsetninger for å komme inn på det studiet jeg ønsket. Jeg kommer fra Indre Østfold. Jeg kunne for eksempel gått på UMB i Ås hvis jeg ville bo hjemme eller bo i nærheten. Ellers vurderte jeg å søke på HiST, for jeg har familie i Trondheim, og jeg visste at et par venner ville flytte dit. Jeg vurderte også å søke på NHH i Bergen, for den skolen er tross alt anerkjent (av mange) som den beste økonomiskolen i Norge. Noen av vennene mine skulle søke på UiB, men ingen andre jeg kjente skulle gå på NHH. Jeg falt på det sistnevnte alternativet. Grunnen til det er at jeg vil ha den best mulige utdannelsen, for det er det som er det viktigste for meg, selv om det betyr at jeg må gjøre meg uavhengig av venner og familie. Jeg flyttet inn på hybel for fire måneder siden. Her deler jeg kjøkken med seks andre personer jeg ikke kjente før. Jeg trives godt og angrer ikke på valget mitt. Jeg har ikke fått besøk, men jeg har besøkt familien min hjemme to ganger. Den første gangen tok jeg fly. Den andre gangen tok jeg tog, noe som tar 9 timer, men det går hvis man har is i magen.

 

Tenk på hva konsekvensene av de ulike valgmulighetene kan bli. Om fem-seks år når du er ferdig med utdannelsen din kan du risikere å sitte igjen med mange nye kontakter, men angre på at du ikke traff familien din og de gamle vennene dine oftere under studiene hvis du velger Trondheim. Hvis du velger Bergen, derimot, er risikoen at du stort sett har hatt de samme vennene under studiene og har fått noen nye venner, men kanskje ikke så mange du kunne fått. Når du sitter igjen med følelsen av at studiet egentlig ikke krevde så mye av deg, angrer du kanskje også på at du ikke godtok tilbudet om en bedre utdannelse som kunne gitt deg flere muligheter senere i livet.

 

Du må bestemme hva som er det viktigste for deg, en god utdannelse eller å være nær røttene dine. Venner vil komme og gå hele livet, men en god utdannelse vil du alltid ha bruk for og vil alltid holde mulighetene åpne. Etter studiene kan det hende at du vil flytte hjem igjen. Det kan være lettere å få jobb i nærheten av hjemstedet ditt med en bedre utdannelse. Da kan du bo på samme sted og besøke familien din og vennene dine ofte, mens med en dårligere utdannelse risikerer du i verste fall å bli sittende fast tre timer hjemmefra resten av livet.

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke tenk på venner, ta det som er best for deg. Jeg er snart ferdig med ingeniørutdanning ved HiB med en god erfaring og det virker som det er lett å få seg jobb.

 

MEN. Mitt tips er å søke seg rett inn på en siv.ing-utdanning og innstille seg på en master fra starten av. tar du en bachelor som ingeniør, så er det stor sjanse for at du sitter med jobbtilbud et halvt år før du er ferdig med utdannelsen, og da frister ikke masteren lengre. Og i tillegg så er det vanskeligere å komme seg inn i masterstudier fra en bachelor enn rett fra VGS.

 

Jeg syns du burde ta en siv.ing utdanning på NTNU. Angående venner, så får du massevis av venner når du er student, så lenge du er oppegåen og prøver å være sosial. Kjipt med folk som har alle vennene sine her mens de studerer og ender opp med å ikke ha så mange nye venner etter endt utdannelse. Så mao, ikke tenk på det. Tenk først og fremst på utdannelsen din. Å ha en siv.ing-utdanning fra NTNU er noe av det smarteste du kan gjøre nå til dags, siden oljemarkedet skriker etter kompetanse og det kommer til å øke de neste årene :)

Lenke til kommentar

En annen ting som er verd å nevne, er at venner heller ikke er statiske. Selv om de fleste av de etablerte vennene dine studerer i Bergen nå, er det ikke sikkert at de gjør det om ett eller to år. Det er ikke uvanlig å droppe ut av et studie, enten fordi man ønsker en annen utdannelse eller fordi man vil jobbe. Da er det heller ikke uvanlig å flytte hjem igjen eller til en annen stor by. Det året du har vært i Forsvaret, har de gamle vennene dine garantert blitt kjent med nye folk og engasjerer seg kanskje i studentforeningen, og har kanskje ikke like mye tid til deg som før. Selv om du flytter til Bergen, kan du ende opp med å bli nødt til å finne nye venner uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...