Gå til innhold

Hjelp til å kjøpe 2 stk, SSD disker til raid 0.


jollis

Anbefalte innlegg

Her er 11.7

 

Jeg ville bare ha beholdt 11.0 som du har.

Det har vært en del ytelses issues med de nyeste versjonene.

 

Eneste jeg har å sette fingeren på med den nye testen er vel sekvensiell write.

 

Har du kjørt lenge med OS'et på SSD'en ?

 

Ja, sekvensiell write er heller ikke bra...

Nei, ca 2 uker siden jeg satte opp diskene i RAID med OSèt på dem. Kjøpte første disken ca oktober 2012 og den andre for ca 2 uker siden... :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La maskinen stå avlogget (på) i løpet av natten, og ta ny test i morgen. Se om trim/GC har gjort sin del av avtalen :)

 

Min pc pleier normalt å stå på 24 timer i døgnet... alltid logget på. Er litt avhengig av det... :hmm:

Men kjører Intel SSD Toolbox en gang om dagen. Så da skulle jo TRIM være ok...

:innocent:

Lenke til kommentar

 

 

Nyeste jeg kan finne hos Intel er:

Version:

11.2.0.1006

 

Må vel bruke IRST for å ha TRIM støtte for RAID 0?

 

:innocent:

For trim og raid-0 må du ha bios med rette orom og rst 11.2 eller høyere. Gigabyte og asus har betabioser som dette er integrert. " Ourasi " kan også fikse dette. Han er ekspert på dette :)

Med riktig orom funker r-0 trim på p67 og p55 også. Og x79

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Eh...nei. trykk på reset knappen mens du bare gjør f.eks eit virussøk. Det vil nesten garantert dukke opp feilmelding, om du ikkje brukar Windows 8 då som har silent chkdsk.

Oppdateringer på filsystemet sitt metadata område er spesielt kritisk ved bruk av writeback cache løysningar.

Lenke til kommentar

Apropos, jeg har tidligere testkjørt software-raid 5 med 3 stk brukte WD black. Det skjedde ganske fort at ene disken fikk timeout, og de 2 andre fikk maskinen til å låse seg et par sekunder etter. Etter en del omstart med total rebuild osv, så fikk jeg timeout på 2 av diskene innen kort periode, og maskinen låste seg på nytt. Etter dette fikk jeg ikke bootet opp, og 1 av diskene stod som RAID, mens de 2 andre var ledige.

 

Det skal sies at disse diskene var brukte, men jeg har kjørt samme disker på en Areca-1212 med BBU i 6 mnd som lagringsdisker, og her fungerte de ok. En av grunnene til at jeg aldri kommer til å velge software-raid.

Lenke til kommentar

Problemet ligger ikkje i software raid, men i dårlege diskar/cache som lyger tilbake at ting har blitt skreve til disk. Og det er der BBU gjer så stor forskjell fordi dataoperasjonane er atomiske sånn at dataen på disk held seg konsistent.

Brukar ein write through cache på SSD, så er det bare firmwaren til SSD'en som kan lage problemar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...