Gå til innhold

Tres eller forkurs?


TomTucker

Anbefalte innlegg

Hei. Går første halvår av øk.adm nå på Bi Oslo, men har etter en god tankegang kommet frem til at det ikke er noe for meg. Derfor har jeg valgt å bli ferdig med året (nå i mai) å gjøre det jeg alltid har ønsket, ingeniør i byggfag.

 

Kjæresten er fra gjøvik, å skolen er i gjøvik, å slikt vil også DET passe, men jeg har noen spørsmål som dere kanskje kan hjelpe til på.

 

Jeg mangler realfag, altså R1+R2+Fys1.

 

HIG har jo TRES ordningen, å de har forkurs.

 

Mtp. at jeg er i studier nå, så er det vanskelig for meg å ta forkurs over 6mnd. Jeg ønsker heller ikke å ta 3 fag over 12mnd. Det er sløseri med tid, noe som jeg ikke har, da jeg begynner å bli gammel. (22år-23 i april 2013.).

 

Jeg tenker da over TRES. Jeg har hørt at TRES er noe helt sinnsykt vanskelig, å at det krever max av deg som person. 40timer i uken, å fult fokus.

Jeg er regelrett usikker på om jeg klarer det, da jeg ikke har fulgt så godt med i mattetimen tidligere, å mangler grunnmuren i mattematikk.

 

 

Hva ville dere gjort i mitt tilfelle? Hoppe i det, å stå på, å ta TRES ordningen, eller ta økonomifagene som jeg har januar-mai nå + R1+R2+Fys1 over 6mnd?

 

Eller bare drite i det, å henge meg i en låve?

Endret av TomTucker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tok R1 og R2 i sommer ved Hials, "helt sinnsykt vanskelig" er det ikke, men kan ikke anbefale det til de som ikke liker matte. Livet blir satt litt på vent i løpet av de 10 ukene med matte, for det er intensivt! Med stå-på vilje går det helt fint. Hos oss besto de aller fleste R2. :)

Har tatt fysikk 1 ved siden av i løpet av dette semesteret. Eksamen er om to uker, og det har stort sett vært et ganske lett fag.

 

Nå gikk jeg Y-veien, men det er ikke store forskjellene og angrer ikke et sekund på at jeg fullførte matte-helvette. :p

Ut i fra det du skriver virker det som du er mer enn motivert nok til å fullføre noe sånnt. Det er uten tvil mer givende enn å dingle i en låve i allefall.

Lenke til kommentar

Gå forkurs hvis du først skal inn på Høyskole/Uni.

Det kreves fullt fokus av deg som student selv om du går den vanlige veien, så hvis man skal ha fag på toppen av dette så blir det fort mye jobb.

Y-veien ble innført som en krampetrekning for endel år siden for å dekke opp elektrofagene på høyskolene. Siden de fleste gikk Teknisk fagskole.

 

Gjøvik har vel også Teknisk fagskole, som du bør sjekke ut.

 

Vel og merke så krever Teknisk fagskole enten fagbrev eller realkompetanse, men all erfaring er erfaring, så er fullt mulig å søke seg inn hvis man har ett eller annet..

Lenke til kommentar

Jeg går nå TRES ved UiA, og kan absolutt anbefale dette du er villig til å jobbe med fagene. Her på UiA hadde vi R1 på sommeren, R2 parallelt med 1. semester, også skal vi ha Fysikk 1 parallelt med 2. semster. Jeg var spent på hvor mye arbeid det kom til å bli før jeg begynte, men det er virkelig ikke så gærent. Kan nok bli vanskelig dersom du ser for deg å komme klokken 11, jobbe et par timer, før du tar tidlig kvelden klokken 14. Men legger man inn fulle dager går det veldig greit ;)

Lenke til kommentar

Fysikk 1 skal dere ha i 2.semester, men det kommer neppe parallelt med Ingeniørfysikken hvis det var det du tenkte på.

 

Vi fikk nemlig Fysikk (002 oppgradering) etter ingeniørfysikken (116) var ferdig.

 

Ikke at de har noen særlig sammenheng heller.

 

Skal man satse på fagene så er det absolutt best å ta forkurs, etterfulgt av fullt fokus når du da går videre 1.året.

Ta gjerne å spør folk på det universitetet du vil inn på, hva de synes om TRES.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg går første året byggingeniør nå og bor sammen med en som kom inn ved hjelp av TRES. De måtte ofre et par sommeruker, men han sier det går helt fint å henge med på fagene. Den eneste "kneika" er at de etter jul vil få både matte 1 og matte 2 på ett semester og det kan jeg levende se for meg blir endel jobb.

 

aha. For min del, så er det bare TRES som er noe for meg (grunnet dame,nåværnde skole, bosted ol)

Jeg har "matematikk for økonomer" på høyskolenivå nå, å for å være ærlig, så er det helt OK, læremessig. Jeg har 5høyskolefag til året, å tenkte å ta fysikk 1 i tillegg, bare for å gjøre meg klar til sommeren.

 

Jeg må ha progresjon hele veien. Skippertak på høyskole nivå, å ting du sliter med fungerer veldig dårlig, merker jeg.

 

 

Da søker jeg på Tress enten i Fredrikstad eller Gjøvik.

Lenke til kommentar

Ville heller valgt forkurs.. Om du er en skikkelig arbeidshest, og takler stress jevlig bra.. kjør på med TRES.

 

 

Det du bør vite er:

Du må du ha en god studieteknikk. Du må kjenne grensene dine når du jobber med mattefag, Skippertak fungerer svært dårlig. Her må man jobbe jevnt og trutt for å få god telling fremover.

 

Ellers har du realfagskurset som UiA tilbyr: http://www.uia.no/no.../realfagskurset

Hvor søknadsfristen er gått ut.

 

Og Universitetet i Stavanger og Rogaland Kurs og Kompetansesenter i samarbeid har 1-årig forkurs

http://rkk.no/KURS/Forkurs_ingenioer

 

Sistnevnte, kan jeg anbefale. Her kan du ta det via nett.

 

Tar du forkurset over lengre tid, er det mye lettere for å få en bredere forståelse for fagene. Da tenker jeg hovedsaklig på matte og fysikk.

 

Ikke heng deg opp i at du sløser med tid. De fleste av oss på ingeniørutdanning er langt eldre enn deg.

 

Dette er strengt talt det jeg mener.

Endret av hjsse
Lenke til kommentar

Det er sløseri med tid, noe som jeg ikke har, da jeg begynner å bli gammel. (22år-23 i april 2013.).

Som overnevnte sier, du skal ikke være redd for å sløse bort tiden, å du sier at du begynner å bli gammel... jeg måtte le litt da jeg så den setningen.

 

Er 29 år selv å skal begynne på forkurset til høsten 2013, så nei du er ikke gammel mannen enda. Hiv deg på forkurset du.

Lenke til kommentar

Som overnevnte sier, du skal ikke være redd for å sløse bort tiden, å du sier at du begynner å bli gammel... jeg måtte le litt da jeg så den setningen.

 

Er 29 år selv å skal begynne på forkurset til høsten 2013, så nei du er ikke gammel mannen enda. Hiv deg på forkurset du.

 

Hei Jann.

 

Er i eksakt samme situasjon selv. Er 29 og begynner på fullt forkurs neste år.

Jeg slutter en godt betalt jobb for å begynne et 4 årig studieløp. Det er mange grunner til at jeg gjør dette, den mest tungtveiende er nok at jeg ønsker meg flere valgmuligheter mtp jobb samt at jeg ønsker å utvikle meg akademisk.

 

Edit: Hvor begynner du på skole?

Endret av snamsnung
Lenke til kommentar

Hei Jann.

 

Er i eksakt samme situasjon selv. Er 29 og begynner på fullt forkurs neste år.

Jeg slutter en godt betalt jobb for å begynne et 4 årig studieløp. Det er mange grunner til at jeg gjør dette, den mest tungtveiende er nok at jeg ønsker meg flere valgmuligheter mtp jobb samt at jeg ønsker å utvikle meg akademisk.

 

Edit: Hvor begynner du på skole?

Hei,

 

Det hørtes ut som en flott plan ja. Det samme her egentlig. Hadde plan om å begynne i noen år, men planen var å begynne nå. Jobbet siden 2004(lærling 2 år) Så fast etter den tid, så er noen år.

 

Har siden lærlinge tiden hatt lyst til å bli ingeniør så det er den veien jeg blir å gå endelig! + noen andre grunner.

 

Skolen blir forkurset ved HIST(høgskolen i sør-trøndelag), mest sannsynelighvis. Begynner på R1 nå for å være litt forberedt.

 

Du skal gå henn?

Endret av Jann.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Så bra det er flere enn meg her! Hva skal der ha i fordypning? Jeg skal ha industrielt design.

 

Ønsker konstruksjon av MC og etterhvert kanskje videreutvikle hydrogenfusjonmotor, som de hadde i Fredrikstad i Shell-Open. Det hadde vært J morro ihvertfall!

 

Jeg skal banke på med R1 dette semestret, kanskje starte litt pent på Fysikken. Jeg flytter til Gjøvik i Mai, tar med meg frua, slutter i jobbene mine også, så dette skal jeg, å må klare.

 

At dere avslutter godt betalt jobb og slikt syns jeg er tøft gjort. Mange har store økonomiske forpliktelser til både skole og jobb og familie, så det er tøft, men veldig bra!

 

Hvordan er matteforståelsen hos folk? Er det slik at dere elsker matte, eller er det slik at det går?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...