Gå til innhold

Reiseforsikring for SLR ved verdensreise


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Jeg, min samboer og mitt speilreflekskamera skal ut å reise i juleferien. Vi skal til Egypt i litt over 2 uker. Jeg kikker nå på reiseforsikringer, ettersom jeg er urolig for å bli frastjålet mitt speilreflekskamera. Vi var alle i Thailand for 2 år siden, men dette er et mye mindre agressivt folkeslag og jeg var derfor mindre urolig der nede. Har dere noen tips angående dette?

 

Et annet problem jeg har er at noen av mine objektiver, ett Canon16-35mm F2.8 og ett Canon 70-200 F4 IS er kjøpt brukt over foto.no og jeg har derfor ingen kvittering på noen av disse. Har dere noen tips vedrørende dette problemet? hva burde jeg gjøre visst disse blir frastjålet? dekker reiseforsikringen disse uten videre eller må noe gjøres?

 

Setter stor pris på alle typer tilbakemeldinger!

 

På forhånd takk!

 

Mvh, Julian.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må få dokumenter hva du har av utstyr, jeg har brukt tolldirektoratet sitt skjema RD-0013B til dette, utfyll det og reis innom ditt nærmeste tollkontor for verifisering.

 

Du burde sjekke hvor mye reiseforsikringen din dekker, oftest er det 10.000.- samt kanskje en egenandel.

Ved og betale turen med kredittkort kan du få forsikring også, men husker ikke helt hvordan det var igjen.

Hør med ditt forsikringsselskapet om de kan tilby en bedre forsikring.

Lenke til kommentar

De fleste forsikringer har reiseforsikring innkludert,så sjekk ut det før du tegnenr dobbelt opp.Ved tyveri skal forsikringen din dekke dette,unntatt om du feks legger kamera i bilen synlig.Jeg bruker Frende,og ved å betale 200kr i året er jeg også forsikret om jeg skulle være uheldig å miste kamera i bakken.

Ang dine objektiver....noter serinr og lever til forsikringsselskapet..ja ta med alt utstyr..det gjør jeg.

Lenke til kommentar

Glemte å nevne at jeg ikke drar med et reiseselskap, men på egen hånd. Så alt er ordnet selv, fly og hotell så har ingen reiseforsikring på dette grunnlaget.

 

Takk, skal sjekke opp den linken og fylle ut dette - eventuelt levere inn serienummer til forsikringsselskapet.

 

Hvor mye betaler du for reiseforsikringen din ved Frende? har dere noen andre reiseforsikringsselskaper dere kan anbefale? Noen som kanskje er mer rettet mot ungdom ettersom jeg er under 35 år, noe som jeg har sett er grensen (mulig dette forandrer seg fra selskap til selskap)

Lenke til kommentar

Jeg bruker Europeiske + at reisen betales med kredittkort. Tror Europeiske dekker inntil 25000 dersom jeg skulle bli robbet, og kredittkortet dekker også litt, men usikker på hvor mye. Uansett burde dette holde til å dekke det meste dersom jeg mot formodning skulle bli robbet for absolutt alt.

 

Men faren for å bli robbet for alt er ganske liten. I verste fall ryker kamera med påmontert objektiv når man er ute, og dette vil forsikringen (i hvert fall hvis man har normal reiseforsikring + kredittkortforsikring) stort sett dekke.

 

Bare sørg for at utstyret normalt ligger låst inn i safen på rommet.

Lenke til kommentar

Det er ikke godt å skjønne hva de ulike forsikringsselskapene skriver. Her er det Europeiske sier:

 

 

Tapt eller skadet reisegods/bagasje erstattes med inntil kr 30.000 per/person (inntil kr 60.000 for familie). Forsikringen gjelder personlig reisegods. Penger erstattes med inntil kr 3.000, pass og billetter med inntil kr 10.000, verdigjenstander med inntil kr 15.000 pr/person (20.000 for familie) og øvrige enkeltgjenstander med inntil kr 10.000 per skadetilfelle. Forsikringssummen kan forhøyes.

 

Altså dekker de inntil krone 30000 for enkeltpersoner.

 

Et kamera må være en verdigjenstand, så da skulle man tro dette ble dekket med inntil 15000 kroner, mens de øvrige vedigjenstandene (f.eks. objektiver) kun dekkes med inntil krone 10000 per skadetilfelle - inntil maksgrensen på 30000 er nådd.

 

Leser jeg dem galt?

 

Har man i tillegg betalt reisen med kredittkort (som gir forsikring), vil man med stor sannsynlighet få dekket omtrent like mye der.

 

Edit: Ser at banken min, Landkreditt, dekker reisegodt for inntil 20000 kroner.

 

Så med Europeiske + denne bør man være dekket med inntil 50000 kroner.

 

For øvrig ikke all verden det heller, hvis man i tillegg har med f.eks. en Macbook, en Iphone, osv.

 

Men man skal være relativt uheldig dersom man blir frastjålet alt.

Endret av Keyzer28
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke man kan være dobbelforsikret, dvs. at man får utbetalt fra to forskjellige selskap for samme hendelse, kanskje hvis det er to forskjellige hendelse.

 

Jo, det kan man. Det fremheves alltid som den største fordelen med reiseforsikring via kredittkortet.

 

 

http://www.vg.no/rei...?artid=10050459

 

(Under avsnittet "Ja takk, begge deler", helt nederst).

 

 

 

Dobbel utbetaling

 

Ulykkeserstatningen ved invaliditet eller dødsfall er som regel mer enn dobbelt så høy i kredittkortforsikringene enn i helårs reiseforsikring.

 

 

Blir du invalid som følge av en ulykke på reisen, får du utbetalt erstatning fra begge.

- Har du for eksempel Europeiske Reiseforsikring, får du 300 000 derfra, og har du betalt reisen med et Diners kort, får du 600 000 derfra, sier reiseforsikringsansvarlig Lasse Aarstrand i forsikringsselskapet Chartis.

 

Men dette gjelder bare for ulykkeserstatning. Du får ikke 10 000 kroner i erstatning hos både Europeiske og Diners Club for et tapt kamera som er verdt 10 000 kroner.

 

 

Har du derimot blitt frastjålet en verdigjenstand som koster mer enn hva reiseforsikringen dekker, kan du søke maks erstatningsbeløp hos helårsforsikringen, og resten av beløpet på kredittkortforsikringen.

 

 

Så uansett vil det alltid lønne seg å betale reisen med kredittkort.

Endret av Keyzer28
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du må få dokumenter hva du har av utstyr, jeg har brukt tolldirektoratet sitt skjema RD-0013B til dette, utfyll det og reis innom ditt nærmeste tollkontor for verifisering.

 

Du burde sjekke hvor mye reiseforsikringen din dekker, oftest er det 10.000.- samt kanskje en egenandel.

Ved og betale turen med kredittkort kan du få forsikring også, men husker ikke helt hvordan det var igjen.

Hør med ditt forsikringsselskapet om de kan tilby en bedre forsikring.

 

Du kan ikke bruke mer enn en reiseforsikring. Jeg mener du kan ikke stille krav til flere. Det gjelder for livsforsikring, men ikke reise.

Lenke til kommentar

Jeg jobber daglig med reiseforsikring, samtidig som jeg er deltidsfotograf. Jeg kan forhåpentligvis klarlegge et par ting.

 

De fleste forsikringsselskap har ulike sdekningssummer. Det kan være ulike summer på enkeltgjenstander, samt total erstatningssum. Det er viktig å ikke se seg blind på summene, men også når forsikringen trer i kraft. De to viktigste dekningsområdene er tyveri og skadeverk, jf. straffeloven. Hendelige uhell er ikke dekket. Om f.eks. et barn ødelegger kameraet ditt, er det ikke dekket - uansett hvor uvøren man har oppført seg. Det samme gjelder dersom du mister kameraet i bakken/vannet osv. Reiseforsikringen er ikke en uhellsforsikring for reisegods. Det kan derfor være lurt å skaffe en verdiggjenstandsforsikring som kan dekke alt utstyret - du bestemmer selv forsikringssummen. Det er også her viktig å se på når den dekker. Jeg har en forsikring via Tryg. Sist jeg sjekket denne, dekker den "plutselige og ufortsette begivenheter". Dette er et mye bredere dekningsomfang enn de plassene det er spesifisert til tyeri osv.

 

Dersom man har en helårs reiseforsikring samtidig som man betaler reisen med kredittkort som har reiseforsikring, er man forsikret dobbelt. Et eksempel: Du får frastjålet utstyr for 90.000 kr. Forsikringsselskap A kan bare dekke 40.000 kr. Du sitter da igjen med 50.000 du ikke får dekket. Dersom du har betalt reisen med kredittkort, vil forsikringsselskap A sende kravet videre til forsikringsselskap B, og be de dekke i henhold til sine vilkår. Har B dekning på 50.000, vil man få dekning her også. (Sansyneligvis vil man samlet sett få en del mindre, da man trekker mellom 10-20% for årlig verdiforringelse.)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

De to viktigste dekningsområdene er tyveri og skadeverk, jf. straffeloven. Hendelige uhell er ikke dekket. Om f.eks. et barn ødelegger kameraet ditt, er det ikke dekket - uansett hvor uvøren man har oppført seg.

 

Det du sier her stemmer vel ikke helt.

 

I følge straffeloven kan skadeverk også være uaktsomt - det trenger ikke nødvendigvis å være forsettelig. Skade som følge av det vil da også være dekket, også om som du sier et barn har ødelagt kameraet ditt.

 

Dette har jeg prøvd selv, etter at Vesta ikke ville erstatte en ødelagt mediespiller på min reiseforsikring for seks-syv år siden. Jeg klaget etter å ha lest gjennom nettopp de paragrafene i straffeloven som de henviste til, og fikk medhold pga at skaden var å anse som resultat av uaktsomhet fra en (for meg ukjent) medpassasjers side.

Lenke til kommentar

Det har du rett i, at det også dreier seg om uaktsomme handlinger. Hva som regnes som uaktsom vil derimot variere fra sak til sak, og må vurderes i hvert enkelt tilfelle. Det skal i utgangspunktet ikke være tvil om at noen har opptrått uaktsomt - nærmere grovt uaktsomt. Et barn på fem år kan ikke opptre uaktsomt i denne sammenhengen. De skjønner ikke nødvendigvis hva de gjør. Er barnet 12 år er saken en annen, men fremstår det som et hendelig uhell vil det ikke være dekket. Snubler noen og faller på sekken din, er ikke det nødvendigvis uaktsomt.

 

For 6-7 år siden var nok vilkårene annerledes. Da dreide det seg sansyneligvis om "plutselig ufortsett ytre begivenhet". Det hadde et mye bredere dekningsomfang.

Lenke til kommentar

Vi hadde en sak på jobben for et par år siden hvor en motor kjærte seg grunnet uaktsomhet, og reparasjonen ble dekket av forsikringen. Hadde den personen som tømte motoren for olje startet den opp uten og sjekke om det var fylt på ny olje ville det blitt karakterisert som skjødesløshet og ikke dekket, men siden det var en annen ansatt som startet motoren ble det definert som uaktsomhet og dekket av ansvarforsikringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...