Gå til innhold

Ikke barnearbeid ved Samsung-fabrikker


Anbefalte innlegg

Men er det i henhold til arbeidsmiljøloven å jobbe så mye overtid?

Hvis ikke er det arbeidstakers ansvar å holde seg innenfor grensene etter som jeg er blitt fortalt.

 

Det er jeg veldig klar over, og derfor er det mitt ansvar. Stort sett når jeg skal jobbe overtid, feks 24 av 30 timer, eller lignende, får jeg klar beskjed om at det er noe de fraråder, av helsemessige årsaker, og at jeg kan gjøre det, men da er det på eget ansvar. Det er selvfølgelig rett og rimelig.

 

Til gjengjeld vil arbeidsgiver aldri protestere dersom jeg sier at jeg ikke orker/ønsker/gidder/har lyst til å jobbe i dag/resten av dagen /i morgen osv. Uavhengig av om det er innenfor mine faste 60% eller ikke.

 

Arbeidsmiljøloven er for at ansatte skal kunne vifte med den. Dersom jeg trives slik jeg gjør, er det ikke noe større problem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel apple har tilbudt EU en sum penger som erstatning for prisfiksing når det gjelder bok priser. De innrømmer altså at de har jukset i europa. De skal opp i en rettssak i USA neste år for samme ting.

Du får komme med en kilde på dette. Jeg har nemlig ikke registrert at Apple tilbyr EU noe som helst annet enn at de endrer litt på prismodellen som er satt i distribusjonsavtalen for e-bøker med fire store forlag. Når Apple, forlagene og EU nå er enige om de justerte betingelsene ivaretar konkurranseforholdene på en akseptabel måte ligger det ingen innrømmelser om juks i dette. Tvert imot, det hevdes fra både Apple og forlagene at det ikke lå noe ulovlig i deres avtaler, men at det var i alles interesse å fjerne usikkerhet og hindringer som eventuelt kunne oppstå som følge av en videre etterforskning fra EU.

At Apple ikke viker for myndighetenes krav i en lignende sak i USA, nekter å akseptere et forlik og velger å kjøre en rettssak (saken kommer opp for retten i 2013), betyr naturligvis at de mener å være på rett side av loven også der.

http://www.huffingtonpost.com/2012/05/23/apple-ebook-antitrust-lawsuit_n_1540539.html

Lenke til kommentar

Jo, men blir det kontroll er det arbeidstaker det går utover, ikke arbeidsgiver.

En fordel å i allefall ha det i bakhodet :)

Tror egentlig du er på gyngende grunn nå. Men det kom egentlig ikke som en bombe at du uttaler deg om ting du ikke har peiling på ;)

Men vi andre får forholde oss til arbeidsmiljøloven, og vite at både arbeidstaker og arbeidsgiver vil bli straffet ved overtredelse av lov om overtid. Akkurat som i Kina. Men Apple har vel sagt at de egentlig er litt over Norsk lov, så da er det vel ikke så nøye.... ;)

Lenke til kommentar

Det kan godt hende, dette er det jeg er blitt fortalt, ikke noe som har vært aktuelt for min del.

Er ikke det meste av det vi diskuterer i denne tråden, ting noen har fortalt oss, eller ting vi har lest som andre har skrevet?

Kanskje noe å reflektere over når man forsvarer en produsent med nebb og klør. Og den er ikke bare myntet på deg, men på de fleste av oss ;)

Lenke til kommentar

Du får komme med en kilde på dette. Jeg har nemlig ikke registrert at Apple tilbyr EU noe som helst annet enn at de endrer litt på prismodellen som er satt i distribusjonsavtalen for e-bøker med fire store forlag. Når Apple, forlagene og EU nå er enige om de justerte betingelsene ivaretar konkurranseforholdene på en akseptabel måte ligger det ingen innrømmelser om juks i dette. Tvert imot, det hevdes fra både Apple og forlagene at det ikke lå noe ulovlig i deres avtaler, men at det var i alles interesse å fjerne usikkerhet og hindringer som eventuelt kunne oppstå som følge av en videre etterforskning fra EU.

At Apple ikke viker for myndighetenes krav i en lignende sak i USA, nekter å akseptere et forlik og velger å kjøre en rettssak (saken kommer opp for retten i 2013), betyr naturligvis at de mener å være på rett side av loven også der.

http://www.huffingto..._n_1540539.html

 

 

In Europe, Apple & Friends risked a lot more than a knuckle-rap. EU regulators could slap them with fines equivalent to 10% of their world-wide revenues (estimated to be $156 billion)— $15.6 billion!

Apple folded, along with the publishers.

On November 6, EU has received an offer from Apple and the publishers to settle the matter monetarily and by agreeing to stop the price-fixing.

 

Link

 

Apple forandret det de gjorde pga av press fra myndighetene. Hadde de ikke gjort det, kunnet det ha kostet dem dyrt. De gjorde det ikke av egen fri vilje. Hadde Apple virkelig ment at de hadde retten på sin side, ville de selvsagt ikke gjort noen forandringer.

Lenke til kommentar

Link

 

Apple forandret det de gjorde pga av press fra myndighetene. Hadde de ikke gjort det, kunnet det ha kostet dem dyrt. De gjorde det ikke av egen fri vilje. Hadde Apple virkelig ment at de hadde retten på sin side, ville de selvsagt ikke gjort noen forandringer.

Apple har ikke "tilbudt EU en sum penger" slik du hevdet. Apple kom med et tilbud til EU den14. september, ikke den 6. november som det hevdes i artikkelen du siterer. Det er dette tilbudet som er utgangspunktet for enigheten som er oppnådd, og det står ingen ting der om at EU skal motta "en sum penger". Ikke står det noe om det i andre artikler jeg har lest om emnet heller.

 

Dette blir veldig off-topic, så jeg velger å ikke utdype eller fortsette denne diskusjonen ut over dette.

Lenke til kommentar

Du kan kanskje legge ut en lenke til Samsungs rapport, med noe mer konkret (og gjerne tallfestet) informasjon, så skal jeg vurdere om det er noe mer enn PR-svada og verdt å kommentere.

Pr svada? Vel, føler at det er andre her som til stadighet refererer til pr svada når de skal argumentere for sitt syn. Men vi er vel langt utenfor topic nå

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Spørs om Samsungs rapport er verdt papiret den er skrevet på:

 

China Labor Watch (CLW) has once again discovered child labor in a partner factory of Samsung's called HTNS Shenzhen Co. that assembles Samsung cell phones. This comes just two weeks after Samsung stated that it did not find any child workers while auditing this factory in September. Treated the same as adult workers, the under aged girls worked overtime hours in excess of 13 hours per day and were paid overtime wages below the legal standard. The monthly overtime hours of Liu Tiantian surpassed 150 hours. CLW's Executive Director Li Qiang said, "This incident shows the ineffectiveness of Samsung's audits in protecting its workers' labor rights. These audits are really intended to be effective PR tools, but in reality, Samsung's audits are false advertisements."

 

http://www.patentlya...te-denials.html

 

Rapporten fra CLW:

http://chinalaborwat...roshow-180.html

Lenke til kommentar

Flott at det tilbys hjelp til å bestå slike varslede vestlige kontroller:

 

HONG KONG — A Shanghai consulting firm advertises software to help Chinese factories pass the labor audits required by Western companies, saying it can generate "real and fake books" and "irregular attendance records that match factory testing standards completely."

 

http://usatoday30.usatoday.com/MONEY/usaedition/2012-04-30-Chinese-factory-audits_ST_U.htm

 

Rapporten Samsung presenterte med blir visst mindre og mindre verdt ;)

Lenke til kommentar

Dette er nok sterkt overdrevet og vi vet Samsung ikke tolererer slikt. At det selvfølgelig kan skje en glipp, er vel helt naturlig. Det gjør det også her hjemme i Norge.

Tror heller dere skal konsentrere dere med å klage deres nød der den egentlig hører hjemme. Ikke bare Apple som er kyniske i sin utnyttelse av billig arbeidskraft, men Nike har vel noe av samme holdningen. At begge er amerikanskeide burde vel være et lite varsku?

P. S. Dere skjønner at dere overhode ikke kan henge denne på samsung, eller er dere så blendet at dere ikke skjønner det?

Endret av newnick
Lenke til kommentar

Det har jeg ikke sagt.

Samme organisasjon står like fritt til å kontrollere Apples underleverandører, og siden Apple sees på med argusøyne av media, vil selv den minste ting utløse ramaskrik.

Samsung derimot kan som regel dysse ned slike ting og gå mer under radaren.

 

Synd for dem at det finnes uavhengige organisasjoner utenfor deres kontroll, da kommer dritten lettere frem i lyset :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...