Gå til innhold

Ikke barnearbeid ved Samsung-fabrikker


Anbefalte innlegg

PL610... Les igjennom dine egne kommentarer kun fra noen få timer i denne tråden...

Jeg skal prøve å komme med en highlight:

 

Oj overså visst denne.

 

Skal man velge mellom å stole på CLW eller Samsung sier det seg vel egentlig selv vil jeg tro :)

 

Har Samsung rent mel i posen tror du?

Hva Apple har gjort og ikke gjort er uvesentlig, her gjelder det hva Samsung bedriver og om de har rent mel i posen ;)

Hvilke av Apples fabrikker har blitt anklaget for barnearbeid?

He he Det er likevel sant at ingen av Apples fabrikker har blitt anklaget for barnearbeid, kun underleverandørene deres :)

He he så med andre ord er heller ikke Apple skyldig i barnearbeid, akkurat som Samsung?

Godt å høre :)

 

Dette er selvfølgelig bare en del av samtalen, men allikevel.

 

Først sier du at spørsmålet er om Samsung har rent mel i posen, så er Apple uvesentlig, så går det på Apple igjen, så bruker du unnskyldningen om at det var en underleverandør til Apple, når du har snakket om underleverandøren til Samsung, som om kriteriene til Samsung innebærer underleverandører, imens Apples kriterier ikke innebærer underleverandører. Så sier du at det er greit, Samsung har alt i orden, siden du eksluderer underleverandører, for å få like premisser, siden du da også får rengjort Apple.

 

Og nå har jeg ikke en gang tatt med at du sidestiller tenåringer som bruker falsk leg for å jobbe, med barn som vil ta livet sitt pga arbeidskår... Og løsninga ble "Jaja, bur dem inne, vil de ikke, så skal de."....

 

Du må da klare å se selv, at du syr diskusjonen slik det passer deg for å få fram poenget ditt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og poenget mitt kan jo være at hvis Samsung ikke er skyldig i å ha barnearbeid i sine underleverandørers fabrikker (som artikkelen handler om), så må det samme gjelde Apple.

 

Det jeg setter spørsmål ved er at Samsung ikke fant barnearbeid da de inspirerte fabrikken, men at CLW fant mange tilfeller bare to uker senere.

Hvem har mest å tjene her?

 

CLW og andre uavhengige organisasjoner er som sagt gull verdt i slike sammenhenger :)

 

 

Lenke til kommentar

Dersom det er tilfellet, er det litt rart at du har brukt tre sider i denne tråden på å bashe Samsung for at de har barnearbeid i sine fabrikker...

 

 

Men jeg har nå lest igjennom artikkelen flere ganger... Og jeg ser ikke hvor du finner at Samsung to uker tidligere hadde undersøkt fabrikkene sine og sagt det ikke var noe barnearbeid?

 

Det står derimot at Samsung har undersøkt og funnet forhold de synes er kritikkverdige, og at de skal innføre en rekke tiltak. Jeg ser du etterlyser hvilke tiltak det gjelder, så det er bare å lese artikkelen, så står det der (i hvert fall noen av dem, kan være flere).

Lenke til kommentar

Det står om det i en av linkene mine tidligere i tråden:

http://m.samsung.com/us/news/newsRead.do?news_seq=20315&page=1&gltype=globalnews

 

"Samsung did not identify any instance of child labor during the audits after reviewing HR records of all workers aged below 18 and conducting face-to-face ID checks. However, the audit identified several instances of inadequate practices at the facilities, including overtime hours in excess of local regulations, management of supplier companies holding copies of labor contracts, and the imposition of a system of fines for lateness or absences. "

Lenke til kommentar

Haha... De fant noen få eksempler på en fabrikk, men du vrir det til at det vrimlet av barn der, med samsung sin velsignelse. Alle vet at apple har vært de som virkelig har vært kyniske i sin fremferd, men store presseoppslag har tvunget dem til å forbedre arbeidernea vilkår. Men skal vi tro enkelte rapporter, er de langt ifra i mål, noe jeg tviler på at apple egentlig ønsker.

Samsung rydder opp med en gang avviket ble avdekket, noe som jeg som kunde forventer av dem. Derfor stoler jeg på samsung. Og vi vet jo at det er rimelig stor gjennomtrekk av arbeidsfolk på slike fabrikker, så det er vel en mulighet at tenåringene hadde begynt på fabrikken etter at samsung hadde sin egenkontroll der.

Lenke til kommentar

Det står om det i en av linkene mine tidligere i tråden:

http://m.samsung.com/us/news/newsRead.do?news_seq=20315&page=1&gltype=globalnews

 

"Samsung did not identify any instance of child labor during the audits after reviewing HR records of all workers aged below 18 and conducting face-to-face ID checks. However, the audit identified several instances of inadequate practices at the facilities, including overtime hours in excess of local regulations, management of supplier companies holding copies of labor contracts, and the imposition of a system of fines for lateness or absences. "

Tipper du selv egentlig ikke tror på dette tullet selv. Du er kun her for patetiske forsøk på å sværte apples hovedkonkurrent. Snakk om å ha et mål her i livet....

Lenke til kommentar

En god regel er å ikke tro selskapet selv sier om slike ting med mindre de bekreftes av andre og da helst uavhengigige kilder.

Så det blir vel det samme med Apple?

Så da inrømmer du altså at de skandaløse forholdene som ble avdekket for ei tid tilbake var reelle, selv om Apple benektet det hele, gang på gang? Et ja eller nei.

Lenke til kommentar

Jeg kan gi noen eksempler:

 

http://9to5mac.com/2011/12/20/china-labor-watch-and-authorities-probes-apple-supplier-factory-blast-aluminum-dust-linked-to-explosion/

 

http://www.chinalaborwatch.org/news/new-415.html

 

http://money.cnn.com/2012/10/05/technology/mobile/foxconn-iphone-5-strike/index.html

 

http://www.time.com/time/world/article/0,8599,1991620,00.html

 

http://www.epi.org/blog/foxconn-apple-report-finds-labor-violations/

 

http://www.itproportal.com/2011/11/25/clw-asks-apple-ibm-encourage-working-conditions-warehouse/

 

Alle disse er bare fra det siste året, hvor den tidligste er den siste, 25.11.2011, hvor CLW oppfordrer Apple til å gjøre noen tak for å bedre arbeidskårene. Et år senere, ser det ut som om intet er gjort.

 

Jeg håper bare at Samsung gjør som de har sagt at de skal gjøre. De har satt frist innen året, så jeg tipper nok at CLW kommer tidlig neste år, og sjekker....

Lenke til kommentar

Kineserne er som regel ikke interessert i å bedre arbeidsforholdene:

 

" The New York-based group was able to collect this information even though local authorities in China sometimes literally kicked its investigators out of town."

 

Apple har jobbet mye med nettopp dette:

http://www.engadget.com/2012/03/29/apple-and-foxconn-agree-to-drastically-improve-working-condition/

 

http://www.informationweek.com/byte/personal-tech/apple-working-to-improve-factory-conditi/232600788?nomobile=1

"Will we see changes in the immediate future? Not likely. Will we see changes at all? Perhaps, but I don't expect companies making boatloads of money doing what they are doing to be ready to change without making some sort of compromises."

 

Det gjenstår mye jobb.

 

Men å forsvare Samsung?

 

"Did you know that the chairman of Samsung, Lee Kun-hee, was convicted in 2008 for tax evasion in South Korea? Or that he was convicted in the 90s for bribing politicians?"

http://consumerist.com/2010/05/11/samsung-sues-journalist-for-satirically-pointing-out-that-its-chairman-keeps-getting-convicted-of-cr/

Lenke til kommentar

Samsung har sikkert sine svin på skogen, de også, men de fremstår langt fra like kyniske som apple, og jeg har aldri hatt inntrykk av at samsung er villige til å gå over lik for å maksimere sin profitt. Men apple har jo faktisk vist i handling at de vil gå over lik, for å maksimere sin profitt. Og konklusjonen i denne tråden står : Det er ikke barnearbeid ved samsungs fabrikker...

Lenke til kommentar

En god regel er å ikke tro selskapet selv sier om slike ting med mindre de bekreftes av andre og da helst uavhengigige kilder.

Så det blir vel det samme med Apple?

 

La oss se hva CLW sier om Apple

 

CLW doesn’t know the exact products manufactured by workers involved in this incident, but this Taiyuan factory is currently producing Apple’s iPhone 5’s. We can thus conclude that the pressure on workers at this factory must be greater than usual.

 

These workers must be treated with respect. And both Apple and Foxconn, with billions of dollars in profits every year, have both a legal and ethical obligation to uphold the rights of these workers.

 

 

 

When Apple puts in orders with Foxconn for the new iPhone, it never considers the human rights of the workers, nor the production capacity of its factories. Rather, it is only concerned with sales revenues, PR, customers----its own interests.

Link

 

CLW sin respons på Apple sin bestile rapport fra FLA

 

August 21, 2012

FLA just released a status report of the improvement at three factories of Foxconn. This report is detailed and comprehensive, with full access and resources in the investigation. However, China Labor Watch holds three concerns in response to the report:

1. In that report, FLA successfully shifted the responsibility for Apple by blaming Foxconn for the previous unsatisfying working conditions in those factories. In fact, Apple has the responsibility and resource to improve the labor conditions of workers.

2. The harsh working conditions are by no means isolated to just Foxconn but exist throughout Apple’s supply chain. However, that report only focused on Foxconn factories. It is Apple’s entire supply chain system that should be responsible for the squeezing of workers.

3. Although the working hours at Foxconn have been reduced to less than 60 hours per week, the intensity of the hourly work has been increased. According to our follow-up investigation, the workers have to complete the workload of 66 hours before within 60 hours now per week. As a result, the workers get lower wages but have to work much harder and they are not satisfied with the current situation.

Link

 

Regner med at du fortsatt er enig med CLW og uenig med Apple?

Lenke til kommentar

Hvilken av dem to er uavhengig og har minst å tjene?

Det er supert at slike ting blir belyst. Jeg har selv vært vitne til at ledelsen i bedriften jeg jobber i har regelrett løyet Arbeidstilsynet opp i ansiktet og konsekvent gått etter varslerne i arbeidsmiljørelaterte saker.

Kun for å slippe å sette i verk tiltak.

Dette er i det forholdsvis siviliserte Norge, tenk hvor vanskelig slike ting er i Kina.

Lenke til kommentar

Hvilken av dem to er uavhengig og har minst å tjene?

Det er supert at slike ting blir belyst. Jeg har selv vært vitne til at ledelsen i bedriften jeg jobber i har regelrett løyet Arbeidstilsynet opp i ansiktet og konsekvent gått etter varslerne i arbeidsmiljørelaterte saker.

Kun for å slippe å sette i verk tiltak.

Dette er i det forholdsvis siviliserte Norge, tenk hvor vanskelig slike ting er i Kina.

Men alt tilsier at du jobber for apple i norge, så hvorfor i alle dager skulle de oppføre seg annerleds her enn andre plasser i verden?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...