Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Hva er galt med mitt internett?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har da et internett problem. internettet mitt slår seg av minst 5 ganger i uka. Har en trådløs ruter i underetasjen, mens jeg sitter oppe. Det er totalt 3 pcer kobla i samme internett.

Ruteren heter Jensen AirLink 89300.

 

Noen som vet hva problemet er? Har en gammel ruter fra telenor

Endret av moooo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Teoretisk kan det være problemer med både router og routermodem.

Du kan jo starte med å oppgradere firmware i Jensenrouteren.

 

Kjører du bittorrent på nettverket ditt, så reduser antall forbindelser (global connections) til f.eks 100.

 

Du kan også vurdere å kutte ut routerfunksjonen i Jensen og bruke den som trådløst aksesspunkt.

Du må da slå av DHCP-server i den og koble nettverkskabel fra Telenorrouter i en av LAN-portene.

Lenke til kommentar

Har hatt med en sånn jensen airlink 89300 å gjøre selv, da min onkel har en slik. Det som skjer er at etter en stund fryser firmwaren i den slik at DHCP-server, DNS-server og webgrensesnittet på den slutter å fungere, mens selve NAT-funksjonen og rutingen ser ut til å fungere fint.

 

Forsøkte også å oppgradere firmware uten hell.

 

Det man kan gjøre er å bruke ruteren som et rent aksesspunkt ved å deaktivere DHCP, og koble den til modemet via en LAN-port istedenfor WAN-porten. Da er det mindre sannsynlig at den krasjer, og hvis den skulle krasje, så vil det ikke ha noe betydning fordi nettverksportene og det trådløse ser ut til å leve sitt eget liv likevel.

 

Alternativt kan du sette statisk IP-adresse på PCene, og benytte google sin DNS-server, da vil nettet ihvertfall fortsette å fungere også mens firmwaren har frøset. Første løsning er sikkert best, men dette ble nødløsningen vi måtte gå for pga. at vi var avhengig av NAT for å få alle på nett, og ruteren sto plassert i et hus rundt 100m unna.

Lenke til kommentar

Det kan også være så enkelt som forstyrrelser på det trådløse nettverket.

Forsøk å endre kanal på ruteren og se om det hjelper.

 

1. Logg på ruteren med http://192.168.0.1

2. Brukernavn = admin

3. Passord = 1234

4. Trykk Advanced settings -> Wireless -> Basic Settings.

I denne menyen finner du et valg som heter Channel.

Endre kanalen og trykk Apply + Apply

Se om det blir noe bedre stabilitet og prøv deg gjerne fram med flere kanaler til du finner den som passer best.

 

Vennlig hilsen

Tor Torkveen

JensenScandinavia AS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...