Gå til innhold

Ingen Update lenger - 0x800705B9


bjornkn

Anbefalte innlegg

Jeg sliter etterhvert en del med Win 8 her.

 

Nå virker ikke Windows Update lenger

Jeg kan heller ikke installere .msi

og ikke aktivere f.eks. .NET 3, som mange programmer trenger :(

 

Får forskjellige feilkoder, men den som går mest igjen er : 0x800705B9.

Også beskjeder om at den ikke kan analysere (parse) en XML-fil.

 

Har fulgt anvisninger på denne siden: http://support.microsoft.com/kb/929833

Gjelder for Win7 riktignok..

Ved kjøring av sfc /scannow får jeg medling om at det er feil i system-filer som den ikke kan fikse (kan ikke huske at MS-fikseverktøy har greid å fikse noe som helst noen gang?)

Kjører findstr /C:"[sR] Cannot repair member file" %windir%\logs\cbs\cbs.log >sfcdetails.txt

og får en fil med 32 linjer med feilmeldinger. Mange av dem er duplikater.

Legger ved fila.

Det koker ned til 6 forskjellige filer:

 

"efisys.bin"

"efisys_noprompt.bin"

"expand.exe"

"GlobalInstallOrder.xml"

"dv_aspnetmmc.chm"

"mscoree.tlb"

 

Ved søk på C: finner jeg flere versjoner av disse. Noen er 0 bytes!.

F.eks. efisys.bin og efisys_noprompt.bin som ligger i 2 undermapper i WINDOWS.

Derimot ligger de samme filene i C:\$WINDOWS.~BT\Windows også, og der er de på 1.4MB.

De samme filene ligger også i C:\ESD\Windows.

Alle er fra 26.07.2012, men de i $WINDOWS-mappe er 3 timer nyere.

 

I "bruksanvisningen" står det jo at man skal bruke kommandoer 'takeown', 'icacls' og 'copy' for å fikse dette, ved å kopiere over filer som virker.

Men det står ingen ting om hvor man kan finne filer som virker!!

Står forsåvidt heller ikke noe om dette også funker for Win8...

 

Hva er disse $WINDOWS.~BT og ESD-mappene?

Og hvilke filer skal jeg satse på hvis jeg prøver meg på dette?

De nyeste, eller de med samme timestamp som de som ligger i C:\WINDOWS?

 

Eller finnes det andre verktøy sm kan fiske opp i dette?

Fryktelig frustrerende om jeg må til og reinstallere/refreshe Windows igjen. Har brukt flere dager nå på å reinnstallere gamle programmer, importer gammel mail osv...

sfcdetails.txt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres jo nesten ut som om du har fått inn ett virus eller noe slikt.

Jeg går selvsagt ut fra at du bruker en original Windows 8 versjon som du har kjøpt fra Microsoft eller fra butikken?

 

Og om du har brukt en oppgraderingsversjon, tok du da en "clean install", alstå en formatering av partisjonen (og/eller installasjon på ny eller egen partisjon/disk) eller valgte du å oppgradere Windows 7 og beholde filer, programmer og innstillinger? (virker jo som du ikke har gjort det).

 

Har du f.eks en Windows.old mappe på pcen?

Lenke til kommentar

Ja, W8Pro er oppgraderingspakke direkte fra MS til kr 249.

Jeg har også en Windows.old-mappe, som inneholder Win 7.

Jeg prøvde å oppgradere fra W7, men da det skar seg måtte jeg begynne på nytt med 'clean'.

Jeg endte da opp med en litt hybrid løsning..Jeg hadde veldig lite innstallert på Win7, da det bare var en 'nødinstallasjon' jeg brukte da XP-versjonen kollapset.

XP ligger forøvrig på J:, og den booter også fra J: nå, mens W8 ligger på C: (hvor W7 også lå)

Måtte også senere kjøre en Refresh, da jeg rotet det til med å forandre litt partisjoner med EaseUS Partition Magic.

 

Men til å begynne kunne jeg innstallere .msi-pakker, og Update virket helt som det skulle. Prøvde aldri å aktivere .NET 3 da.

På et visst punkt for noen dager siden sluttet det altså å virke. W8 virker ellers helt normalt.

Men det er altså disse systemfilene som ikke er som de skal.

Noen som vet hva de egentlig gjør?

Og hvilke versjoner jeg skulle prøve å legge tilbake?

Fra $WINDOWS-mappa eller ESD\WINDOWS?

Eller fra DVD'en?

 

Ser forøvrig at jeg er langt fra alene om disse problemene. Men det er få løsninger å finne..

Endret av bjornkn
Lenke til kommentar

Det kan også skyldes at jeg la inn norsk GUI?

Å reinnstallere er absolutt siste utvei! Må da først innstallere W7 på nytt, og så oppgradere til W8 igjen, og innstallere alle programmer, legge over data/mail osv. En ukes jobb - minst !

 

Før det vil jeg ihvertfall prøve å 'reparere' disse systemfilene.

Men det ser ut til at det ikke er noen som vet hva forskjellen er på disse 'ekstra' Windows-mappene?

C:\$WINDOWS.~BT og C:\ESD\Windows ?

Lenke til kommentar

Hvorfor legge inn norsk GUI på en original Windows 8 .iso fil da? Kjøper du den i Norge er den jo allerede norsk.

 

Ellers hørtes det veldig rotete ut med XP partisjon der, gammel Windows 7 partisjon her og Win8 installasjon der.

Du har ikke valgt komplett clean install om du sitter igjen med en Windows.old mappe.

 

Når jeg snakker om clean install mener jeg en komplett formatering av disken under installasjonen (eller før) og det vil da kun være Win8 igjen på den disken.

 

Rådet for å løse dette er vel å få formatert disken du skal bruke skikkelig, og legge inn alt på nytt.

Bare husk å ta backup av viktige ting først.

 

C:\ESD\Windows er der de midlertidige Windows 8 filene blir lagret når du bruker websetup for å kjøpe og laste ned Win8 fra nettet. Det er jo det endelige beviset på at du ikke har kjørt noen clean install. Da hadde jo ikke de filene ligget på pcen din.

 

Få brent ,iso filen ut på en DVD eller en minnepenn, start opp derfra, formater disken, installer, og så har du en helt clean install.

Endret av myhken
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, den var på engelsk, selv om den var kjøpt i Norge. W7 var også på engelsk, så det var vel derfor den automatisk innstallerte 64bit W8 på engelsk? Den opprettet også automatisk en Windows-konto i STore'en med land UK! :(

 

Win7 (nå Windows.old) og Win8 er på samme partisjon. Og Windows.old ble vel laget fordi jeg først prøvde å oppgradere med programmer og alt?

Jeg har ISO-fil på både DVD og USB-penn, og det var fra DVD'en jeg innstallerte. Men jeg kjøpte og kjørte setup fra nettet via den linken jeg fikk, som lastet ned ISO'en. Senere brukte jeg linken i mailen jeg fikk for å laste ned også til USB-penn.

 

Hvis jeg skal begynne dette på nytt igjen med nyformatert partisjon så vil den jo ikke finne noen innstallasjon å oppgradere fra? Og så må jeg trikse med registeroppføringer for å få den godkjent/aktivert?

Hvorfor ikke da heller kjøre en Refresh?

 

Dette er noe herk!

Lenke til kommentar

Ja gjør du en skikkelig clean install kan det være du må gjøre registerendringen, men det tar 30 sekunder da. Men siden du har XP liggende på en annen partisjon, så går det trolig å få aktivert uten å måtte gjøre registerendringen.

 

En refresh formaterer vel ikke disken din helt? Poenget mitt er jo at jeg er nokså sikker på at alle dine feil er i forbindelse med at ting fra Windows 7 ligger igjen i Windows 8 installasjonen din.

For å utelukke slikt, må du installere Win8 på en helt tom disk.

 

Så får du velge hvor lenge du vil sitte å knote med ymse problemer, eller om du bare vil starte på nytt, og trolig da få en Windows 8 installasjon som de fleste andre har, en som faktisk fungerer.

Lenke til kommentar

Jeg hadde jo en Win8-innstallasjon som fungerte helt ypperlig, oppdaterte seg og gjorde alt som den skulle.

Jeg har jo ingen garanti for at om jeg gjør en clean install så vil den holde seg 'ren' neste gang, når den ikek gjorde det nå?

Den XP-innstallasjonen jeg har liggende er ikke bootbar lenger, så jeg tror ikke den vil ha noen innvirkning.

 

Jeg har kjørt Powersuite fra Uniblue. Tror du den kan ha rotet til ting?

 

Hvordan var den registerendringen igjen? Fant ikke linken til tråden hvor den er vist.

Lenke til kommentar

Du har jo ingen garantier nei. Det kommer vel helt an på hva du installerer av programvare etter installasjonen. For jeg garanterer deg at Windows 8 oppfører seg ikke slikt normalt sett.

 

Jeg har f.eks brukt Windows 8 Pro på mine to bærbare pcer siden 16.August, samtidig som jeg har over 10 virtuelle test pcer med Windows 8. Og har aldri merket noe til de problemene du beskriver.

 

Så feilen er ikke i Windows 8, men programmer, drivere eller innstillinger som blir lagt inn etterpå.

 

To do clean installs with my win7 upgrade disk I had to change a registry key before it would activate.

HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/Microsoft/Windows/CurrentVersion/Setup/OOBE

Change "MediaBootInstall" from "1" to "0"

after doing that I used typed "slmgr /rearm" into a command prompt, waited for conformation prompt, restarted my pc and activated.

I can confirm this method works, my Win 8 Pro clean installation activated with upgrade key.

 

For å gjøre det enda lettere kan du bare bruke denne filen her... bare å trykke på den og så endrer den 1 tallet til 0 for deg automatisk. Bare å lagre den som en .reg fil på skrivebordet og så trykke på den.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Takk for reg-tipset igjen :)

 

Når det gjelder de feilene jeg har så er det ganske mange som har de samme problemene, med Update som ikke virker osv. Også problemer med å aktivere .NET 3, innstallere .msi-pakker osv. Dette er problemer som folk også hadde på W7 tydeligvis, og også andre Win-versjoner.

Men det kan selvfølgelig hende at de har hatt samme 'forhistorie' som meg?

 

Har sett noen som mener problemene kan skyldes uheldige 'disk-aktiviteter' under en Update?

Lenke til kommentar

Skulle jo tro at man ikke opplever det om man har gjort en 100% clean install og startet på en tom disk.

Men så lenge man installerer Win8 over Win7 (og dermed enten helt oppgraderer, eller får en Windows.old mappe), så er det alltid fare for at uheldige ting blir med fra Win7 til Win8 eller at ting bare ikke fungerer bra i Win8.

Lenke til kommentar

Samtidig så er det jo underlig at Update og .msi virket helt fint til å begynne med?

Ingen feilmeldinger på noe.

Jeg tor jeg må prøve å fikse disse systemfilene først, og se om det hjelper.

Kanskje sikrest å bruke de originale som kom med installasjonen?

Så kan jeg jo prøve en ny Refresh? Og om ikke det heller hjelper så har jeg nå lagret .reg-fila på USB-WIN8-pinnen min..

Har også flyttet ESD\Windows-mappa over til en annen disk, i tilfelle jeg må reformatere.

 

I Windows.old ligger det forresten ikke mye. Det eneste er 500MB i Users-mappa, og ellers bare noen få, tomme mapper.

Lenke til kommentar

For å bekrefte antagelser:

 

Den Windows 8 versjonen du laster ned blir lik den Windows-en du bruker til å laste ned fra. Så hvis du kjenner noen med norsk Windows 7 64-bit, så kan du laste ned setup på nytt og slik få norsk Windows 8 både på DVD og minnepenn. Det har vi diskutert i denne tråden. (Sist i første post.)

 

Anbefaler alltid å installere med kun boot-disken tilkoblet for å skape minst problemer. At du har kludret med partisjoner og brukt et tweake-program som PowerSuite kan også skape problemer. Så for å unngå mange timer med feilsøking som kanskje allikevel ender i en re-install, så ville jeg heller gjort alt ordentlig en gang for alle.

 

På generelt grunnlag fraråder jeg bruk av slike "optimaliseringsprogrammer" som skryter av 300% raskere maskin ved bruk av deres løsning. Med dagens maskinvare og moderne OS som vet å utnytte flerkjernede prosessorer og gigabytes med arbeidsminne, kan slike programmer virke mot sin hensikt.

 

Har du flere disker eller bruker du én stor disk med flere partisjoner?

 

Jeg installerte Windows 8 på min SSD som fra før hadde Windows 7. Hadde koblet fra snurredisken. Jeg gikk faktisk steget lenger enn å formatere og tok en såkalt "diskpart clean all" som nullstiller hele disken. Ingen problemer med å aktivere.

Lenke til kommentar

Selv om jeg hører til de som er ganske fornøyd med Win8 så synes jeg MS har gjort en del dumme ting med å pakke inn og utelate viktige valg. Egentlig oppgraderte jeg fra XP32Norsk (det var der alle programmer var innstallert), men siden den hadde slutte å virke måtte jeg oppdatere fra W7Eng (uoffisiell) som en nødløsning. Hadde jeg brukt XP så hadde jeg ikke kunnet oppgradere til W8/64, hvis ikke jeg hadde kjent noen med W7/64 jeg kunne lastet ned hos?

 

Jeg har pt 4 disker inne i PC'en (+ 2 som ikke er tilkoblet lenger..) og 4 eksterne på USB.

Den eneste disken som er delt (2 partisjoner) er en 1.5TB-disk hvor W8 ligger på den første partisjonen (ca 150GB). 6-7 TB tilsammen tror jeg. Kjører automatisk backup av data med jevne mellomrom til 2 eksterne og en intern disk. Har mistet data før, så det skal ikke skje igjen...

Har vurdert SSD, men er litt bekymret pga meldinger om mer begrenset levetid enn normale harddisker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...