Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Idiotpåstanden: "Kjøtt er sunt"


Rosario

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, selvfølgelig er ikke brent fett bra for deg. Det blir da noe helt annerledes enn det jeg sikter til. Oliven olje feks kan man steke på høy varme over lengre tid uten at fettet blir brent. Det samme gjelder de fleste vegetabilske oljer. Men det er en om sprunget myte at så snart fettet rører pannen og blir varm så omdannes fettet til det "usunne" fettet.

 

Jeg regner med du sikter til kjøtt som blir stekt på høy varme? Det utgjør ikke noe problem så lenge ikke selve biffen har blitt til en kull bit. Når man snakker om godt stekt biff så er det så små mengder at det burde ikke utgjøre noen fare.

 

Kjøttet tilberedes på høy varme rett å slett fordi det smaker bedre. Angående kolesterol så produseres kroppen alt kolesterolet selv. Å tilføre kolesterol i kosten er ikke nødvendig, men trenger heller ikke å være noen som helst fare. Høye kolesterol verdier i kroppen kan være en bidragsyter til arteriosklerose, men det er diskuterbart. Det finne studier som motbeviser begge teorier.

 

Den siste linken der har ingen verdi, finn studier og data så kan man vurdere det.

Endret av SirreStrikk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående kolesterol så produseres kroppen alt kolesterolet selv. Å tilføre kolesterol i kosten er ikke nødvendig, men trenger heller ikke å være noen som helst fare.

 

Kroppen produserer 10% av hva vi trenger sier mine kilder,

Det betyr (full) demens med dagens kost?

 

olivenolje, soyaolje (0 kolesterol)

lettmargarin (0 kolesterol)

brød (0 kolesterol)

kylling (lite kosterol)

lettmelk (lite kosterol)

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Kroppen produserer 10% av hva vi trenger sier mine kilder,

Det betyr (full) demens med dagens kost?

 

olivenolje, soyaolje (0 kolesterol)

lettmargarin (0 kolesterol)

brød (0 kolesterol)

kylling (lite kosterol)

lettmelk (lite kosterol)

 

Ikke klag til Helsedirektoratet, det hjelper ikke

Veit ikkje om det er noko poeng i å spørje etter kjeldene dine lengre.

 

However, most ingested cholesterol is esterified and esterified cholesterol is poorly absorbed. The body also compensates for any absorption of additional cholesterol by reducing cholesterol synthesis.[7] For these reasons, cholesterol intake in food has little, if any, effect on total body cholesterol content or concentrations of cholesterol in the blood.

http://en.wikipedia....iki/Cholesterol

 

So even if you ate a completely cholesterol-free diet, your body would make the approximately 1,000 mg it needs to function properly. Your body has the ability to regulate the amount of cholesterol in the blood, producing more when your diet doesn't provide adequate amounts. The regulation of cholesterol synthesis is an elegant process that is tightly controlled.

http://www.health.ha...Cholesterol.htm

 

Det er med andre ord ikkje behov for å ete mat med kolesterol. Det er heller ingen fare med å ete større mengder egg, sidan kolesterol i eit egg ikkje blir tatt opp i kroppen uansett. Høgt kolesterolnivå er eit resultat av kosthaldet totalt sett, ikkje mengda kolesterol i maten ein et.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er heller ingen fare med å ete større mengder egg, sidan kolesterol i eit egg ikkje blir tatt opp i kroppen uansett. Høgt kolesterolnivå er eit resultat av kosthaldet totalt sett, ikkje mengda kolesterol i maten ein et.

 

Utrolig hva leger klarer å si :(

Hvis vi skal tro legestanden så går dette bra ...

 

"matkatastrofe" ..."lettprodukter har kostet oss flere liv enn hele VK2"

http://www.nrk.no/pr...daarlige_vaner/

NRK2, torsdag 18.10.2012 kl. 20.15

Mat, fusk og dårlige vaner

Da. matserie. Har danskene begått et justismord på mettet fett? Dette fettet er nemlig skattet høyere fordi det er usunt og forårsaker fedme og hjertekarskydommer, mens umettet fett er mye sunnere. Thomas og Kurt får sjekket sitt eget kroppsfett med blodpørver og fettscanning. Og begge får seg en ubehagelig overraskelse. (7:8)

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Kjøtt betyr at folk vokser mere?

 

http://no.wikipedia....tuer_og_tutsier

Høydeforskjellen har senere blitt bortforklart som et resultat av arbeidsfordelingen mellom de to gruppene: Hutuene, som jordbrukere arbeidet med jorden, og hadde et annet kosthold enn sine kvegeiende tutsinaboer, og dette kan forklare hvorfor det er en slik høydeforskjell mellom dem.[6] En lignende høydeforskjell har blitt observert i Frankrike i 1815, der man observerte at senatorer, i snitt, var 10 cm høyere enn de av sine landsmenn som var bønder

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Jeg tror det der med at en skal presse på med masse fett og all mulig kraftig, protein rik mat, o

Ja, selvfølgelig er ikke brent fett bra for deg. Det blir da noe helt annerledes enn det jeg sikter til. Oliven olje feks kan man steke på høy varme over lengre tid uten at fettet blir brent. Det samme gjelder de fleste vegetabilske oljer. Men det er en om sprunget myte at så snart fettet rører pannen og blir varm så omdannes fettet til det "usunne" fettet.

 

Jeg regner med du sikter til kjøtt som blir stekt på høy varme? Det utgjør ikke noe problem så lenge ikke selve biffen har blitt til en kull bit. Når man snakker om godt stekt biff så er det så små mengder at det burde ikke utgjøre noen fare.

 

Kjøttet tilberedes på høy varme rett å slett fordi det smaker bedre. Angående kolesterol så produseres kroppen alt kolesterolet selv. Å tilføre kolesterol i kosten er ikke nødvendig, men trenger heller ikke å være noen som helst fare. Høye kolesterol verdier i kroppen kan være en bidragsyter til arteriosklerose, men det er diskuterbart. Det finne studier som motbeviser begge teorier.

 

Den siste linken der har ingen verdi, finn studier og data så kan man vurdere det.

 

Helt overbevist om at åreforkalkning har en sterk forbindelse med gener for hvor utsatt en er for å utvikle stress og genetiske variasjoner i størrelsen på LDL partiklene i blodet (små partiker -- åreforkalkning) og hvor mye HDL en har gener for å ha. Det gjør ingenting med høy ldl om hdl også er høy. Jeg tror det med mye kjøtt, mye egg, og mye fett er destruktivt. Jeg tror det han i den første youtube videoen sier er feil og en slags lavkarbo hype. Mye fisk, grønnsaker, og ellers vegetarkost er nok det beste om en vil ha lite kolesterol.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med deg festen. Derfor er det viktig som jeg alltid har hevdet at man tar blodprøver. Det er kun blodprøver som kan bevise om du lever "sunt" eller ei. Fysisk aktivitet har også en kjent egenskap at det øker HDL langt mer enn hva feks tilførsel av fettholdig mat med samme kolesterol gjør. Nå er jo grensen på hva fysisk aktivitet inngår, om det er styrke trening, løping etc og mengden.

 

Har man gått med høyt kolesterol av LDL, høyt blodtrykk eller rett å slett bare er usikker om du har fått skader av de faktorene engang i livet eller ikke så kan man NM-angiografi for å se om det er dannet avleiringer i venene og arteriene rundt hjertet. Det skumle er at folk antar at de lever "sunt" og i beste velgående fordi de spiser lite LDL kolesterol og har lavt blodtrykk, når sannheten kan være at de er mye mer utsatt for avleiringer og høyere verdier av LDL enn folk flest pga genetikk.

Endret av SirreStrikk
Lenke til kommentar

http://no.wikipedia....tuer_og_tutsier

Høydeforskjellen har senere blitt bortforklart som et resultat av arbeidsfordelingen mellom de to gruppene: Hutuene, som jordbrukere arbeidet med jorden, og hadde et annet kosthold enn sine kvegeiende tutsinaboer, og dette kan forklare hvorfor det er en slik høydeforskjell mellom dem.[6] En lignende høydeforskjell har blitt observert i Frankrike i 1815, der man observerte at senatorer, i snitt, var 10 cm høyere enn de av sine landsmenn som var bønder

 

Denne type undersøkelser er veldig god vitenskap. Hutuer og tutsier hadde samme gener og samme kultur/språk. Høydeforskjellen tilsvarer en "langtidsundersøkelse". Kliniske undersøkelser koster så mye at man avslutter dem fortest mulig. De kan vare noen år unntaksvis.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

folk ble ikke så gamle, men jeg tror uansett at mer raske karb og mye melk, kjøtt osv motsatt av en anorektisk diett med vegetarmat og fisk, gir mye mer igf1 vekstfaktor og kreft risiko..de som blir supergamle 100-110 har som regel hatt mager diett og lite vekthormoner produsert i kroppen sin rlativt til normalen..

 

Nei, nei, nei! Helt feil. Det som utgjør forskjellen er som regel at en er så heldig og lever i en mineral mix hot spot eller at man bruker aske fra ved aktivt i matveien.

Lenke til kommentar

For å tilføre debatten et viktig element: når en trener svetter man. Når man svetter taper man næringsstoff, ikke bare salt og vann som folk flest tror.

 

Det er en grunn for at Gatorate osv. blir brukt av idrettsutøvere. Det triste er at de bare fyller på med 3/90 næringsstoffer...

 

Når det kommer til kjøtt og kreft så er det riktig at svidd kjøtt er full av karsinogener, så en bør spise biffen rå eller medium. En bør også holde seg vekke fra røyk skapt av steking da dette er minst like kreftfremkallende som røyking (mange av de med lungekreft er ikkerøykende). Prosessert kjøtt er som regel full av natriumnitrat, et kreftkremkallende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det der med at en skal presse på med masse fett og all mulig kraftig, protein rik mat, o

 

 

Helt overbevist om at åreforkalkning har en sterk forbindelse med gener for hvor utsatt en er for å utvikle stress og genetiske variasjoner i størrelsen på LDL partiklene i blodet (små partiker -- åreforkalkning) og hvor mye HDL en har gener for å ha. Det gjør ingenting med høy ldl om hdl også er høy. Jeg tror det med mye kjøtt, mye egg, og mye fett er destruktivt. Jeg tror det han i den første youtube videoen sier er feil og en slags lavkarbo hype. Mye fisk, grønnsaker, og ellers vegetarkost er nok det beste om en vil ha lite kolesterol.

 

Her var det litt forvirring og uvitenhet...Kolesterol er helt nødvendig for kroppen å få tilført! Kroppen klarer selv bare å produsere 1:10 av nødvendig kolesterol! Det burde egentlig bli kalt "essensielt", altså at det må tilføres kroppen kontinuerlig for optimal livskvalitet.

 

Insulasjonsmaterialet til hjernen består stort sett av kolesterol. Kobling mellom alzheimersboom og restriksjon av kolesterolrik mat?

 

Hva tror dere hormonene er lagt av? Kolesterol! Får du den ikke opp så spis minst 12 egg daglig!

 

Til sist: hvor mange folk av de som er blitt over 100 år har vært vegetarianere? Mitt tips er INGEN.

Lenke til kommentar

Hva tror dere hormonene er lagt av? Kolesterol! Får du den ikke opp så spis minst 12 egg daglig!

 

 

Jeg tror ikke det vil ha noen effekt. Derimot risikerer en skikkelig dårlig potens på sikt om det skal være det daglige inntaket over tid. Det jeg tror fungerer er å

1. få ned aromatase (som ved å slanke seg) og minske mengden kroppsfett

2. få ned mengden prolaktin

3. få ned mengden stresshormoner

3. Er du vegetarianer og har en lav BMI har du mye mer testosteron enn om du er fet og lever på egg og bacon. Hjernen får det den ber om, samme om du lever på vegetarkost og fisk.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det vil ha noen effekt. Derimot risikerer en skikkelig dårlig potens på sikt om det skal være det daglige inntaket over tid. Det jeg tror fungerer er å

1. få ned aromatase (som ved å slanke seg) og minske mengden kroppsfett

2. få ned mengden prolaktin

3. få ned mengden stresshormoner

3. Er du vegetarianer og har en lav BMI har du mye mer testosteron enn om du er fet og lever på egg og bacon. Hjernen får det den ber om, samme om du lever på vegetarkost og fisk.

 

TROR er jo nøkkelen her. Jeg støtter meg til vitenskap og kroppens biologi. Legg merke til at jeg oppfordrer til et økt inntak av både egg og GRØNNSKAKER, samt fett, dette i tillegg til kvalitetstilskudd.

Lenke til kommentar

Her var det litt forvirring og uvitenhet...Kolesterol er helt nødvendig for kroppen å få tilført! Kroppen klarer selv bare å produsere 1:10 av nødvendig kolesterol! Det burde egentlig bli kalt "essensielt", altså at det må tilføres kroppen kotinuerlig for optimal livskvalitet.

 

Insulasjonsmaterialet til hjernen består stort sett av kolesterol. Kobling mellom alzheimersboom og restriksjon av kolesterolrik mat?

 

Hva tror dere hormonene er lagt av? Kolesterol! Får du den ikke opp så spis minst 12 egg daglig!

 

Til sist: hvor mange folk av de som er blitt over 100 år har vært vegetarianere? Mitt tips er INGEN.

Hoppa du over innlegget mitt?

 

Har du eventuelt noko motargument?

Lenke til kommentar

Forøvrig, ble 117-118 år og vegetarianer: http://www.evi.com/q...louise_meilleur

Den eldste levende på sin tid.

 

When Mme. Calment died at 122 in l997, the new longevity champ became 116-year-old Marie-Louise Meilleur, of Canada. Mme. Meilleur had chain-smoked all her adult life (as her grandson said, "She always had a cigarette dangling from her lips as she worked,"--AP, 8/15/97, reported in Miami Herald, p. 2A). She did give up smoking, however, when she was nearly 100.

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veit ikkje om det er noko poeng i å spørje etter kjeldene dine lengre.

 

 

http://en.wikipedia....iki/Cholesterol

 

 

http://www.health.ha...Cholesterol.htm

 

Det er med andre ord ikkje behov for å ete mat med kolesterol. Det er heller ingen fare med å ete større mengder egg, sidan kolesterol i eit egg ikkje blir tatt opp i kroppen uansett. Høgt kolesterolnivå er eit resultat av kosthaldet totalt sett, ikkje mengda kolesterol i maten ein et.

 

Sorry Zeph, det er ofte slik eit ein overser gode inlegg! Ironisk, ikkje sant?

 

Eg må først påpeike at dine kjelder er wikipedia - ei klypa med salt er kanskje ein god ingrediens?

 

Di andre kjelde er frå folk som tydeligvis trur at høgt kolesterol er ein sjukdom, når det eigentleg ikkje medfører nokon ting men berre er eit sympton, så her må du nesten sjølv kome med noko solid data.

Lenke til kommentar

Syns denne var bra om det som var verdens eldste som ble 122:

His wealth made it possible for Calment never to have to work; instead she led a leisured lifestyle, pursuing hobbies such as tennis, cycling, swimming, rollerskating, piano, and opera. Calment smoked from the age of 21 (1896) to 117 (1992),[2][15] though according to an unspecified source, she smoked no more than two cigarettes per day.[16] After her operation, Calment needed to use a wheelchair. She weighed 45 kilograms (99 lb) in 1994.

Calment ascribed her longevity and relatively youthful appearance for her age to olive oil, which she said she poured on all her food[5] and rubbed onto her skin, as well as a diet of port wine, and ate nearly one kilogram (2.2 lb) of chocolate every week.[12]

 

http://en.wikipedia..../Jeanne_Calment

 

Så rødvin og 2 sigaretter, daglig, relativ kraftig undervekt og1 kg sjokolade i uka, pluss olivenolje overalt. Tydelig at kombinasjonen av lav vekt og slank kroppsfasong, lav kroppshøyde (lite veksthormoner, 140-155cm er de fleste over 110), lite totalkolesterol, men mye HDL er viktig og i tillegg lite stress er oppskriften.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...