Gå til innhold

[Løst] Valg av blits


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge tenkt på å kjøpe meg en blits, fordi jeg har tatt så forferdelig dårlige innebilder de siste årene. Nå har jeg kjøpt meg nytt Canon 650D, og føler en slags renessanse på bildefronten. Plutselig ble det gøyere å ta bilder med bedre utstyr.

 

Så da er planen min å kjøpe enkstern blits, som jeg også vurderer å bruke eksternt, da jeg alltid har ønsket meg en studioblits med paraply. Jeg tenker ikke å bruke alt for mye penger på dette, siden jeg er en hobbyfotograf, men 2-3000 er akseptabelt. Ekstern-mulighet er noe jeg kan utvide med etter hvert har jeg skjønt...

 

Det jeg lurer på sånn konkret:

- Hva er viktig å ha på en ekstern blits?

- Hva får jeg ekstra med feks TTL-funksjonalitet?

- Hva betyr ledetall?

- Hva har kvalitet å si?

- Bør jeg handle merkevarer, eller kan jeg få vel så bra blits feks her?

 

Jeg setter pris på alle innspill. Selv om jeg har fotografert en stund, har jeg aldri eksperimentert med utstyr, og derfor er jeg ganske n00b på dette området.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du bruke blitsen eksternt (trådløst) så mener jeg den innebyggede blitsen på ditt kamera skal kunne styre enn feks. Speedlite 580EX II via infrarød. Det vil si at den eksterne blitsen bør være innen umiddelbar nærhet slik at den får kontakt med master blitsen som er innebygget på kameraet. Problemet her er at masterblitsen vil "ødelegge" alt ved å sende blitslys direkte mot motivet i tillegg til at den fyrer av den eksterne.

 

Så vidt jeg har skjønt, så kan ikke den interne blitsen skrus av(?)

 

Det du da står igjen med som alternativ er å fysisk hindre lyset fra den interne blitsen i å treffe motivet, eller evt. og invistere i en radiotrigger og en mottaker. Hvis sistnevnte er noe du kommer til å satse på så KAN du være tjent med å kjøpe en Speedlite 600EX-RT og den nye radiotransmitteren til Canon. Men dette blir veldig dyrt og langt over budsjettet ditt.

 

Håper noen retter meg her hvis jeg har gitt feil informasjon.

 

Når det gjelder de andre punktene dine kan jeg prøve å svare på disse:

 

- Tja... hva er viktig... De fleste gjør jobben bra nok. Vertfall hvis vi snakker om de orginale blitsene.

- De fleste blitsene har i dag støtte for dette og vertfall de orginale, så det bør du ikke tenke på. (tror jeg...?)

- Ledetall vil si hvor kraftig blitsen er. Hvor mye lys den slipper ut. Til studiobruk etc. så holde de fleste mål.

- Kvalitet er alltid noe man vil ha mest mulig av til en minst mulig pris :)

- Personlig så mener jeg merkevare er de tryggeste, men har hørt mange som er fornøyd med "Metz". Personlig har jeg ingen kjennskap til disse.

Lenke til kommentar

Skal du bruke blitsen eksternt (trådløst) så mener jeg den innebyggede blitsen på ditt kamera skal kunne styre enn feks. Speedlite 580EX II via infrarød. Det vil si at den eksterne blitsen bør være innen umiddelbar nærhet slik at den får kontakt med master blitsen som er innebygget på kameraet. Problemet her er at masterblitsen vil "ødelegge" alt ved å sende blitslys direkte mot motivet i tillegg til at den fyrer av den eksterne.

 

Så vidt jeg har skjønt, så kan ikke den interne blitsen skrus av(?)

 

Det du da står igjen med som alternativ er å fysisk hindre lyset fra den interne blitsen i å treffe motivet, eller evt. og invistere i en radiotrigger og en mottaker. Hvis sistnevnte er noe du kommer til å satse på så KAN du være tjent med å kjøpe en Speedlite 600EX-RT og den nye radiotransmitteren til Canon. Men dette blir veldig dyrt og langt over budsjettet ditt.

 

Håper noen retter meg her hvis jeg har gitt feil informasjon.

 

Når det gjelder de andre punktene dine kan jeg prøve å svare på disse:

 

- Tja... hva er viktig... De fleste gjør jobben bra nok. Vertfall hvis vi snakker om de orginale blitsene.

- De fleste blitsene har i dag støtte for dette og vertfall de orginale, så det bør du ikke tenke på. (tror jeg...?)

- Ledetall vil si hvor kraftig blitsen er. Hvor mye lys den slipper ut. Til studiobruk etc. så holde de fleste mål.

- Kvalitet er alltid noe man vil ha mest mulig av til en minst mulig pris :)

- Personlig så mener jeg merkevare er de tryggeste, men har hørt mange som er fornøyd med "Metz". Personlig har jeg ingen kjennskap til disse.

 

Du velger selv om den interne blitsen (master) skal være med eller ikke. Om du velger ikke, vil den allikevel fyre av for å trigge slaven, men med så lav styrke at den ikke påvirker eksponeringen i bildet. Absolutt null problem med direkte lys fra intern blits, med unntak av ved makro. Da vil den interne synes uansett pga. kort avtand.

 

Dette gjelder Canons system (f.eks. 7D) mulig det er annerledes på andre merker.

Endret av tech8
Lenke til kommentar

Ok. Da skjønner jeg litt mer.

 

Dersom jeg skulle satset på metz... Kan denne blitsen være noe? http://www.metz.de/en/flash-units/product-ranges/system-flash-units/mecablitz-50-af-1-digital.html?mobile=1

 

Står på hjemmesiden: In the respective cameraspecific wireless TTL mode it can even be used as a slave device.

 

Vil det si at kameraet er master, eller at jeg må ha to metz-blitser får å kunne gjøre dette?

Lenke til kommentar

Den "ser" den interne blitsen til kameraet og utifra det gir den fra seg et flash, den vil justere seg utifra den interne lysmåleren i blitsen men tror du må justere styrken manuelt på det ved denne type bruk.

 

Jeg vet ikke hvor mye tid du vil bruke på justeringer før du fotograferer, men hvis du må justere blitsene individuelt kan du like gjerne kjøpe noe manuelle Yongnuo blitser.

Lenke til kommentar

Ved og kjøpe en originalt blits vil alt fungere i auto, og du får bortimot riktige eksponerte bilder sålenge man tar noen enkle grep så som og bruke vegger/tak som reflektor ved og rette blitsen oppover. De nyeste tredjeparts-blitser skal også fungere som en E-TTL blits i følge enkelte, de litt eldre fungerer kun som TTL-blits, dvs, de har en intern avstand/lysmåler. Et annen ting som jeg synes er litt viktig er at du kan justere Canon-blitsene sin lysstyrke fra kameraet veldig enkelt, ofte så må man justere ned blitsen litt siden de er kraftige.

 

Edit: kan også ta med at eldre blitser kan få problemer med og virke i auto på nyere hus, og 650D er så nytt at det kan hende at tredjeparts-produsenter ikke har klart og knekke "koden" til Canon ennå til nevnte kamera, så du må forhøre deg om dette spesifikt.

 

Når det gjelder ledtall skal det gi et inntrykk av hvor kraftige blitsene er, men det er ikke en standard, så alle blits-produsentene har en egen måte og teste dette på, så man kan ikke se seg helt blind på dette.

 

Det er mange som anbefaler og kjøpe tredjeparts-blitser, men de er litt mer dedikerte brukere og prioriterer pris vs styrke før funksjonalitet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Kvalitet sånn jeg ser det er hva man skal bruke de til og hvilket nivå man er på. Tviler på at rimeligere blitser er noe dårligere på å fyra blink når man trenger det, med kvalitet tenker jeg mer på byggekvaliteten og holdbarheten hvis man feks har betalte jobber.

 

Jeg kjører selv den dyreste varianten med 6 stykker Nikon SB-900, med unntak av ett knust bilitsrør som er selvforskyldt så har disse hatt flere turer i asfalt og bakken uten at det har tatt livet av de.

 

En annen ting som kan være verdt å se på er hvor brukervennlige de er, forrige generasjon til Nikon har få knapper og mye kombinasjon av flere taster som ikke er merket, og med mindre man bruker disse ofte kan man ende opp med å ikke klare å bruke de når det trengs. Siste fra Nikon har tydelig display, flere knapper er mye mer brukervennlig.

Lenke til kommentar

Jeg ble plutselig veldig i tvil på hva jeg skal gjøre.

 

På den ene siden har du uorginale blitser til halve prisen av en orginal, med tilsynelatende samme funksjonalitet, men ingen garanti på at de vil fungere 100% sammen med kameraet.

 

På den andre siden har du orginale blitser, som garantert vil funke, og som kvalitetsmessig er veldig bra.

 

Så kommer spørsmålet om jeg kommer til å bruke noen avansert funksjonalitet. Jeg er, og kommer til å forbli amatør. Hovedgrunnen til at jeg trenger blits er fordi jeg er lei av over- eller undereksponerte innendørsbilder og prortretter.

 

hmmm... orginalt eller uorginalt... det er spørsmålet.

Lenke til kommentar

Da har jeg sondert litt rundt på bruktmarkedet etter blits, og fant en 1 år gammel Canon Speedlite 430 EX II til 1500,- Jeg ser at de koster rundt 2000,- ny (men har 200,- cashback nå før jul)

 

Er dette en OK blits?

 

Ja. Men til den prisen ville jeg kjøpt ny, eventuelt prutet den ned enda litt til

 

Kan nesten se for meg Nautica sitte rolig og smilende i ett hjørne akkurat nå ;)

Lenke til kommentar

Da har jeg sondert litt rundt på bruktmarkedet etter blits, og fant en 1 år gammel Canon Speedlite 430 EX II til 1500,- Jeg ser at de koster rundt 2000,- ny (men har 200,- cashback nå før jul)

 

Er dette en OK blits?

 

EX II pleier og ligge på ca 1200.-/1500.- brukt så det er en grei pris, ny koster ca 2000.-

Denne får du får 700.- + litt ekstra, men regner med at det er den gamle versjonen, helt grei blits litt svakere på alt samt fot i plast, men prisen er god.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Vertfall så har 580EX II og 600 EX-RT innebygget diffuser som kan vippes ut, sammens med en liten hvit "bouncer".

 

Om 430EXII har dette vet jeg ikke. Men slike hvite diffusere (hetter) man trer på blitsen koster uansett ikke all verden. Vurder heller evt. å kjøpe en slik istedet:

http://www.fotovideo...0000037869.aspx

 

EDIT:

Nautica slo meg på målstreken :)

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...