Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Oppgaver i relasjonsdatabaser og SQL spørringer


Anbefalte innlegg

Universitetet har en database som holder oversikt over faglærere (identifisert ved AnsattNr)

og fag (identifisert ved FagNr). Faglærere underviser fag. Hver av de følgende oppgavene

angår denne underviser-relasjonen mellom faglærere og fag. For hver oppgave skal du tegne

en ER-modell som beskriver situasjonen.

Det er ingen andre restriksjoner (eng: Constraints) enn de som beskrives i hver oppgave.

Kardinalitetsrestriksjoner skal oppgis som strukturelle restriksjoner (min-maks-par).

Introduser nye entitets- og relasjonsklasser hvis du finner det nødvendig.

a) Faglærere kan undervise det samme faget i flere semestre, men bare den siste

undervisningen skal være registrert i databasen.

b) Som a). I tillegg har vi en regel om at alle faglærere må ha undervist ett eller flere fag.

c) Som a). I tillegg har vi en regel om at alle faglærere underviser ett og bare ett fag.

d) Som a). I tillegg har vi en regel om at alle faglærere underviser ett fag og en regel om

at alle fag må ha minst en faglærer.

e) Faglærere kan undervise det samme faget i flere semestre, hver slik undervisning må

kunne registreres i databasen.

f) Som a). Anta i tillegg at enkelte fag undervises av en gruppe faglærere, som

samarbeider om undervisningen.

 

 

SQL

Gitt følgende relasjonsdatabaseskjema med informasjon om fotografier og fotosamlinger

(primærnøkler er understreket):

Foto(FotoID, Tittel, FotografID, EksponertDato, StedID)

Fotograf(FotografID, Navn, VirketFra, VirketTil)

FotoMotiv(FotoID, MotivID)

Motiv(MotivID, Beskrivelse)

Sted(StedID, StedNavn, KommuneNr)

Kommune(KommuneNr, KommuneNavn)

Fotosamling(SamlingID, SamlingNavn, Status, EierInstitusjonNavn)

Institusjon(Navn, Gateadresse, PostNr, PostSted)

Telefon(TlfNr, InstitusjonNavn)

FotoISamling(FotoID, SamlingID, AnkomstDato, KopieringsPris)

FotografISamling (FotografID, SamlingID)

a) Lag et ER-diagram som i størst mulig grad samsvarer med relasjonsskjemaet. Gjør

rede for eventuelle antagelser som du finner det nødvendig å gjøre.

b) Lag en SQL-spørring som finner fotoid, tittel og eksponeringsdato for fotografier tatt

av den kjente fotografen A.B. Wilse.

c) Vi ønsker å finne informasjon om fotografier tatt i Rana kommune. Lag en SQLspørring

som finner stedid, stednavn og antall bilder fra hvert sted, for steder som

ligger i Rana kommune. Resultatet skal sorteres alfabetisk på stednavn. Du kan anta at

det finnes minst ett bilde fra hvert sted som er registrert i databasen.

d) Norsk Folkemuseum vil øke kopieringsprisen for fotografiene i sine samlinger med 10

%. Lag et SQL-uttrykk for å gjennomføre denne prisøkningen.

e) Skriv en spørring i relasjonsalgebra som finner tittel, fotografnavn og

eksponeringsdato for alle bilder der motivet er Nordlandsbåt. Vi foretrekker at svaret

 

Er det noen som kan svare meg på disse spørsmålene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, har ikke tenkt å sitte og løse hele oppgavesettet for deg. Du burde heller vise hva du har prøvd selv. Det skal også lages tegninger. Du skal ha ekstremt god flaks hvis det er noen som gidder å gjøre alt dette for deg.

 

Du har også gjort en dårlig copy-paste-jobb. Det står at PK'ene skal være understreket, men det har du ikke fått med. Men man kan jo anta at det er ID'ene som er primærnøkler.

 

Du bør i det minste vise at du har gjort en innsats selv.

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Tja, har ikke tenkt å sitte og løse hele oppgavesettet for deg. Du burde heller vise hva du har prøvd selv. Det skal også lages tegninger. Du skal ha ekstremt god flaks hvis det er noen som gidder å gjøre alt dette for deg.

 

Du har også gjort en dårlig copy-paste-jobb. Det står at PK'ene skal være understreket, men det har du ikke fått med. Men man kan jo anta at det er ID'ene som er primærnøkler.

 

Du bør i det minste vise at du har gjort en innsats selv.

 

Haha, faktisk så er det læreren som ikke har understreket

 

Det jeg trenger mest hjelp til er a) Faglærere kan undervise det samme faget i flere semestre, men bare den siste undervisningen skal være registrert i databasen.

 

Etter Jeg har fått svar på den skal jeg klare å få til de andre. Skulle gjerne påbegynt oppgaven, men når jeg ikke klarer a) står jeg fast, så er det noe hjelp å få?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...