Gå til innhold

Kritisk hull i Windows 8


Anbefalte innlegg

Legg merke til at dette kun er en oppgraderingsnøkkel, dvs. man kan ikke bruke den til en fersk Windows-installasjon.
Hva sikter du til nå? Som mange andre, valgte jeg å oppgradere, men pga noe tull med drivere som tullet med systemet, valgte jeg å formatere og starte på nytt.Da jeg inn en så kalt fersk Windows-installasjon, brukte nøkkelen som jeg fikk da jeg oppgraderte og windows ble installert. Når installasjonen var ferdig kunne jeg aktivere uten problemer.

 

Så hvis jeg oppgraderer min win7x64 til win8 x64 for 249 kr. Så får jeg en ISO og en nøkkel fra MS som jeg kan legge inn på en minnepinne og boote fra selv om jeg har en nyinnkjøpt tom hardisk senere? Merk at denne eventuelle hardisken er helt tom og ikke har noe OS fra før....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører win 8 enterprise N uten å ha betalt en dritt. Samme metode som dere beskriver her men er aktivert for alltid, dvs ikke trenger å koble seg til kms server etter 180 dager ;)

 

Ja lykke til med å bruke en stjålet/lekket MAK nøkkel. Jeg garanterer deg at den ikke vil fungere for all fremtid om du har planer om å holde Windows versjonen oppdatert med oppdateringer. For stjålne/lekkete nøkler blir alltid svartelistet og så går det litt tid og så er pcen din markert som piratkopi.

Men lev gjerne i troen på at du vil være aktivert for alltid. :dribble:

 

Ellers var det veldig interessant at Hardware.no valgte å publisere denne informasjonen. Jeg har hatt lyst til å både lage en tråd i Windows 8 forumet om dette, og et innlegg på bloggen min. Siden jeg følger nøye med på diskusjonen rundt dette temaet på forum som MDL.

Jeg kjører selvsagt min egen KMS server her hjemme nå, som aktiverer Windows Server 2008 (R2), Windows Server 2012, Windows 7 Pro og Enterprise, Windows 8 Pro og Enterprise og Office 2010 og Office 2013. Altså jeg trenger ingen lisenser på noen av mine virtuelle test pcer, alt aktiveres med helt offentlige KMS nøkler som du finner på Microsofts sine sider mot KMS serveres jeg har laget med noen helt enkle grep. (bytte ut et par .dat filer og endre tre ting i registret og lage en .bat fil med noen linjer kommandoer)

 

Og om du er for lat til å lage din egen KMS server kan man laste ned en rekke ferdige virtuelle pcer som gjør jobben for deg, til alle de store virtuelle plattformene.

 

Og er du enda latere aktiverer du bare mot en av KMS serverne som ligger åpne på nett.

 

Og som hardware.no skriver så kan man få aktivert en hvilken som helst Win8 pro versjon helt gratis med Media Center nøklene du får fra Microsoft så lenge du har en epost konto. :w00t:

Bakdelen er at Microsoft skriver med liten skrift at de kodene man får gratis nå, ikke lar seg aktivere etter 31.januar. Om dette stemmer så hjelper det ikke å sitte med en masse gratis nøkler, når man må reinstallere Windows 8 eller man kjøper en ny pc eller lignende.

På den andre side vil vel en MediaCenter lisens koste ca 50 kroner, så er en lav pris for en fullt aktivert Win8 Pro versjon.

 

Uansett, tolker denne artikkelen på hardware.no som om jeg faktisk kan poste info om KMS aktivering og hvordan man lager sin egen KMS server...om jeg drar det litt langt. :hmm:

 

Så hvis jeg oppgraderer min win7x64 til win8 x64 for 249 kr. Så får jeg en ISO og en nøkkel fra MS som jeg kan legge inn på en minnepinne og boote fra selv om jeg har en nyinnkjøpt tom hardisk senere? Merk at denne eventuelle hardisken er helt tom og ikke har noe OS fra før....

 

Ja mange sier at det fungerer helt fint. Om ikke tar det deg nøyaktig 30 sekunder å endre ett 1 tall til ett 0 tall i registret etter installasjonen for å få aktivert.

Endret av myhken
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette har vel vært kjent i snart 2 uker?

Hehe, det første jeg tenkte når jeg leste artikkelen. Måtte dobbeltsjekke på datoen den var publisert.. Har jo lest dette før, enten på forumet eller kanskje en annen plass.. Jaja. :) tydligvis ikke alle som hadde fått det med seg. Selv får jeg Win8 gratis via expertzone :)

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Tøft. Men jeg betaler gjerne lusne 249 for et fullt ut brukandes OS.

 

Jeg gir heller pengene til kreftsaken.

 

Edit: jeg mente jeg at jeg heller venter til Windows 9, for Windows 7 fungerer utmerket. Jeg gir uansett penger til kreftsaken årlig, og det var ikke ment som en dårlig vits.

Endret av Sugarbeats
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva sikter du til nå? Som mange andre, valgte jeg å oppgradere, men pga noe tull med drivere som tullet med systemet, valgte jeg å formatere og starte på nytt.

Da jeg inn en så kalt fersk Windows-installasjon, brukte nøkkelen som jeg fikk da jeg oppgraderte og windows ble installert. Når installasjonen var ferdig kunne jeg aktivere uten problemer.

Tenker du på oppgradering fra Win7 til Win8, eller fra Win8 til Win8WMC?

Nøkkelen du får i sistnevnte oppgradering skal ikke fungere til en clean Win8-installasjon med mindre denne har WMC integrert.

Lenke til kommentar

Tenker du på oppgradering fra Win7 til Win8, eller fra Win8 til Win8WMC?

Nøkkelen du får i sistnevnte oppgradering skal ikke fungere til en clean Win8-installasjon med mindre denne har WMC integrert.

 

Kun ett lite 1 tall som må endres til ett 0 tall i registret (regedit) og vips så funker en Clean install med oppgraderingsnøkkelen som du så kan oppgradere til fullversjon med den gratis MediaCenter nøkkelen.

 

Men det vil ikke fungere å bruke MediaCenter nøkkelen under installasjonen eller oppgraderingen fra Windows 7. Så du må ha en oppgraderingsnøkkel, men som hardware.no har vært så hyggelige å skrive så er det bare å bruke en hvilken som helst oppgraderingsnøkkel du finner på nett for å installere, for å så aktivere med MediaCenter nøkkelen etter installasjonen, helt gratis.

 

Lettere kan det ikke bli. Moralsk kanskje ikke like bra, men herregud så enkelt Microsoft har gjort det. Skulle jo liksom bli mye vanskeligere å piratkopiere Windows 8, men det har jo blitt lettere.

Lenke til kommentar

Kun ett lite 1 tall som må endres til ett 0 tall i registret (regedit) og vips så funker en Clean install med oppgraderingsnøkkelen som du så kan oppgradere til fullversjon med den gratis MediaCenter nøkkelen.

Nei, Windows 8 krever produktnøkkel under installasjon med mindre man legger til EI.CFG. I følge mydl ligger ikke WMC-nøklene innlagt i et standard W8-image. Mulig jeg tar feil, men et titalls folk som har prøvd det der. Man må installere med KMS/Ei.cfg for deretter å aktivere med bitflip eller oppgradering i tillegg til WMC-key.

Lenke til kommentar

Ja Windows 8 krever nøkkel under installasjonen om du ikke har endret .iso filen og lagt til ei.cfg. Men som jeg skrev i innlegget så kan du bruke en hvilken som helst oppgraderingsnøkkel du finner på nett. Windows 8 godtar alle oppgraderingsnøkler under installasjonen, uansett om de er svartelistet eller ikke. Du får selvsagt ikke aktivert etter installasjonen, men her kommer jo det som er utrolig morsomt.

Du registrerer deg bare hos Microsoft (her...) med en hvilken som helst epost adresse du har (inkludert gmail, hotmail, outlook, live osv) og så sender de deg en helt gratis nøkkel.

 

Denne kan du så bruke for å "oppgradere" Windows 8 Pro. Du får da en full versjon av Windows 8 Pro, lovlig aktivert helt gratis. Og siden det er MediaCenter nøkkelen som faktisk aktiveres og er den nøkkelen som er gjeldende, så vil den aldri bli markert som en piratkopi, siden du har brukt en lovlig nøkkel du har fått direkte fra Microsoft.

 

Hvilken nøkkel du brukte før du "oppgraderte" til MediaCenter blir ikke lagret noe sted, den nøkkelen slettes/erstattes med MediaCenter nøkkelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja Windows 8 krever nøkkel under installasjonen om du ikke har endret .iso filen og lagt til ei.cfg. Men som jeg skrev i innlegget så kan du bruke en hvilken som helst oppgraderingsnøkkel du finner på nett. Windows 8 godtar alle oppgraderingsnøkler under installasjonen, uansett om de er svartelistet eller ikke.

Igjen, de som har testet på mydl sier dette ikke fungerer med WMC-key ... Tviler ikke på at det fungerer med en W7-W8 oppgraderingskey, men dette er ikke spørsmålet da de ble laget før release av W8. Det ble neppe WMC-keyene.

Lenke til kommentar

Igjen, de som har testet på mydl sier dette ikke fungerer med WMC-key ... Tviler ikke på at det fungerer med en W7-W8 oppgraderingskey, men dette er ikke spørsmålet da de ble laget før release av W8. Det ble neppe WMC-keyene.

 

Ok, måtte teste dette selv nå.

 

Først må vi bli enige om at når jeg sier oppgraderingsnøkkel så snakker jeg ikke om WMC nøkkel. Det er to forskjellige nøkler.

 

Så trekker jeg tilbake påstanden om at du kan aktivere WMC på en uaktivert Win8 Pro installasjon, det kan du ikke.

 

Jeg brukte en oppgraderings .iso fil fra Microsoft, der jeg hadde lagt til ei.cfg i sources mappen, slik at jeg ikke trengte å bruke en nøkkel under installasjonen.

 

Slik er så resultatet:

 

KMS nøkkelen dere ser på bildene er helt offentlig og du finner nøkkelen på denne Microsoft siden...

 

Jeg installerer oppgraderings .iso filen på en tom disk.

20121121_wmcupgrade1.jpg

Jeg hopper over der du må skrive inn en produktnøkkel. Om du ikke har lagt til ei.cfg filen så vil det fungere å få installert med en oppgraderingsnøkkel du finner på nett.

 

20121121_wmcupgrade2.jpg

Etter installasjonen åpner jeg "ledetekst" som administrator, og skriver inn de kommandoene du ser i bildet.

20121121_wmcupgrade3.jpg

 

Da er installasjonen en KMS aktivert pc. Jeg brukte min egen KMS server, men det finnes en rekke KMS servere ute på nett du kan bruke.

 

20121121_wmcupgrade4.jpg

Jeg går så i kontrollpanel og Legg til Windows 8-funksjoner

Skriver inn min gratis WMC nøkkel jeg har fått på epost fra Microsoft.

 

20121121_wmcupgrade5.jpg

Windows 8 Pro oppgraderes så, dette kan ta litt tid, og pcen blir startet på nytt.

 

20121121_wmcupgrade6.jpg

Og Windows 8 Pro er da lovlig aktivert med den gratis WMC nøkkelen.

Som du ser er "channel" endret fra KMS til RETAIL.

 

Jeg presiserer igjen at dette her fungerer uansett om du har endret .iso filen og lagt til ei.cfg eller om du bruker en oppgraderingsnøkkel (IKKE retail eller WMC nøkkel) som du har funnet på nett under installasjonen. Du avinstallerer uansett nøkkelen og installerer KMS nøkkelen etter installasjonen, da er du aktivert "ulovlig". Så legger du inn WMC nøkkelen og så er du lovlig aktivert, og alle "ulovlige" nøkler er fjernet.

 

Det jeg beskriver over fungerer også om du har en RETAIL .iso fil, bruker en RETAIL Pro nøkkel under installasjonen, for å så bruke de samme kommandoene over etter installasjonen, for å så legge inn WMC nøkkelen for å bli lovlig aktivert.

 

Er vi fortsatt uenige?

Endret av myhken
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er vi fortsatt uenige?

Neida, sett bort i fra litt misforståelse om hvilken nøkkel det var snakk om, har vel strengt tatt alltid vært enige :)

Det jeg ville frem til var at produktnøkkelen man fikk ved å benytte seg av hullet omtalt i artikkelen ikke kan brukes direkte under Windowsinstallasjonen med mindre man bruker en ny Win8 ISO med WMC slipstreamet. En slik ISO bør godta prod.nøkkelen selv under installasjonen.

Lenke til kommentar

Ja de skriver jo:

 

Piratene kommer seg rundt sperrene ved å først installere Windows 8 på maskinen sin. Torrent-trackere over hele nettet florerer allerede med kopier av operativsystemet, og Windows 8 lar seg installere med hvilken som helst nøkkel du finner på nettet, uansett om den er brukt tidligere eller ikke.

 

Sannheten er at det kommer an på hvilken .iso fil du bruker.

Bruker du en retail .iso fil (fra MSDN/Technet) kan du bruke en hvilken som helst Retail nøkkel du finner til å få innstallert, uten å legge til ei.cfg filen.

 

Bruker du en oppgraderings .iso fil (fra 249 tilbudet) kan du bruke en hvilken som helst oppgraderingsnøkkel du finner på nett (disse er vanskeligere å finne) til å få installert, uten å legge til ei.cfg filen.

 

Uansett om du velger oppgraderings eller retail .iso filen, så må du legge inn KMS nøkkel og aktivere med KMS etter installasjonen for å få lagt inn den gratis WMC nøkkelen.

 

Har du lagt til ei.cfg filen på enten Retail eller oppgraderings .iso filen, trenger du ikke å bruke nøkkel funnet på nett, men du må legge inn KMS nøkkelen og aktivere med KMS etter installasjonen, nøkkelen er jo offentlig som jeg linket til.

 

Så ikke hvilken som helst nøkkel...men nesten da.

 

Edit: å kalle dette et kritisk hull er jo å overdrive da. KMS har vært kjent siden tidens morgen, og jeg har brukt KMS siden 2009.

At den gratis WMC koden lar deg aktivere en ulovlig kopi er jo kanskje en liten glipp da. Men skjønner ikke hvordan de skal få sperret det.

 

KMS blir aldri sperret, for uten ville vel ikke et stort firma i det hele tatt kunne installere store mengder med Windows pcer.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Jeg tviler du kan "oppgradere" fra OEM-versjonen av Windows 7. WIndows 8 Pro koster 1200 kr.

 

Har gjort det, det funket i hvert fall fint hos meg. Bare installerte Windows 7 (std image fra Technet) uten å aktivere den, så oppgraderte med Windows 8 verktøyet fra Microsoft, som da genererte en key og en USB installasjon av W8 for meg som jeg kjørte inn, valgte custom install, la inn keyen som jeg hadde skrevet ned fra W8 upgrade advisor verktøyet, vips oppe og kjøre med clean install av upgrade lisens på Windows 8 Pro til 249,-.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Jeg tviler du kan "oppgradere" fra OEM-versjonen av Windows 7. WIndows 8 Pro koster 1200 kr.

 

Funker helt fint å oppgradere fra Win7 OEM til Windows 8 Pro. Koster deg 249 kroner. Er jo liksom halve poenget med Win8 oppgraderingen da. Alle som har kjøpt pcer som kommer med win7 ferdig installert kan selvsagt benytte seg av tilbudet, og alle som har kjøpt pc nå i høst får jo til og med Win8 enda billigere, 119 kroner koster det. Og alle pcer med Win7 ferdig installert er jo kun OEM.

 

Så du kan ikke ta mer feil. Ingen trenger å betale 1200 kroner i alle fall så lenge du har en eller annen form for Windows installert på pcen. Og strengt tatt trenger du ikke å ha Windows i det hele tatt for å benytte deg av 249 kroner tilbudet, så lenge du har tilgang på en Windows pc for å få bestilt og lastet ned .iso filen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja lykke til med å bruke en stjålet/lekket MAK nøkkel. Jeg garanterer deg at den ikke vil fungere for all fremtid om du har planer om å holde Windows versjonen oppdatert med oppdateringer. For stjålne/lekkete nøkler blir alltid svartelistet og så går det litt tid og så er pcen din markert som piratkopi.

Men lev gjerne i troen på at du vil være aktivert for alltid. :dribble:

 

Ellers var det veldig interessant at Hardware.no valgte å publisere denne informasjonen. Jeg har hatt lyst til å både lage en tråd i Windows 8 forumet om dette, og et innlegg på bloggen min. Siden jeg følger nøye med på diskusjonen rundt dette temaet på forum som MDL.

Jeg kjører selvsagt min egen KMS server her hjemme nå, som aktiverer Windows Server 2008 (R2), Windows Server 2012, Windows 7 Pro og Enterprise, Windows 8 Pro og Enterprise og Office 2010 og Office 2013. Altså jeg trenger ingen lisenser på noen av mine virtuelle test pcer, alt aktiveres med helt offentlige KMS nøkler som du finner på Microsofts sine sider mot KMS serveres jeg har laget med noen helt enkle grep. (bytte ut et par .dat filer og endre tre ting i registret og lage en .bat fil med noen linjer kommandoer)

 

Og om du er for lat til å lage din egen KMS server kan man laste ned en rekke ferdige virtuelle pcer som gjør jobben for deg, til alle de store virtuelle plattformene.

 

Og er du enda latere aktiverer du bare mot en av KMS serverne som ligger åpne på nett.

 

Og som hardware.no skriver så kan man få aktivert en hvilken som helst Win8 pro versjon helt gratis med Media Center nøklene du får fra Microsoft så lenge du har en epost konto. :w00t:

Bakdelen er at Microsoft skriver med liten skrift at de kodene man får gratis nå, ikke lar seg aktivere etter 31.januar. Om dette stemmer så hjelper det ikke å sitte med en masse gratis nøkler, når man må reinstallere Windows 8 eller man kjøper en ny pc eller lignende.

På den andre side vil vel en MediaCenter lisens koste ca 50 kroner, så er en lav pris for en fullt aktivert Win8 Pro versjon.

 

Uansett, tolker denne artikkelen på hardware.no som om jeg faktisk kan poste info om KMS aktivering og hvordan man lager sin egen KMS server...om jeg drar det litt langt. :hmm:

 

tjaaaa, får funke så lenge det varer da... jeg installerte win7 enterprise når det kom ut ( på bukta) og har hatt den installert å aktivert i 2-3 år, no problem. Kommer alltids nye måter å aktivere windows 8 på når den måten som er nå ikke fungerer ;) windows 8 kommer også fra bukta btw ;) så ingen aktivering menst det installeres + jeg kan velge ALLE utgavene av win 8, 64bit og 86bit også, når jeg installerer :p

Lenke til kommentar

Høres jo ut som en drøm/ren utopi det å kunne kjøre en Windows innstallasjon så lettvint som du beskriver (uten å måtte tenke på produkt-nøkler).

 

Montro om ikke det er slik Linux-brukeren har det i det daglige!?

 

Jeg synes denne diskusjonen er artig. Selv forsøker jeg å bruke så mye lovlige lisenser som jeg makter. Jeg kan godt forstå at f.eks. en fattig student benytter "bukta".

 

Jeg kan også forstå at folk som ikke gidder kuke med trial-versjoner eller å betale for en full-versjon kun for å teste ut "om dette er noe for meg?", også benytter seg av "bukta" for å få avgjort nettopp det spørsmålet.

 

Jeg husker en elendig opplevelse jeg hadde med en programvare som koster over en tusenlapp, og at det var penger ut vinduet. Kjenner meg ihvertfall igjen i følelsen som jeg beskrev ovenfor, selv om jeg forsøker å holde meg unna "bukta" så mye jeg klarer.

 

Man skal også være oppmerksom på at man kan av og til få med seg et og annet virus fra slike kilder som "bukta" :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...