Gå til innhold

Journalistikk eller filosofi? (Bachelor)


Dustoyevsky

Anbefalte innlegg

Jeg skal søke høyere utdanning til våren, og jeg har etter mye pønsking funnet ut at jeg vil søke på ett av disse to studiene. Det jeg ønsker å jobbe med rent karrieremessig, er en jobb innenfor media som f. eks. korrespondent eller lignende, selv om også andre yrker som informasjonskonsulent og andre informasjonsformidlingsyrker også er innenfor hva jeg kunne tenke meg.

 

Ut ifra hva jeg har lest, kan man faktisk få arbeid innen journalistikk om man går filosofi, da man lærer å dekonstruere og analysere argumenter og se dårlige argumenter i en sak, i tillegg til at man lærer retorikk. Dette kan være veldig nyttige egenskaper for en journalist. Men på den annen side, mistenker jeg at dette kan være en vanskeligere måte å få arbeid i media på. En annen fordel ved å gå filosofi er at studiet ikke er like konkurransepreget som journaliststudiene.

 

På den annen side har vi journaliststudiene. Disse er som sagt, preget av konkurranse, og man må ha et relativt høyt karaktersnitt for å få en plass her. Selv har jeg tilstrekkelige karakterer, så det bør ikke by på noe problem. Det jeg mistenker ved å velge denne utdanningen, er man kanskje ikke oppnår den "dybden" som trengs for å bli en flink journalist. Om man ser på nestorer i faget jfr. Knut Olav Åmås og andre som har vunnet journalistpriser, så er jo dette ofte folk med en filosofiutdanning.

 

- Er det noen som har noe input eller noen forslag til hvilket studie som kan være den beste veien og gå, og evt. hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...