Gå til innhold

? Drapsroboter må forbys


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser absolutt problemet, men tror ikke det er så ille som de vil ha det til.

 

En "krigsrobot", for eksempel en autonom stridsvogn bevæpnet med 25mm og 12.7mm, kan bruke alle tilgjengelige teknologier for å avgjøre om et menneske er soldat eller sivil. F.eks infrarød og varmesøkende kamera.

 

Det eneste den trenger å bry seg om er hvorvidt vedkommende bærer våpen, og om vedkommende er merket som vennlig.

 

Den vil også være vesentlig mer treffsikker enn et menneske, så det kan i teorien bli nesten ingen sivile dødsfall.

 

Moralt sett, så er jeg helt enig at det er forkastelig. Hadde en robot bestemt at jeg skulle dø, så hadde jeg blitt sint.

Lenke til kommentar

Interessant spørsmål, jeg er ikke overbevist om at mennesker gjør en bedre jobb i å ike drepe sivilbefolkning enn en robot gjør.

 

AtW

Jeg vil faktisk tro at roboter vil kunne gjøre en bedre jobb enn mennesker når det gjelder å spare sivilbefolkningen, gitt at de blir skikkelig programmert for å unngå dette. Krig er en vannvittig påkjenning for soldatene, og det finnes dessverre mange eksempler på at soldater med vilje dreper sivile. I tillegg vil jeg tro roboter kan bli flinkere enn "gjennomsnittssoldaten" til å unngå sivile tap som "collateral damage".

Problemet er vel heller dersom noen gale mennesker/regimer beordrer robotene til å gå inn og drepe alle, uavhengig om de er sivile eller ikke.

Lenke til kommentar

Ser absolutt problemet, men tror ikke det er så ille som de vil ha det til.En "krigsrobot", for eksempel en autonom stridsvogn bevæpnet med 25mm og 12.7mm, kan bruke alle tilgjengelige teknologier for å avgjøre om et menneske er soldat eller sivil. F.eks infrarød og varmesøkende kamera.Det eneste den trenger å bry seg om er hvorvidt vedkommende bærer våpen, og om vedkommende er merket som vennlig.Den vil også være vesentlig mer treffsikker enn et menneske, så det kan i teorien bli nesten ingen sivile dødsfall.Moralt sett, så er jeg helt enig at det er forkastelig. Hadde en robot bestemt at jeg skulle dø, så hadde jeg blitt sint.

 

du hadde ikke blitt sint om et menneske hadde bestemt at du skulle dø ?

Lenke til kommentar

Våpensystemer som velger og angriper mål selv har vært i bruk en stund.

Dette er imidlertid kun for luftvern.

Iron dome er et eksempel, dette går imidlertid kun etter raketter og granater, ikke fly. Mange luftvern systemer for skip er også automatiske. Under siste krigen mellom Israel og Libanon ble et israelsk skip truffet av en rakett, da var luftvern av siden de ikke trodde de hadde anti skips raketter og de måtte avbryte det automatiske angrepet desom et fly kom for nære, så ble det noen missforsåelse og de trodde det var på mens det var av.

 

For bakkekrig vil dette bli begrenset, en bruk er å erstatte et minefelt med et robot system. Fordelen er at det er lettere å plassere, du vil skru det av og på som du vil, robotene kan erstatte andre som er ødelagt og du kan samle dem sammen når du er ferdig. Dette må selvsagt gjæres inn som et minefielt. for å ungå at sivile går inn i det.

Det vil også være default av og kun raportere, er det fiender på vei inn i minefeltet aktiviserer du det.

Lenke til kommentar

Jeg merker at det er mange som har klokkertro på teknologiens evne til å skille mellom frender og fiender, men hovedproblemet med automatiserte våpen er ikke om de klarer å unngå sivile tap. Problemet er, etter min mening, skyldspørsmålet dersom noe går galt. Ligger det hos produsenten, utviklerne eller bruker? Og hvem er brukeren? Staten, organisasjonen (forsvar, politi) eller den/de som legger inn "ordrene" i systemet?

 

I tillegg har vi problemet med krigslystne land som USA. Hovedgrunnen til at de trekker seg ut av Afghanistan er ikke at de synes krig er fært og teit og sånn, men at folket skriker høyt for hver soldat som kommer hjem i en kiste. Hva skjer dersom de slipper å sende inn soldater? Nord-Korea og Iran er yndede objekter på dødslisten derover. Russland med sin Putin og Israel er jeg heller ikke videre trygg på. Det er nok av kalde ledere i verden som har enda laver terskel enn disse landenes ledere.

 

Når det kommer til krig er den moralske diskusjonen langt viktigere enn hvor godt teknologien virker fordi det fortsatt vil være mennesker som igangsetter operasjonene.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...