Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Defekt toppakning vs kupevarme


dapre

Anbefalte innlegg

Hei.

 

1. Hvorfor er det slik at en defekt toppakning (automatisk?) gir lite eller ingen varme ut fra varmeapparatet ? Hvorfor kommer og går varmen ?

 

2. Kan det omgåes på noen måte ? Dvs at forbruk av kjølevæske og generellt varm motor er vedvarende, men at varmen fra varmeapparatet fungerer som det skal ?

 

Har nemlig kjørt med defekt toppakning i over et år nå. Bilen fungerer fint den, men sliter litt om vinteren med is på frontrute og dugging på vinduer.

 

Sånn sett er det eneste problemet med bilen at det bruker litt frostvæske, og mangler stabil varme fra varmeapparatet.

 

Jada, kan bytte toppakning eller kjøpe ny bil, men ingen av delene er aktuellt akkurat nå.

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Manglende kupevarme henger sammen med tap av kjølevæske og luft (evt også eksos/bobling...) i kjølesystemet, og dårlig vannsirkulasjon pga luftlommer o.l. Har dessverre ingen glupe løsninger på problemet med sirkulasjonen. En ekstra 12V elektrisk sirkulasjonspumpe i slangene til varmeapparatet kan i alle fall ikke skade, men er ikke sikkert det vil hjelpe heller.

Lenke til kommentar

Hei.

 

1. Hvorfor er det slik at en defekt toppakning (automatisk?) gir lite eller ingen varme ut fra varmeapparatet ? Hvorfor kommer og går varmen ?

 

2. Kan det omgåes på noen måte ? Dvs at forbruk av kjølevæske og generellt varm motor er vedvarende, men at varmen fra varmeapparatet fungerer som det skal ?

 

1. Det er ingen automatikk i at topp-pakningen påvirker varmen. Det kommer an på hvor lekkasjen er. Hvis topp-pakningen er årsaken til at du mister varme i kuppen, så er det, som nevnt, kjølvæsken som er årsaken siden denne er varmekilden til oppvarmingen av kupeen. Da tømmes kjølevæskesystemet sakte eller raskt for væske og man får også luft i systemet som hemmer sirkulasjonen. Kjølevæsken tar da som regel veien inn i oljekanalene eller inn i sylinderen.

 

2. Da må du fylle etter kjølevæske. Du kan ikke gjøre stort annet.

 

Lekkasjen vil sannsynligvis bli verre og verre. På samme tid er det mange risikoer med å kjøre med defekt topp-pakning. I verste fall kan motoren havarere i såkalt "vann-lås". Det vil si at sylinderen fylles med kjølevæske og rådene i motoren bøyes pga motstanden stemplet møter.

 

Om ikke annet, så sjekk oljen din. Hvis kjølevæska blandes med oljen, så vil motoren havarere av dette etterhvert grunnet manglende smøring.

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Har jo ikke peiling på dette jeg, så ikke bli for hoderystende til mine manglende kunnskaper.

 

Synes det er litt "intressangt" (selv om jeg har forståelse for at "det bare er sånn") at selv om bilen blir varmere en det noen gang har vært, kommer det lite eller ingenting varme ut av varmeapparatet. Vanligvis kan man jo også bruke varmeapparatet for å "avlaste" varme fra motoren ved å sette varmen og vifte på fullt.

 

Ok, så det er kjølevæsken som er kilden til kupavarmen. Men denne er jo fremdeles varm - om ikke varmere en normalt ?

Eller er det bare radiatorviften og innblåsende vind som holder tempen nede, når toppakingen er gåen ?

 

 
tømmes kjølevæskesystemet sakte eller raskt for væske 

Regner med det betyr at trykket forsvinner kanskje ? Ikke at selve kjølevæsken forsvinner/lekker ut ? For den bruker ikke mye kjølevæske (men hva er mye eller lite da ?) Fyller kanskje på en kopp i uka (?)

 

 
Om ikke annet, så sjekk oljen din

sjekke at den er på normalt nivå, utvannet, eller noe annet ? Den er for tiden på normalt nivå. Farge og lukt vet jeg ikke om er unormal.

 

Takk

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Har jo ikke peiling på dette jeg, så ikke bli for hoderystende til mine manglende kunnskaper.

 

Synes det er litt "intressangt" (selv om jeg har forståelse for at "det bare er sånn") at selv om bilen blir varmere en det noen gang har vært, kommer det lite eller ingenting varme ut av varmeapparatet. Vanligvis kan man jo også bruke varmeapparatet for å "avlaste" varme fra motoren ved å sette varmen og vifte på fullt.

 

Ok, så det er kjølevæsken som er kilden til kupavarmen. Men denne er jo fremdeles varm - om ikke varmere en normalt ?

Eller er det bare radiatorviften og innblåsende vind som holder tempen nede, når toppakingen er gåen ?

 

tømmes kjølevæskesystemet sakte eller raskt for væske

Regner med det betyr at trykket forsvinner kanskje ? Ikke at selve kjølevæsken forsvinner/lekker ut ? For den bruker ikke mye kjølevæske (men hva er mye eller lite da ?) Fyller kanskje på en kopp i uka (?)

 

Om ikke annet, så sjekk oljen din

sjekke at den er på normalt nivå, utvannet, eller noe annet ? Den er for tiden på normalt nivå. Farge og lukt vet jeg ikke om er unormal.

 

Takk

Nå kan jeg ikke si å være så veldig stabil på dette området, men kan jo litt om kjølesystemer.

 

Kjølevæsken kan være så varm den bare vil, men om sirkulasjonen ikke er i orden som følge av f. eks luftlommer som kommer av av trykktap/væsketap (som prinsipielt blir det samme i denne situasjonen), så vil ikke denne væsken komme frem til selve "varmeapparatet", som jeg nå går ut fra bare er en radiator på innsiden av "kupeen".

 

Om det ikke er høyt nok trykk så kommer jo dette av at væske har rent ut en plass, og dermed har også luft kommet inn. Dette er en lukket loop og skal i teorien ikke trenge å fylles opp igjen, med mindre væske går ut et sted. Det kan være ganske så knotete å fjerne alle luftbobler fra et slikt system, og væske-flowen vil påvirkes av dette. Er det en stor boble så kan væsketrømmen i værste fall stoppe opp.

 

Ellers må jeg poengtere igjen at jeg ikke har så mye peiling på hvordan nøyaktig kjølesystemet og varmesystemet i en bil fungerer, men lærer gjerne. Men etter de andre forklaringene her så virker det som et vanlig kjølesystem, og prinsippet blir da det samme. :=)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ok. La meg prøve å redegjøre best mulig her på en enkel måte:

 

1. Kjølevæsken kjøler NED motoren og varmer OPP kupeen. Altså, hvis du har lite kjølvæske, så blir motoren for varm og kupeen kaldt.

 

En motorblokk har flere "kanaler". Gjennom noen kanaler går det olje. Oljen blir bl.a. ført opp i toppen på motoren og renner derfor ned i oljesumpen (bunnpanna) gjennom disse kanalene. Gjennom andre kanaler går det kjølevæske. Denne kjølevæsken kjøler ned ved å lede varmen ut av motorblokka. Denne varme væsken ledes bl.a. inn i motorrommet gjennom et varmeapparatregister (ganske lik radiatoren) der en vifte blåser luft gjennom registeret slik at luften varmes opp og blåses inn i kupeen. Samme prinsipp som på en vanlig varmevifte mange har i stua, bare at her er det elektrisk oppvarmede tråder som varmer luften.

 

Topp-pakningen ligger mellom toppen og motorblokka. Denne pakningen har huller til sylindrene, oljekanalene og kjølevæskekanalene. Når topp-pakningen blir defekt, så kan dette skje på flere plasser. Noen ganger mellom et hull til kjølvæsken og oljen, mens andre ganger kan det blir brist mellom en av sylinderne og en oljekanal eller en kjølevæskekanal. Grunnet dette, så vil oljen eller kjølevæsken (alt etter hvor lekkasjen er) blir ført feil avgårde. De kan ende opp i sylinderen og forbrennes eller de kan blandes. Mulighetene er mange alt etter hvor det er brist i pakningen. Enkelte ganger kan det være selve toppen eller motorblokka som har sprekker og da kan samme problem oppstå selv om topp-pakningen er i orden.

 

Din topp-pakning har nok en brist ved et hull til kjølekanalen og dermed havner kjølevæske enten i olja (som da blir grå og grøtete) eller så havner den i sylinderen (som gjør at man får mye hvit eksos bak bilen). Hvis du ikke merker noe forskjell på olja eller oljenivået, så går nok kjølevæske ut i sylinderen. Dette kan, som nevnt, føre til vannlåsing hvis lekkasjen blir stor nok. I tillegg kan trykket fra sylinderen bli overført i kjølesystemet. Dette kan skade komponenter som f.eks. slanger, radiator etc. Du vil også få luft i systemet som gjør at sirkuleringen blir dårlig/stopper opp og motortemperaturen stiger grunnet dårlig kjøling på motoren. Toppen på motoren kan slå seg skjev hvis den blir for varm.

 

Ut fra det du sier så er din lekkasje liten. Likevel bør du få dette fikset hvis du har tenkt å beholde bilen fremover. Dette blir nok bare verre og verre, samt at skadeomfanget kan bli stort hvis du fortsette å bruke bilen, alt etter hvor lekkasjen er.

 

Her kan du lese om hvordan kjølesystemet fungerer på en bil (4 sider):

 

http://auto.howstuffworks.com/cooling-system.htm

 

Howstuffworks.com er en svært god side som forklarer det meste i en bil og eller andre tekniske duppeditter.

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...